UGS 505 Avrupa Güvenliği I MEF ÜniversitesiAkademik Programlar Uluslararası Güvenlik ve Strateji Çalışmaları (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Uluslararası Güvenlik ve Strateji Çalışmaları (Tezli)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 2 Kredi Sayısı: 120 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ders Kodu UGS 505
Ders Adı İngilizce European Security I
Ders Adı Türkçe Avrupa Güvenliği I
Öğretim Dili TR
Ders Türü Seminer
Dersin Düzeyi Seçiniz
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: Yok Laboratuvar : Yok Diğer: 1
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 149 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Öğrencilerin AB Güvenliğinin iç dinamiklerini öğrenerek analitik düşünme yeteneklerini geliştirmektir.
Ders Açıklaması Muhtelif nedenlerle ortaya çıkarak ekonomik ve politik manada büyük kayıplara neden olan ülke içi ve ülkeler arası gerilimlerin sıcak çatışmaya dönüşmeden yönetilmesi ve barışçıl bir şekilde çözümlenmesi, savaşa dönüşen çatışmalarda ise barış yapılması uluslararası ilişkiler disiplinin en önemli alanlarından biridir. Özellikle soğuk savaş sonrasında Avrupa’da veya yakın coğrafyada ortaya çıkan etnik temelli çatışmalar bölgesel ve dünya barışı için ciddi bir risk teşkil etmeye devam etmektedir. Bu bağlamda, uluslararası ilişkiler öğrencilerinin, geçmiş ilişkiler, kültür ve kimlik gibi faktörlerden kaynaklanan dinamikleri öğrenerek mevcut gerilimlerin karakterlerini anlamaları, çatışmaların çözümlemesi yaklaşımları ve teknikleri ile çatışma ve krizlerin çözümlenmesinde Avrupa’nın kriz yönetimi ve istihbarat faaliyet ve kapasitesi konusunda bilgi sahibi olmaları hedeflenmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) AB’nin güvenlik sorunlarını bilir ve güvenlik stratejileri ile imkân ve kabiliyetlerini öğrenmek
2) Etnik çatışmaların dinamiklerini öğrenir, çatışmaların çözümlenmesi konusunda genel hususları bilir, AB’nin kapasitesini tanımak.
3) Kriz Yönetimi konusunu ana hatlarıyla öğrenir, AB’nin bu alandaki imkân ve kabiliyetlerini tanımak.
4) AB’nin “Koruma Sorumluluğu” faaliyetleri ile İstihbarat imkân ve kabiliyetlerini bilmek.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) N
2) N
3) N
4) N
5) N
6) N
7) N
8) N
9) N
10) N
Hazırlayan ve Tarih BARIŞ ÇAĞLAR , October 2024
Ders Koordinatörü İLHAMİ DEĞİRMENCİOĞLU
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. İLHAMİ DEĞİRMENCİOĞLU

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Giriş (Sınıf Yönetimi)
2) Etnik ve Bölgesel Çatışmaların Avrupa Güvenliğine Etkisi
3) Etnik ve Bölgesel Çatışmaların Avrupa Güvenliğine Etkisi
4) Gerilim ve Çatışma Yönetimi ile mevcut Çatışmaların Çözümlenmesi
5) Gerilim ve Çatışma Yönetimi ile mevcut Çatışmaların Çözümlenmesi
6) Koruma Sorumluluğu ve Barışı Koruma Harekâtında AB’nin Rolü
7) Koruma Sorumluluğu ve Barışı Koruma Harekâtında AB’nin Rolü
8) Makale Analiz Sunumları
9) Makale Analiz Sunumları
10) Kriz Önleme, Yönetme ve Kurtarma ve AB Kriz Yönetim Sistemi
11) Kriz Önleme, Yönetme ve Kurtarma ve AB Kriz Yönetim Sistemi
12) İstihbarat Yönetimi ve AB İstihbarat Sistemi
13) İstihbarat Yönetimi ve AB İstihbarat Sistemi
14) İstihbarat Yönetimi ve AB İstihbarat Sistemi
15) Dönem Sonu Sınavları
16) Dönem Sonu Sınavları
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarZorunlu: Bülent Sarper AĞIR, Etnik Çatışmaların Yayılması ve Bölgesel Güvenliğe Etkileri: Kosova Örneği, YDÜ Sosyal Bilimler Dergisi, C. VII, No. 1, 2014. BİLGESAM, 2012, Teoriler Işığında Güvenlik, Savaş, Barış ve Çatışma Çözümleri Orkun SÜRÜCÜOĞLU, Koruma Sorumluluğu: Darfur Krizi ve Libya Müdahalesi Çerçevesinde Bir Değerlendirme, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt: 19, Sayı: 4, Yıl: 2017, Sayfa: 603-628. Ufuk Uras, 2017, Kriz Yönetimi: Ulusal ve Uluslararası Güvenlik, Trend Yayınevi Ümit Özdağ, 2008, İstihbarat Teorisi, Kripto Basım Yayın Önerilen: Celalettin YANIK, 2013, Etnisite, Kimlik ve Milliyetçilik Kavramlarının Sosyolojik Analizi, Kaygı, V. 20, s 225-236 Yakup Şahin, Çatışma Kuramları ve Kimlik Temelli Çatışmalar; Teorik Bir Giriş, Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi Hasan Duran, Birleşmiş Milletler ve Müdahale, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C 6, S2, s.131-142. Doğan Şengül, İş Sürekliliği: Uluslararası Standartlar, Risk Tanımları ve Risk Analizi, Bankacılar Dergisi, Sayı 87, 2013, s 47-56. Sherman Kent, 2003, Stratejik İstihbarat, Nazlım Arıca ve Yasemin Özbek (Çev.), ASAM
Öğretme TeknikleriKonuyla ilgili olarak öğrencilere daha önceden verilmiş araştırma görevleri sunum şeklinde dinlenir. Müteakiben ders konuları öğretim üyesi tarafından sunum tekniği ile anlatılır. Nihayetinde sorular ile öğrencilerin kavrayışı kontrol edilir ve tartışma ortamı yaratılarak konuların pekişmesi sağlanır. Belirli konularda dışarıdan o haftaki ders konusunun uzmanı getirilerek pratik tecrübelerin öğrencilere aktarılması sağlanır.
Ödev ve ProjelerÖğrenci tarafından seminer ödevi hazırlanır.
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıYok
Diğer AktivitelerNone
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 50
Sunum 2 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi değirmencioğlu@mef.edu.tr
A Building
Derslere devamlılık esastır. Ödevlerin ders izleğinde belirtilen tarihlerde teslim edilmesi gereklidir. Akademik dürüst olmama ve intihal durumlarında 2547 Sayılı Yüksek Öğretim Kanunu'nun 54. Maddesi’ne tabi olacaktır.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 2 2 84
Proje 5 11 2 65
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü/25 6.0
AKTS 6