School/Faculty/Institute |
Graduate School |
Course Code |
UGS 503 |
Course Title in English |
Water Resources and International Security I |
Course Title in Turkish |
Su Kaynakları ve Uluslararası Güvenlik |
Language of Instruction |
TR |
Type of Course |
Seminar |
Level of Course |
Advanced |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 2 |
Recitation: |
Lab: |
Other: |
|
Estimated Student Workload |
149 hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
None |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
None |
Overall Educational Objective |
|
Course Description |
This course addresses many dimensions of the transboundary water resources management and analyzes evolving water management paradigms. Introductory part encompasses the reasons for current water crisis in the world in general, and in the Middle East and North Africa (MENA) in particular. The terminology that will be extensively used during the lectures is presented (e.g., upstream, riparian, transboundary, river basin, IWRM, equitable, allocation etc.).
Secondly, the course is designed to highlight why water plays such an important role in the international relations of the MENA by looking into the past and potential inter-state disputes over water with specific references to the Nile, Jordan and Euphrates-Tigris river basins. The origins and the evolution of the water disputes in these regions; historical overview of water negotiation frameworks, and the initiatives for cooperation are studied. The course culminates with the analysis of the possible situations of conflict or cooperation over the use of limited water resources of the MENA. The focus is set on the ongoing debate among scholars on the issue of utilization of the disputed waters in the region, as well as the likelihood of a conflict that would be a result of the worsening situation of water supply/demand balance as well as unfair distribution of existing scarce resources. In the debate one can delineate basically three groups of scholars whose views can be associated with either of the three influential schools of thought in the International Relations theory such as “realists,” “liberal political economists;” and “institutionalists.”
|
Course Description in Turkish |
Ders, su kaynakları politikasının başlıca kavramları olan: “su kıtlığı,” “su krizleri,” “su çatışmaları ve savaşları,” “nehir havzası bütüncül yönetimi” gibi yaklaşımları Orta Doğu suları örneklerinde analiz edilmesini hedeflemektedir. Dersin ilk bölümünde küresel, bölgesel ve yerel su kıtlığı ve krizlerinin neden ve sonuçları bilimsel veri ve analizlerle ele alınır. Modernleşme ve ekonomik gelişme bağlamında küresel su politikalarının evrimi dersin başlıca tartışma alanını oluşturacaktır. Orta Doğu’nun başlıca sınıraşan su kaynakları: Fırat-Dicle, Şeria ve Nil nehri havzaları, kıyıdaş ülkelerin tarihsel, siyasi, hukuksal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri çerçevesinde ele alınır. Nehir havzaları üzerine örnek olay çalışmasının ardından, öğrencilerle kazandıkları donanımlar temelinde kuramsal tartışmaların yapılması hedeflenmektedir. Bu tartışmalar kapsamında, Uluslararası İlişkiler Disiplininin realizm ve liberalist kurumsalcılık gibi önde gelen teorik yaklaşımları ve uluslararası (liberal) siyasi iktisat gibi alt kollarının temel önermeleriyle bağdaştırılabilecek sınıraşan su kaynakları politikalarına ilişkin üç yaklaşım tanımlanabilir: “Su Savaşları” (Realizm), Bütüncül Su Kaynakları Yönetimi (Kurumsalcılar) ve Sanal Su (Uluslararası Siyasi İktisat). Ders, sınıraşan nehir havzalarındaki su uyuşmazlıklarıyla ilgili bu yaklaşımları Uluslararası İlişkiler Disipliniyle ilişkilendirerek ele alınır. Orta Doğu su sorunlarının çözülmesinde uluslararası su hukukunun katkıları dersin bir diğer çalışma alanını oluşturur. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) küresel su kaynakları politikasının tarihsel gelişimini öğrenmesi;
2) su kaynakları yönetiminin temel kavramlarını anlaması;
3) Orta Doğu’da sınıraşan su politikalarını analiz etmesi;
4) sınıraşan su politikaları ile Uluslararası İlişkiler disiplininin kuramsal ilişkisini incelemesi.
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
1) |
|
|
|
|
2) |
|
|
|
|
3) |
|
|
|
|
4) |
|
|
|
|
5) |
|
|
|
|
6) |
|
|
|
|
7) |
|
|
|
|
8) |
|
|
|
|
9) |
|
|
|
|
10) |
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
|
N |
|
2) |
|
N |
|
3) |
|
N |
|
4) |
|
N |
|
5) |
|
N |
|
6) |
|
N |
|
7) |
|
N |
|
8) |
|
N |
|
9) |
|
N |
|
10) |
|
N |
|
Prepared by and Date |
AYŞEGÜL KİBAROĞLU , January 2024 |
Course Coordinator |
AYŞEGÜL KİBAROĞLU |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
Prof. Dr. AYŞEGÜL KİBAROĞLU |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Giriş
|
2) |
Küresel Su Politikalarının Evrimi
|
3) |
Orta Doğu’da Sınıraşan Su Kaynakları: Şeria/Ürdün nehir havzası
|
4) |
Orta Doğu’da Sınıraşan Su Kaynakları Nil nehir havzası
|
5) |
Orta Doğu’da Sınıraşan Su Kaynakları: Fırat-Dicle nehir havzası
|
6) |
”Su Savaşları” Senaryoları ve Realist Yaklaşım
|
7) |
Suyun Ekonomi Politiği
|
8) |
Uluslararası Su Hukuku ve Orta Doğu’da Su Sorunları
|
9) |
Uluslararası İlişkiler Teorileri ve Sınıraşan Su Politikaları
|
10) |
Dönem Ödevlerinin Sunumu |
11) |
Dönem Ödevlerinin Sunumu |
12) |
Dönem Ödevlerinin Sunumu |
13) |
Dönem Ödevlerinin Sunumu |
14) |
Dönem Ödevlerinin Sunumu |