Uluslararası Güvenlik ve Strateji Çalışmaları (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | Programın Süresi: 2 | Kredi Sayısı: 120 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | ||||
Ders Kodu | UGS 503 | ||||
Ders Adı İngilizce | Water Resources and International Security I | ||||
Ders Adı Türkçe | Su Kaynakları ve Uluslararası Güvenlik | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Seminer | ||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 149 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Su kaynakları politikalarının tarihsel-kavramsal gelişimini ve sınıraşan su politikalarının uluslararası ilişkilere etkisini anlamak. | ||||
Ders Açıklaması | Ders, su kaynakları politikasının başlıca kavramları olan: “su kıtlığı,” “su krizleri,” “su çatışmaları ve savaşları,” “nehir havzası bütüncül yönetimi” gibi yaklaşımları Orta Doğu suları örneklerinde analiz edilmesini hedeflemektedir. Dersin ilk bölümünde küresel, bölgesel ve yerel su kıtlığı ve krizlerinin neden ve sonuçları bilimsel veri ve analizlerle ele alınır. Modernleşme ve ekonomik gelişme bağlamında küresel su politikalarının evrimi dersin başlıca tartışma alanını oluşturacaktır. Orta Doğu’nun başlıca sınıraşan su kaynakları: Fırat-Dicle, Şeria ve Nil nehri havzaları, kıyıdaş ülkelerin tarihsel, siyasi, hukuksal, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkileri çerçevesinde ele alınır. Nehir havzaları üzerine örnek olay çalışmasının ardından, öğrencilerle kazandıkları donanımlar temelinde kuramsal tartışmaların yapılması hedeflenmektedir. Bu tartışmalar kapsamında, Uluslararası İlişkiler Disiplininin realizm ve liberalist kurumsalcılık gibi önde gelen teorik yaklaşımları ve uluslararası (liberal) siyasi iktisat gibi alt kollarının temel önermeleriyle bağdaştırılabilecek sınıraşan su kaynakları politikalarına ilişkin üç yaklaşım tanımlanabilir: “Su Savaşları” (Realizm), Bütüncül Su Kaynakları Yönetimi (Kurumsalcılar) ve Sanal Su (Uluslararası Siyasi İktisat). Ders, sınıraşan nehir havzalarındaki su uyuşmazlıklarıyla ilgili bu yaklaşımları Uluslararası İlişkiler Disipliniyle ilişkilendirerek ele alınır. Orta Doğu su sorunlarının çözülmesinde uluslararası su hukukunun katkıları dersin bir diğer çalışma alanını oluşturur. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) küresel su kaynakları politikasının tarihsel gelişimini öğrenmesi; 2) su kaynakları yönetiminin temel kavramlarını anlaması; 3) Orta Doğu’da sınıraşan su politikalarını analiz etmesi; 4) sınıraşan su politikaları ile Uluslararası İlişkiler disiplininin kuramsal ilişkisini incelemesi. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) | ||||
2) | ||||
3) | ||||
4) | ||||
5) | ||||
6) | ||||
7) | ||||
8) | ||||
9) | ||||
10) |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | N | ||
2) | N | ||
3) | N | ||
4) | N | ||
5) | N | ||
6) | N | ||
7) | N | ||
8) | N | ||
9) | N | ||
10) | N |
Hazırlayan ve Tarih | AYŞEGÜL KİBAROĞLU , January 2024 |
Ders Koordinatörü | AYŞEGÜL KİBAROĞLU |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. AYŞEGÜL KİBAROĞLU |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | Küresel Su Politikalarının Evrimi |
3) | Orta Doğu’da Sınıraşan Su Kaynakları: Şeria/Ürdün nehir havzası |
4) | Orta Doğu’da Sınıraşan Su Kaynakları Nil nehir havzası |
5) | Orta Doğu’da Sınıraşan Su Kaynakları: Fırat-Dicle nehir havzası |
6) | ”Su Savaşları” Senaryoları ve Realist Yaklaşım |
