Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü |
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü |
Ders Kodu |
UGS 501 |
Ders Adı İngilizce |
Issues in International Security and Strategy I |
Ders Adı Türkçe |
Uluslararası Güvenlik ve Strateji Konuları I |
Öğretim Dili |
TR |
Ders Türü |
Seminer |
Dersin Düzeyi |
İleri |
Dönem |
Güz |
Haftalık İletişim Saatleri |
Ders: 2 |
Okuma: Yok |
Laboratuvar : Yok |
Diğer: 1 |
|
Tahmini Öğrenci İş Yükü |
Dönem boyunca 149 saat |
Ders Kredileri |
6 AKTS |
Değerlendirme |
Standart Harf Notu
|
Ön Koşul |
Yok |
Yan Koşul |
Yok |
Beklenen Ön Bilgi |
Yok |
Kayıt Kısıtlamaları |
Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri |
Genel Eğitim Hedefi |
Uluslararası güvenlik ve strateji alanında öne çıkan konuların geçmişten
günümüze gelişim süreçlerini ve günümüzdeki etkilerini incelemek,
geleceğe yönelik öngörülerde bulunabilecek analizler yapmak. |
Ders Açıklaması |
Dersin temel amacı, uluslararası güvenlik ve strateji alanında öne çıkan konuların geçmişten günümüze gelişim süreçlerini ve günümüzdeki etkilerini incelemek, geleceğe yönelik öngörülerde bulunabilecek analizler yapmaktır. Bu çerçevede, 20. Yüzyıl’da iki Dünya Savaşı sonrasında oluşan uluslararası sistemde uluslararası örgütlerin rolü; Soğuk Savaş dönemi ve iki kutuplu sistemde silahlanma yarışı; kitle imha silahlarının (KİS) yayılması sorununun gelişimi; Sovyetler Birliği’nin dağılması sonrasında Orta Asya ve Kafkasya’da yaşanan güvenlik sorunları; Rusya Federasyonu’nun tepkisel politikaları; 11 Eylül saldırıları sonrası dönemde güvenlik konularında değişen öncelikler ve küresel terörizmle mücadele yöntemleri; AB’nin güvenlik politikaları; Arap Baharı ile başlayan gelişmelerin Ortadoğu bölgesine etkileri; bilim ve teknolojinin gelişmesiyle ortaya çıkan yeni tehditler gibi konular ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Uluslararası güvenlik ve strateji alanında öne çıkan konuların geçmişten günümüze gelişim süreçlerini ve günümüzdeki etkilerini anlamak
2) Uluslararası sistemde uluslararası örgütlerin rolü; Soğuk Savaş
dönemi ve iki kutuplu sistemde silahlanma yarışı ve kitle imha
silahlarının yayılması sorununun gelişimini anlamak
3) 11 Eylül saldırıları sonrası dönemde güvenlik konularında değişen
öncelikler ve küresel terörizmle mücadele yöntemlerini analiz etmek
4) AB’nin güvenlik politikaları; Arap Baharı ile başlayan gelişmelerin
Ortadoğu bölgesine etkileri; bilim ve teknolojinin gelişmesiyle ortaya
çıkan yeni tehditler gibi konuları incelemek
|
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları |
1 |
2 |
3 |
4 |
1) |
|
|
|
|
2) |
|
|
|
|
3) |
|
|
|
|
4) |
|
|
|
|
5) |
|
|
|
|
6) |
|
|
|
|
7) |
|
|
|
|
8) |
|
|
|
|
9) |
|
|
|
|
10) |
|
|
|
|
Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi
N Yok |
S Destekleyici |
H Çok İlgili |
|
|
|
|
Program Çıktıları ve Yeterlilikler |
Düzey |
Değerlendirme |
1) |
|
N |
|
2) |
|
N |
|
3) |
|
N |
|
4) |
|
N |
|
5) |
|
N |
|
6) |
|
N |
|
7) |
|
N |
|
8) |
|
N |
|
9) |
|
N |
|
10) |
|
N |
|
Hazırlayan ve Tarih |
MUSTAFA KİBAROĞLU , October 2024 |
Ders Koordinatörü |
MUSTAFA KİBAROĞLU |
