LSC 554 İleri Eğitim SosyolojisiMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Öğrenme Bilimleri (YL) (Tezli) Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Öğrenme Bilimleri (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 2 Kredi Sayısı: 120 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ders Kodu LSC 554
Ders Adı İngilizce Advanced Educational Sociology
Ders Adı Türkçe İleri Eğitim Sosyolojisi
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme,Ders
Dersin Düzeyi İleri
Dönem
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: - Laboratuvar : - Diğer: -
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 130 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Eğitimin toplumsal temelleri ve okul başarısı arasındaki ilişkiyi eleştirel bir bakışla anlamak.
Ders Açıklaması İleri Eğitim Sosyolojisi, eğitimin toplumsal temellerini, bir başka deyişle eğitim sistemini, okulu, öğretmeni, öğrenciyi, özellikle de öğrenci başarısı şekillendiren toplumsal güçleri araştırmak ve anlamak için tasarlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda eğitimin girdilerini, süreçlerini ve sonuçlarını etkileyen sosyal, ekonomik, politik, yasal, tarihsel ve kültürel faktörlerle ilgili araştırmaların eleştirel bir bakış açısıyla incelenmesini ve yeni bakış açıları geliştirilmesi için gerekli çalışmaları kapsamaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Eğitimin toplumsal temelleri ve okul başarısı arasındaki ilişkiyi eleştirel bir bakışla anlamak.
2) Eğitimi ve öğrenci başarısını etkileyen ekonomik, demografik, politik, sosyal, yasal, tarihsel ve kültürel güçleri anlamak.
3) . Eğitimde bireysel, sosyal, ırksal, etnik, kültürel, dinsel ve dilsel farklılıklara saygı duymak.
4) Dijital teknolojiyi eğitimde kullanmak için gerekli becerileri geliştirmek ve uygulamak.
5) 5. Öğrenci başarısını etkileyen toplumsal sorunlar ve bu sorunları yaratan toplumsal güçler hakkında kendi görüşünü geliştirmek. ALANINDA BİLGE PDAGOJİDE USTA BİR EĞİTİMCİ olma yolunda profesyonel gelişim
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5
1) Eğitimde yenilikçi fikirleri araştırma, en iyi öğretim uygulamalarını değerlendirme ve tasarlama yeteneği.
2) Eğitim araştırmaları, K-12 çocuklarının psikolojisi ve eğitimde başarıyı etkileyen sosyal konularla ilgili derin bilgi.
3) Eğitim konularında karar almada etkili olacak Psikoloji, Mühendislik ve Eğitim disiplinlerinin disiplinlerarası bakış açılarının değerlendirilmesi.
4) K-12 öğrencilerinin yararına olacak ve kalıcı olacak eğitim programları tasarlama ve uygulama yeteneği.
5) Eğitim ortamlarını ve dersleri tasarlamak için teknolojik araçları kullanma yeteneği.
6) Yaşam boyu öğrenen olmanın öneminin farkında olmak.
7) Eğitim ortamlarını planlarken kendilerini ‘öğrenen’ konumunda konumlandırma yeteneği.
8) Eğitim araştırma makalelerini değerlendirme yeterliliği.
9) Akademik, yazılı ve sözlü iletişim kurabilme yeteneği.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Eğitimde yenilikçi fikirleri araştırma, en iyi öğretim uygulamalarını değerlendirme ve tasarlama yeteneği. N Ödev
2) Eğitim araştırmaları, K-12 çocuklarının psikolojisi ve eğitimde başarıyı etkileyen sosyal konularla ilgili derin bilgi. N Ödev
3) Eğitim konularında karar almada etkili olacak Psikoloji, Mühendislik ve Eğitim disiplinlerinin disiplinlerarası bakış açılarının değerlendirilmesi. N Ödev
4) K-12 öğrencilerinin yararına olacak ve kalıcı olacak eğitim programları tasarlama ve uygulama yeteneği. N Ödev
5) Eğitim ortamlarını ve dersleri tasarlamak için teknolojik araçları kullanma yeteneği. N Ödev
6) Yaşam boyu öğrenen olmanın öneminin farkında olmak. N Ödev
7) Eğitim ortamlarını planlarken kendilerini ‘öğrenen’ konumunda konumlandırma yeteneği. N Ödev
8) Eğitim araştırma makalelerini değerlendirme yeterliliği. N Ödev
9) Akademik, yazılı ve sözlü iletişim kurabilme yeteneği. N Proje
Hazırlayan ve Tarih ,
