Kamu Hukuku (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | Programın Süresi: 1.5 | Kredi Sayısı: 90 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
School/Faculty/Institute | Graduate School | ||||
Course Code | HUK 545 | ||||
Course Title in English | Dealing with the Past and Criminal Justice | ||||
Course Title in Turkish | Geçmişle Yüzleşme ve Ceza Adaleti | ||||
Language of Instruction | TR | ||||
Type of Course | Lecture | ||||
Level of Course | Seçiniz | ||||
Semester | Güz | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 138 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | none | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Graduate Students Only | ||||
Overall Educational Objective | To comprehend the content of criminal proceedings among the mechanisms of justice in the transition to democracy and their importance in terms of the activity of confronting the past. | ||||
Course Description | Otoriter totaliter rejimler sonrasında ya da çatışma ertesinde demokratik düzenlerin tesisi demokrasiye geçiş süreci mekanizmalarının işletilmesi ve bu çerçevede özellikle ceza yargılamaları dersin ana konusunu oluşturur. Derste bir vak’a incelemesi olarak 1990 sonrası Yugoslavya örneği ele alınacaktır. Bunun öncesinde de demokrasiye geçiş süreci adaletinin kavramsal konuları işlenecektir. | ||||
Course Description in Turkish | Otoriter totaliter rejimler sonrasında ya da çatışma ertesinde demokratik düzenlerin tesisi demokrasiye geçiş süreci mekanizmalarının işletilmesi ve bu çerçevede özellikle ceza yargılamaları dersin ana konusunu oluşturur. Derste bir vak’a incelemesi olarak 1990 sonrası Yugoslavya örneği ele alınacaktır. Bunun öncesinde de demokrasiye geçiş süreci adaletinin kavramsal konuları işlenecektir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Demokrasiye geçiş sürecinin hukuki cephesini değerlendirmek 2) Demokrasiye geçiş sürecinde ceza yargılamalarının önemini kavramak 3) Demokrasiye geçiş süreci adaletinin geçmişle yüzleşme açısından önemini değerlendirmek 4) Klasik çerçevede hukuk felsefesinin ve siyaset kuramının nasıl değişeceğini öngörmek |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) | ||||
2) | ||||
3) | ||||
4) | ||||
5) | ||||
6) | ||||
7) | ||||
8) |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | H | HW,Presentation | |
2) | N | ||
3) | N | ||
4) | N | ||
5) | H | HW,Presentation | |
6) | S | HW,Presentation | |
7) | N | ||
8) | S | HW,Presentation |
Prepared by and Date | ZEYNEP ÖZEN , February 2024 |
Course Coordinator | AKTS1 |
Semester | Güz |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA DİNÇER |
Hafta | Konu |
1) | Geçmişle yüzleşme : Kavramın tarihsel bağlamı ve evrenselleşmesi |
2) | Geçiş Dönemi Adaleti: Kavram, tarihçe ve GDA’ya ilişkin eleştiriler |
3) | Geçiş dönemi adaletinin müdahale alanları: Adaletin tesisi – Ceza adaleti, arındırma politikaları, aflar |
4) | Hakikat arayışı – Hakikat komisyonları, yargılamalar ve gayrı resmî hakikat mekanizmaları |
5) | Hafızalaştırma – Kolektif hafıza, hatırlama ve hukuk ilişkisi |
6) | Onarımlar – Bireysel/kolektif – maddi/sembolik telafi araçları |
7) | Toplumsal barış ve uzlaşı: imkânlar ve sınırlar |
8) | Kurumsal dönüşüm ve şiddetin tekerrürünü engelleme: Bir Daha Asla! |
9) | Geçmişle yüzleşmede hukukun sınırları |
10) | ödev takibi |
11) | ödev takibi |
12) | sunumlar |
13) | sunumlar |
14) | sunumlar |
15) | sunumlar |
16) | sunumlar |
Required/Recommended Readings | Mithat Sancar, Geçmişle Hesaplaşma: Unutma Kültüründen Hatırlama Kültürüne, İletişim Yayınları, Ankara, 2007. Ozan Erözden, Geçmişle Hesaplaşma ve Ceza Adaleti: Yugoslavya Örneği, Dost Yayınları, Ankara, 2017. Cansu Muratoğlu, Geçmişle Yüzleşme ve Hukuk: İmkânlar ve İmkânsızlıklar, Zoe Kitap, İstanbul, 2018. Hülya Dinçer, Uluslararası İnsan Hakları Hukukunda Hakikat Hakkı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Galatasaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017. Geçmişin Yükünden Toplumsal Barış ve Demokrasiye, Geçmişle Hesaplaşma: Neden? Ne zaman? Nasıl?, Heinrich Böll Stiftung Derneği Türkiye Temsilciliği, 2007. Bernhard Schlink, Geçmişe İlişkin Suç ve Bugünkü Hukuk, Zoe Kitap, İstanbul, 1. Baskı, 2019. Mark Freeman ve Priscilla B. Hayner, ‘Hakikat Beyanı’, Çeviri: Hakikat Adalet Hafıza Merkezi https://hakikatadalethafiza.org/wp-content/uploads/2015/01/Freeman-ve-Hayner-Hakikat-Beyan%C4%B1.pdf BM İnsan Hakları Yüksek Komiserliği, Çatışma Sonrası Toplumlarda Hukukun Üstünlüğünü Sağlama Araçları, Hakikat Komisyonları, 2011. Sebastian Brett, Louis Bickford, Liz Ševčenko, Marcela Rios, Hafızalaştırma ve Demokrasi: Devlet Politikaları ve Sivil Eylemler, Çeviri: Hakikat Adalet Hafıza Merkezi https://hakikatadalethafiza.org/kaynak/hafizalastirma-ve-demokrasi-devlet-politikalari-ve-sivil-eylemler/ Asena Günal, Önder Özengi (der.), Bir Daha Asla!: Geçmişle Yüzleşme ve Özür, İletişim Yayınları, İstanbul, 2013. Özkan Agtaş, Bişeng Özdinç (der.), Hakikat ve İnsan Hakları, Dipnot Yayınları, Ankara, 2011. | ||||||||||||
Teaching Methods | Lecture, homework and presentation | ||||||||||||
Homework and Projects | article related to the assignment topic | ||||||||||||
Laboratory Work | |||||||||||||
Computer Use | |||||||||||||
Other Activities | |||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
dincerhu@mef.edu.tr |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 3 | 2 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 16 | 2 | 2 | 20 | ||
Ödevler | 1 | 20 | 20 | ||||
Total Workload | 138 | ||||||
Total Workload/25 | 5.5 | ||||||
ECTS | 6 |