Dönem |
Güz |
Dersi Veren(ler) |
Prof. Dr. MUSTAFA KİBAROĞLU |
Ders İçeriği
Hafta |
Konu |
1) |
Genel Giriş |
2) |
I. Dünya Savaşı Sonrası Dönemde Uluslararası Sistem: Milletler Cemiyeti |
3) |
I. Dünya Savaşı Sonrası Dönemde Uluslararası Sistem: Milletler Cemiyeti |
4) |
Soğuk Savaş Dönemi ve Nükleer Silahlanma Yarışı |
5) |
Kitle İmha Silahlarının (KİS) Yayılması Sorunu ve Önlemler |
6) |
Sovyetler Birliği’nin Dağılmasının Etkileri ve KİS Yayılması Tehdidi |
7) |
Ortadoğu’da KİS Yayılması Sorunu |
8) |
Güney Asya’da KİS Yayılması Sorunu |
9) |
Uzak Doğu’da KİS Yayılması Sorunu |
10) |
KİS ile Terörizm Tehdidi |
11) |
NATO’nun “Füze Kalkanı” Projesi |
12) |
Avrupa Güvenlik ve Savunma Politikaları |
13) |
“Arap Baharı” ve Ortadoğu’da Değişen Dengeler |
14) |
21. Yüzyıl’da Yeni Güvenlik Sorunları |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Temel okuma materyalini, özel uzmanlık gerektiren konuları içermesi sebebiyle, dersin Öğretim Üyesinin www.mustafakibaroglu.com adresindeki kişisel web sitesinde bulunan makaleler, kitap bölümleri, söyleşi metinleri ve powerpoint sunum dosyaları oluşturmaktadır. Bunlara ek olarak, diğer akademisyen ve uzmanlar tarafından yayınlanmış olan kitaplar ve makaleler de okuma listesine dahil edilecektir.
Tavsiye edilen Web siteleri:
Dışişleri Bakanlığı
Genelkurmay Başkanlığı
Milli Savunma Bakanlığı
Savunma Sanayi Başkanlığı www.ssb.gov.tr
Terörizmle Mücadele Mükemmeliyet Merkezi www.tmmm.tsk.tr |
Öğretme Teknikleri | Ders, öğretim üyesinin ders anlatımları ve öğrencilerin Op-Ed yazma ve Kitap değerlendirmesi yapma ödev ve bunları sınıfta sunumlarından oluşur. Öğrenciler ödevlerini yazılı olarak ve derste sözlü olarak sunarlar. Sınıfın katılımıyla bu sunumlar üzerinde tartışmalar yapılır. |
Ödev ve Projeler | Dersin tam manasıyla öğrenilmesi ve başarılı olunması için en temel kural derslerin tümüne, gerekli okumaları yapmış olarak, hazır gelinmesidir.
• Derse devam ve katılım başarıyı direkt olarak etkilemektedir. Derse katılım, öğrencinin dönem sonu notunun %20’ni teşkil eder;
• Öğrenciler, tümüyle kendi çalışmaları olması gereken ve konusunu dersin Öğretim Üyesine danışarak kendilerinin saptayacağı 800-1,200 kelime uzunluğunda iki düşünce yazısı (“Op-Ed”) yazmaları gerekmektedir. Her Op-Ed dönem sonu notunun %40’nı teşkil eder; |
Laboratuvar Çalışması | N/A |
Bilgisayar Kullanımı | N/A |
Diğer Aktiviteler | N/A |
Değerlendirme Yöntemleri |
Değerlendirme Araçları |
Sayı |
Ağırlık |
Devam |
1 |
% 20 |
Ödev |
1 |
% 40 |
Sunum |
1 |
% 40 |
TOPLAM |
% 100 |
|
Ders Yönetimi |
mustafa.kibaroglu@mef.edu.tr
Rectorate Building
Dersi tam olarak öğrenebilmek ve başarılı olabilmek için en temel kural tüm derslere gerekli okumaları yaparak hazırlanmış olarak gelmektir.
• Derse devam ve katılım başarıyı doğrudan etkiler. Derse katılım öğrencinin final notunun %20'sini oluşturur;
• Öğrencilerin, tamamen kendi çalışmaları olması gereken ve konusunu dersin öğretim elemanına danışarak kendilerinin belirleyeceği, 800-1.200 kelime uzunluğunda iki görüş yazısı ("Op-Ed") yazmaları gerekmektedir. Her Op-Ed final notunun %40'ını oluşturur |