7) | Suyun Ekonomi Politiği |
8) | Uluslararası Su Hukuku ve Orta Doğu’da Su Sorunları |
9) | Uluslararası İlişkiler Teorileri ve Sınıraşan Su Politikaları |
10) | Dönem Ödevlerinin Sunumu |
11) | Dönem Ödevlerinin Sunumu |
12) | Dönem Ödevlerinin Sunumu |
13) | Dönem Ödevlerinin Sunumu |
14) | Dönem Ödevlerinin Sunumu |
15) | Final Sınavları Haftası |
16) | Final Sınavları Haftası |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | A. Kibaroğlu, “Küresel Su Politikaları ve Havza Yönetimi” Haber Bülteni, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası, Eylül 2006, ss. 46-49. A. Kibaroğlu, “Küresel İklim Değişikliğinin Sınıraşan Su politikalarına Etkileri” TMMOB 2. Su Politikaları Kongresi Bildiriler Kitabi, Cilt 2, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası, Mart 2008, ss. 347-57. A. Kibaroğlu ve V. Sümer, “Sınıraşan Nehirlerdeki Su Uyuşmazlıklarına Farklı Yaklaşımlar: Uluslararası İlişkiler Disiplini Ne Sunabilir?” Uluslararası İlişkiler Dergisi, Cilt 3, Sayı 12, ss. 21-48. 2007. A. Kibaroğlu, “Fırat-Dicle Havzası Sınıraşan Su Politikalarının Evrimi: İşbirliği İçin Fırsatlar ve Tehditler” Ortadoğu Analiz, Temmuz 2012, Cilt 4, Sayı 43, ss. 70-83. A. Kibaroğlu, “Türk Dış Politikası ve Su,” Ortadoğu Analiz, Mayıs 2013, Cilt 5, Sayı 53, ss. 50-59. D. D. Kırkıcı, Sınıraşan Sular Bağlamında Türkiye, Suriye ve Irak İlişkileri, Uzmanlık Tezi, T.C. Ormanve Su İşleri Bakanlığı, 2014, Ankara. Ö. Bilen, Orta Doğu Su Sorunları ve Türkiye, TESAV, 2. Baskı, 2000. İ. Sağsen, “Nil Nehri Havzası ve Su-Hegemonyası,” Ortadoğu Analiz, Mayıs 2013, Cilt 5, Sayı 53, ss. 41-49. A. Conker, “Arap Baharı Sonrası Fırat Dicle Havzası Su Kontekstinde Yaşanan Hidro-Kaosu Anlamak,” AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2018, Cilt:18, Yıl:18, Sayı: 1, 18: 193-217 194. Ç. Akça, Sınıraşan Sularla İlgili Uluslararası Hukuki Metinlerin Değerlendirilmesi, Uzmanlık Tezi, T.C. Ormanve Su İşleri Bakanlığı, 2014, Ankara. Ö. Bilen, Türkiye’nin Su Gündemi: Su Yönetimi ve AB Su Politikaları, 2008, Ankara, ss. 5-79; ss.123-168. A. Kibaroğlu, V. Sümer, İ. Sağsen ve Ö. Kaplan, “Türkiye’nin Su Kaynakları Politikasına Kapsamli Bir Bakış: Avrupa Birliği Su Çerçeve Direktifi ve İspanya Örneği,” Su Politikaları Kongresi, TMMOB, 23 Mart 2006, Ankara, ss. 184-194. S. Atvur, Su Hakkı Bağlamında Sınıraşan Sular: Ekolojik Bir Bakış, Alternatif Politika, Cilt 8, Sayı 1, 2016, ss.182-210. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders öğretim üyesinin ders anlatımları ve öğrenci sunumlarından oluşur. Öğrenciler dönem ödevlerini derste sunarlar. Sınıfın katılımıyla bu sunumlar üzerinde tartışmalar yapılır. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | The course consists of lectures by the instructor and student presentations. Students present their term papers in class. Discussions are held on these presentations with the participation of the class. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
aysegul.kibaroglu@mef.edu.tr A Building • Attendance at classes is essential. Assignments must be submitted by the dates specified in the course syllabus. • In cases of academic dishonesty and plagiarism, YÖK Disciplinary Regulations are applied. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 2 | 84 | ||
Ödevler | 5 | 11 | 2 | 65 | |||
Toplam İş Yükü | 149 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.0 | ||||||
AKTS | 6 |