Ders Koordinatörü MUSTAFA ÖZCAN
Dönem
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. MUSTAFA ÖZCAN

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) DERSİN İÇERİĞİ, YÖNTEMİ VE DERSTE KULLANILACAK DİJİTAL ARAÇ VE KAYNAKLAR
2) EĞİTİMİ ETKİLEYEN SOSYAL SORUNLAR (MESELELER, PROBLEMLER, SOSYAL, EKONOMİK VE KÜLTÜREL GÜÇLER)
3) MODERN TOPLUMDA EĞİTİMİN ANLAMI, AMACI VE ÖNEMİ
4) ÖĞRENCİLER ARASINDAKİ BAŞARI FARKLILIKLARI SORUNUNUN ELEŞTİREL BİR YAKLAŞIMLA İNCELENMESİ
5) ÖĞRENCİLER ARASINDAKİ BAŞARI AÇIĞININ KAPATILMASI İÇİN YAKLAŞIMLAR VE UYGULANAN POLİTİKALAR
6) BİREY OLARAK ÖĞRENCİ VE GRUP OLARK ÖĞRENCİLERİN OKUL BAŞARISINA ETKİSİ
6) BİREY OLARAK ÖĞRENCİ VE GRUP OLARK ÖĞRENCİLERİN OKUL BAŞARISINA ETKİSİ
7) KÜLTÜRÜN ANLAMI, GÜCÜ VE TOPLUMA ETKİSİ
8) KÜLTÜRÜN EĞİTİME VE ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ
9) EKONOMİNİN EĞİTİME ETKİSİ
10) AİLENİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ
11) ÖĞRETMENLERİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ
12) TOPLUMUN VE DEVLETİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ
12) TOPLUMUN VE DEVLETİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ
12) TOPLUMUN VE DEVLETİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ
13) DİJİTAL MEDYANIN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ
14) DÖNEM SONU ARAŞTIRMASI VE SUNUMLAR
15) Dönem Sonu Sınavları
16) Dönem Sonu Sınavları
16) Dönem Sonu Sınavları
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarÖnerilen Kaynaklar: Apple, M.W., Ball, S.J., Gandin, L.A. (E.d.). (2009) The Routledge International Handbook of the Sociology of Education, Routledge Ausdale, D.V., and Feagin J.R. (2001). The first R: How children learn race and racism. New York: Rowman and Littlefield Pub. Inc. Aydın, U., Tunç-Pekkan, Z., Taylan, R. D., Birgili, B., & Özcan, M. (2017). Equity in middle school students’ fractional knowledge: Does school type matter in Turkey? [Ortaokul öğrencilerinin kesir bilgisinde eşitliği: Türkiye’de okul türü fark eder mi?] European Journal of Education Studies [Avrupa Eğitim Araştımaları Dergisi], 3 (9), 541-557. Aydın, U., Tunç-Pekkan, Z., Taylan, R. D., Birgili, B., & Özcan, M. (2017, In Press). Okulda Üniversite Modeli: Beşinci sınıf öğrencilerinin kesir bilgisi gelişiminden yansımalar [University within School: Reflections from the fifth-grade students’ fractional knowledge development]. Kastamonu Eğitim Dergisi [Kastamonu Education Journal]. (ULAKBİM) Aydın, U., Tunç-Pekkan, Z., Taylan, R. D., Birgili, B., & Özcan, M. (2016). Üniversite-Okul Ortaklığının Ortaokul Öğrencilerinin Kesir Bilgisi Üzerindeki Etkisi. Eğitimsel Araştırma Dergisi. (SSCI) Bills, D., Helms, L., and Özcan, M. (1994, September). Educators' perspectives on student employment. Educational Policy: An Interdisciplinary Journal of Policy and Practice, Vol. 8, pp. 272-288. Sage Pub. Boronski, T., Hassan, N. (1959). Sociology of Education, Sage Çelikkaya, H. (2014). Fonksiyonel Eğitim Sosyolojisi (Pedagojik Formasyon Amaçlı), Nobel Akademik Yayıncılık Demaine, J. (1981). Contemporary Theories in the Sociology of Education, Palgrave Macmillan Dewey, J. (1899). Okul ve Toplum, Pegem Akademik Yayıncılık Doğan, İ. (2012). Eğitim Sosyolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık Dura, C. (1990). Bilgi Toplumu, Kültür Bakanlığı Durkheim, D. (2016). Eğitim ve Sosyoloji, Pinhan Yayıncılık Ergun, D. (2005). Sosyoloji ve Eğitim, İmge Kitabevi Gersten, R.M., and Jimenez, R.T. (1998). Promoting learning for culturally and linguistically diverse students. CA: Wadsworth Pub. Comp. Hallinan, M.T. (2011). Frontiers in Sociology of Education, Springer Hallinan, M.T. (2000). Handbook of the Sociology of Education, Springer Helms, L., Bills, D., and Özcan, M. (1995, December). The impact of student employment on teachers' attitudes and behaviors towards working students. Youth and Society, Vol. 27, pp. 169-193. Sage Pub. Hyman-Anglin, R. (1994). Education