Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Önerilen Kaynaklar:
Apple, M.W., Ball, S.J., Gandin, L.A. (E.d.). (2009) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education, Routledge
Ausdale, D.V., and Feagin J.R. (2001). The first R: How children learn race and racism. New York: Rowman and Littlefield Pub. Inc.
Aydın, U., Tunç-Pekkan, Z., Taylan, R. D., Birgili, B., & Özcan, M. (2017). Equity in middle school students’ fractional knowledge: Does school type matter in Turkey? [Ortaokul öğrencilerinin kesir bilgisinde eşitliği: Türkiye’de okul türü fark eder mi?] European Journal of Education Studies [Avrupa Eğitim Araştımaları Dergisi], 3 (9), 541-557.
Aydın, U., Tunç-Pekkan, Z., Taylan, R. D., Birgili, B., & Özcan, M. (2017, In Press). Okulda Üniversite Modeli: Beşinci sınıf öğrencilerinin kesir bilgisi gelişiminden yansımalar [University within School: Reflections from the fifth-grade students’ fractional knowledge development]. Kastamonu Eğitim Dergisi [Kastamonu Education Journal]. (ULAKBİM)
Aydın, U., Tunç-Pekkan, Z., Taylan, R. D., Birgili, B., & Özcan, M. (2016). Üniversite-Okul Ortaklığının Ortaokul Öğrencilerinin Kesir Bilgisi Üzerindeki Etkisi. Eğitimsel Araştırma Dergisi. (SSCI)
Bills, D., Helms, L., and Özcan, M. (1994, September). Educators' perspectives on student employment. Educational Policy: An Interdisciplinary Journal of Policy and Practice, Vol. 8, pp. 272-288. Sage Pub.
Boronski, T., Hassan, N. (1959). Sociology of Education, Sage
Çelikkaya, H. (2014). Fonksiyonel Eğitim Sosyolojisi (Pedagojik Formasyon Amaçlı), Nobel Akademik Yayıncılık
Demaine, J. (1981). Contemporary Theories in the Sociology of Education, Palgrave Macmillan
Dewey, J. (1899). Okul ve Toplum, Pegem Akademik Yayıncılık
Doğan, İ. (2012). Eğitim Sosyolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık
Dura, C. (1990). Bilgi Toplumu, Kültür Bakanlığı
Durkheim, D. (2016). Eğitim ve Sosyoloji, Pinhan Yayıncılık
Ergun, D. (2005). Sosyoloji ve Eğitim, İmge Kitabevi
Gersten, R.M., and Jimenez, R.T. (1998). Promoting learning for culturally and linguistically diverse students. CA: Wadsworth Pub. Comp.
Hallinan, M.T. (2011). Frontiers in Sociology of Education, Springer
Hallinan, M.T. (2000). Handbook of the Sociology of Education, Springer
Helms, L., Bills, D., and Özcan, M. (1995, December). The impact of student employment on teachers' attitudes and behaviors towards working students. Youth and Society, Vol. 27, pp. 169-193. Sage Pub.
Hyman-Anglin, R. (1994). Education and Society: An Introduction, [publisher not identified]
Jonathan Kozol, (1991). Savage inequalities. New York: Harper Perennial.
Kaymak, M. (2014). Eğitim Sosyolojisi, Pegem Akademi
Lareau, A. (2000). Home advantage. Social class and parental intervention in elementary education. New York: Rowman and Littlefield Pub. Inc.
Meighan, R. (1981). A Sociology of Educating, Bloomsbury
Miller, L.S (1997). An American imperative: Accelerating minority educational advancement. New Haven: Yale University Press.
Morrish, I. (1972). Sociology of Education: An Introduction, Unwin Education Books
Nelson J.L, Palonsky S.B and McCarthy M.R, (2012). Critical Issues in Education: Dialogues and Dialectics, 8th ed., Boston: McGraw Hill.
Ogbu, J. (2003). Black American students in an affluent suburb: A study of academic disengagement. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Pub.
Özcan, M. (2023). Atatürk ve Dönemin Aydınları Nasıl Bir Eğitim, Öğretmen ve Gençlik İstiyordu: 100. Yılda İdealleri Gerçekleşti mi? Türkiye Özel Okullar Derneği (TÖZOK), Cunhuriyetin 100. yılı ve eğtimin geleceği. İstanbul 1923, s. 58-70. Bu makalenin ilk hali 26-28 Ocak 2023 günlerinde Antalya’da toplanan TÖZOK 21. Geleneksel Eğitim Sempozyumu’nda sunuldu.
Özcan, M. (2022. Eğitimin anlamı, amacı ve önemi. Hazırlanmakta olan Herkes için eğitime giriş adlı kitabın ilk bölümü. Yayınlanmadı.
