UGS 501 Uluslararası Güvenlik ve Strateji Konuları IMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Uluslararası Güvenlik ve Strateji Çalışmaları (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Uluslararası Güvenlik ve Strateji Çalışmaları (Tezsiz)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 1.5 Kredi Sayısı: 90 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ders Kodu UGS 501
Ders Adı İngilizce Issues in International Security and Strategy I
Ders Adı Türkçe Uluslararası Güvenlik ve Strateji Konuları I
Öğretim Dili TR
Ders Türü Seminer
Dersin Düzeyi İleri
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: Yok Laboratuvar : Yok Diğer: 1
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 149 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Uluslararası güvenlik ve strateji alanında öne çıkan konuların geçmişten günümüze gelişim süreçlerini ve günümüzdeki etkilerini incelemek, geleceğe yönelik öngörülerde bulunabilecek analizler yapmak.
Ders Açıklaması Dersin temel amacı, uluslararası güvenlik ve strateji alanında öne çıkan konuların geçmişten günümüze gelişim süreçlerini ve günümüzdeki etkilerini incelemek, geleceğe yönelik öngörülerde bulunabilecek analizler yapmaktır. Bu çerçevede, 20. Yüzyıl’da iki Dünya Savaşı sonrasında oluşan uluslararası sistemde uluslararası örgütlerin rolü; Soğuk Savaş dönemi ve iki kutuplu sistemde silahlanma yarışı; kitle imha silahlarının (KİS) yayılması sorununun gelişimi; Sovyetler Birliği’nin dağılması sonrasında Orta Asya ve Kafkasya’da yaşanan güvenlik sorunları; Rusya Federasyonu’nun tepkisel politikaları; 11 Eylül saldırıları sonrası dönemde güvenlik konularında değişen öncelikler ve küresel terörizmle mücadele yöntemleri; AB’nin güvenlik politikaları; Arap Baharı ile başlayan gelişmelerin Ortadoğu bölgesine etkileri; bilim ve teknolojinin gelişmesiyle ortaya çıkan yeni tehditler gibi konular ele alınacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Uluslararası güvenlik ve strateji alanında öne çıkan konuların geçmişten günümüze gelişim süreçlerini ve günümüzdeki etkilerini anlamak
2) Uluslararası sistemde uluslararası örgütlerin rolü; Soğuk Savaş dönemi ve iki kutuplu sistemde silahlanma yarışı ve kitle imha silahlarının yayılması sorununun gelişimini anlamak
3) 11 Eylül saldırıları sonrası dönemde güvenlik konularında değişen öncelikler ve küresel terörizmle mücadele yöntemlerini analiz etmek
4) AB’nin güvenlik politikaları; Arap Baharı ile başlayan gelişmelerin Ortadoğu bölgesine etkileri; bilim ve teknolojinin gelişmesiyle ortaya çıkan yeni tehditler gibi konuları incelemek
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) N
2) N
3) N
4) N
5) N
6) N
7) N
8) N
9) N
10) N
Hazırlayan ve Tarih MUSTAFA KİBAROĞLU , October 2024
Ders Koordinatörü MUSTAFA KİBAROĞLU
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. MUSTAFA KİBAROĞLU

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Genel Giriş
2) I. Dünya Savaşı Sonrası Dönemde Uluslararası Sistem: Milletler Cemiyeti
3) I. Dünya Savaşı Sonrası Dönemde Uluslararası Sistem: Milletler Cemiyeti
4) Soğuk Savaş Dönemi ve Nükleer Silahlanma Yarışı
5) Kitle İmha Silahlarının (KİS) Yayılması Sorunu ve Önlemler
6) Sovyetler Birliği’nin Dağılmasının Etkileri ve KİS Yayılması Tehdidi
7) Ortadoğu’da KİS Yayılması Sorunu
8) Güney Asya’da KİS Yayılması Sorunu
9) Uzak Doğu’da KİS Yayılması Sorunu
10) KİS ile Terörizm Tehdidi
11) NATO’nun “Füze Kalkanı” Projesi
12) Avrupa Güvenlik ve Savunma Politikaları
13) “Arap Baharı” ve Ortadoğu’da Değişen Dengeler
14) 21. Yüzyıl’da Yeni Güvenlik Sorunları
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarTemel okuma materyalini, özel uzmanlık gerektiren konuları içermesi sebebiyle, dersin Öğretim Üyesinin www.mustafakibaroglu.com adresindeki kişisel web sitesinde bulunan makaleler, kitap bölümleri, söyleşi metinleri ve powerpoint sunum dosyaları oluşturmaktadır. Bunlara ek olarak, diğer akademisyen ve uzmanlar tarafından yayınlanmış olan kitaplar ve makaleler de okuma listesine dahil edilecektir. Tavsiye edilen Web siteleri: Dışişleri Bakanlığı Genelkurmay Başkanlığı Milli Savunma Bakanlığı Savunma Sanayi Başkanlığı www.ssb.gov.tr Terörizmle Mücadele Mükemmeliyet Merkezi www.tmmm.tsk.tr
Öğretme TeknikleriDers, öğretim üyesinin ders anlatımları ve öğrencilerin Op-Ed yazma ve Kitap değerlendirmesi yapma ödev ve bunları sınıfta sunumlarından oluşur. Öğrenciler ödevlerini yazılı olarak ve derste sözlü olarak sunarlar. Sınıfın katılımıyla bu sunumlar üzerinde tartışmalar yapılır.
Ödev ve ProjelerDersin tam manasıyla öğrenilmesi ve başarılı olunması için en temel kural derslerin tümüne, gerekli okumaları yapmış olarak, hazır gelinmesidir. • Derse devam ve katılım başarıyı direkt olarak etkilemektedir. Derse katılım, öğrencinin dönem sonu notunun %20’ni teşkil eder; • Öğrenciler, tümüyle kendi çalışmaları olması gereken ve konusunu dersin Öğretim Üyesine danışarak kendilerinin saptayacağı 800-1,200 kelime uzunluğunda iki düşünce yazısı (“Op-Ed”) yazmaları gerekmektedir. Her Op-Ed dönem sonu notunun %40’nı teşkil eder;
Laboratuvar ÇalışmasıN/A
Bilgisayar KullanımıN/A
Diğer AktivitelerN/A
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 1 % 20
Ödev 1 % 40
Sunum 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi mustafa.kibaroglu@mef.edu.tr
Rectorate Building
Dersi tam olarak öğrenebilmek ve başarılı olabilmek için en temel kural tüm derslere gerekli okumaları yaparak hazırlanmış olarak gelmektir. • Derse devam ve katılım başarıyı doğrudan etkiler. Derse katılım öğrencinin final notunun %20'sini oluşturur; • Öğrencilerin, tamamen kendi çalışmaları olması gereken ve konusunu dersin öğretim elemanına danışarak kendilerinin belirleyeceği, 800-1.200 kelime uzunluğunda iki görüş yazısı ("Op-Ed") yazmaları gerekmektedir. Her Op-Ed final notunun %40'ını oluşturur

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 2 2 84
Proje 5 11 2 65
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü/25 6.0
AKTS 6