Özcan, M. (2013, August). Teaching the mighty culture: made by us & maker of us. International Online Journal of Educational Sciences, 2013, 5(2), 339-350. ISSN: 1309- 2707. A peer-reviewed journal: http://www.iojes.net/
Özcan, M. (2013, Aralık). Okulda üniversite: Türkiye’de öğretmen eğitimini yeniden yapılandırmak için bir model önerisi (University within school: A model to re-structure teacher education in Turkey). İstanbul, Turkey: TÜSİAD Yayını (Information about TÜSİAD can be seen at www.tusiad.us or at www.tusiad.org).
Özcan, M. (2012). Okulda üniversite modelinde kavramsal çerçeve: Eylemdeki vizyon (Cenceptual framework: Vision in action in the model of university within school). Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi (Journal of Teacher Education and Educators), Vol. 1, Num. 1, pp. 107-132.
Özcan, M. (2011). Bilgi çağında öğretmen: Nitelikleri, eğitimi ve gücü (Teachers in the information age: Education, qualities and power). Ankara, Turkey: TED Yayını (Information about TED is available at http://www.ted.org.tr/)
Özcan, M. (2011). İşyerinde üniversite kavramının öğretmen eğitimine uygulanması (Implementing the concept of “university in the workplace” in teacher education. Bu bölüm daha önce YÖK tarafından 27-29 Mayıs 2011'de düzenlenen Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar konferansında bildiri olarak sunulmuştur.
Özcan, M. (2011). Bilgi toplumunda eğitim ve öğretmenlik mesleği (Education and profession of teaching in the information society) in Dr. Adnan Boyacı (Ed.), Eğitim sosyolojisi (Sociology of education) (pp. 141-158). Eskişehir, Turkey: Anadolu University Publication. Co-author: Dr. Servet Ozdemir
Özcan, M. (2011). Bir bilim olarak eğitimin siyasi temelleri (Political foundations of education) in Dr. M. Çağatay Özdemir (Ed.), Eğitim bilimine giriş (Introduction of educational sciences) (pp. 135-160). Ankara, Turkey: Pegem Akademi Publication.
Özcan, M. (2011). Türkistan’da demokrasi eğitimi: Amerikan tecrübesinden yararlanmak. Kitap: Hisao Komatsu, Şahin Karasar, Timur Dadabaev ve Güljanat Kurmangalieva Ercilasun (Eds.), Central Eurasian Studies: Past, Present and Future. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayını, (s. 579-594). Bu bölümün ilk şekli Maltepe Üniversitesi, the University of Tokyo ve the University of Tsukuba (Japan) tarafından 17-19 Mart 2009’da İstanbulda düzenlenen the International Conference on Central Eurasian Studies: Past, Present and Future adlı konferansta bildiri olarak sunulmuştur.
Özcan, M. (2006). The education we need: Democratic, diversified, and experiential. Issues in Teaching and Learning. Vol. 1, No 4. http://www.ric.edu/itl/.
Özcan, M. (2001). In the track of the learned. Translated from Turkish into English. Published by a prestigious, non-profit organization, Ataturk Culture Center, a sub-division of the Ataturk Supreme Council for Culture, Language and History. Ankara, Turkey. Publication no: 235. It is the translation of the book, Bilgelerin yolunda (2000) written by Dr. Sadık Tural, President of by the Ataturk Supreme Council for Culture, Language and History.
Özcan, M. (1986). Japon eğitim sisteminin kültür kaynakları (Cultural sources of the Japan's educational system). Translated from English into Turkish. Includes an introductory chapter written by me on the cultural foundations of the Japanese education system. Published by the Turkish Ministry of Culture and Tourism. Ankara, Turkey. It is the translation of the book, Education and Japan's modernization (1979) by Makoto Aso and Ikuo Amano.
Özcan, M. (1986). Kitap bölümü: Okul dışı gençliğin eğitimi. Gazi Üniversitesi tarafından yayınlanan Milli Kültür ve Gençlik adlı kitapta bir bölüm. Bu bölümün ilk şekli Gazi Üniversitesi tarafından 13-15 Kasım 1985 tarihlerinde Ankara’da düzenlenen Milli Kültür ve Gençlik Sempozyumunda sunulmuştur.
Özcan, M. (2014). What serves best Kurdish self-interests in Turkey: An analysis in light of the American experience of becoming a nation and the role of education. KALEM International Journal of Educational and Human Sciences (KIJEHS), 4(7), 135-173.
Öztürk, H. (1993). Eğitim Sosyolojisi, Hatiboğlu.
Robinson, P. (1981). Perspectives on the Sociology of Education:An Introduction, Routledge.
Sadovnik, A.R. (E.d.). (2007). Sociology of Education:A Critical Reader, Routledge
Tezcan, M. (2006). Eğitim Sosyolojisi, Anı Yayınları
|