and Society: An Introduction, [publisher not identified] Jonathan Kozol, (1991). Savage inequalities. New York: Harper Perennial. Kaymak, M. (2014). Eğitim Sosyolojisi, Pegem Akademi Lareau, A. (2000). Home advantage. Social class and parental intervention in elementary education. New York: Rowman and Littlefield Pub. Inc. Meighan, R. (1981). A Sociology of Educating, Bloomsbury Miller, L.S (1997). An American imperative: Accelerating minority educational advancement. New Haven: Yale University Press. Morrish, I. (1972). Sociology of Education: An Introduction, Unwin Education Books Nelson J.L, Palonsky S.B and McCarthy M.R, (2012). Critical Issues in Education: Dialogues and Dialectics, 8th ed., Boston: McGraw Hill. Ogbu, J. (2003). Black American students in an affluent suburb: A study of academic disengagement. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Pub. Özcan, M. (2023). Atatürk ve Dönemin Aydınları Nasıl Bir Eğitim, Öğretmen ve Gençlik İstiyordu: 100. Yılda İdealleri Gerçekleşti mi? Türkiye Özel Okullar Derneği (TÖZOK), Cunhuriyetin 100. yılı ve eğtimin geleceği. İstanbul 1923, s. 58-70. Bu makalenin ilk hali 26-28 Ocak 2023 günlerinde Antalya’da toplanan TÖZOK 21. Geleneksel Eğitim Sempozyumu’nda sunuldu. Özcan, M. (2022. Eğitimin anlamı, amacı ve önemi. Hazırlanmakta olan Herkes için eğitime giriş adlı kitabın ilk bölümü. Yayınlanmadı. Özcan, M. (2013, August). Teaching the mighty culture: made by us & maker of us. International Online Journal of Educational Sciences, 2013, 5(2), 339-350. ISSN: 1309- 2707. A peer-reviewed journal: http://www.iojes.net/ Özcan, M. (2013, Aralık). Okulda üniversite: Türkiye’de öğretmen eğitimini yeniden yapılandırmak için bir model önerisi (University within school: A model to re-structure teacher education in Turkey). İstanbul, Turkey: TÜSİAD Yayını (Information about TÜSİAD can be seen at www.tusiad.us or at www.tusiad.org). Özcan, M. (2012). Okulda üniversite modelinde kavramsal çerçeve: Eylemdeki vizyon (Cenceptual framework: Vision in action in the model of university within school). Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi (Journal of Teacher Education and Educators), Vol. 1, Num. 1, pp. 107-132. Özcan, M. (2011). Bilgi çağında öğretmen: Nitelikleri, eğitimi ve gücü (Teachers in the information age: Education, qualities and power). Ankara, Turkey: TED Yayını (Information about TED is available at http://www.ted.org.tr/) Özcan, M. (2011). İşyerinde üniversite kavramının öğretmen eğitimine uygulanması (Implementing the concept of “university in the workplace” in teacher education. Bu bölüm daha önce YÖK tarafından 27-29 Mayıs 2011'de düzenlenen Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar konferansında bildiri olarak sunulmuştur. Özcan, M. (2011). Bilgi toplumunda eğitim ve öğretmenlik mesleği (Education and profession of teaching in the information society) in Dr. Adnan Boyacı (Ed.), Eğitim sosyolojisi (Sociology of education) (pp. 141-158). Eskişehir, Turkey: Anadolu University Publication. Co-author: Dr. Servet Ozdemir Özcan, M. (2011). Bir bilim olarak eğitimin siyasi temelleri (Political foundations of education) in Dr. M. Çağatay Özdemir (Ed.), Eğitim bilimine giriş (Introduction of educational sciences) (pp. 135-160). Ankara, Turkey: Pegem Akademi Publication. Özcan, M. (2011). Türkistan’da demokrasi eğitimi: Amerikan tecrübesinden yararlanmak. Kitap: Hisao Komatsu, Şahin Karasar, Timur Dadabaev ve Güljanat Kurmangalieva Ercilasun (Eds.), Central Eurasian Studies: Past, Present and Future. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayını, (s. 579-594). Bu bölümün ilk şekli Maltepe Üniversitesi, the University of Tokyo ve the University of Tsukuba (Japan) tarafından 17-19 Mart 2009’da İstanbulda düzenlenen the International Conference on Central Eurasian Studies: Past, Present and Future adlı konferansta bildiri olarak sunulmuştur. Özcan, M. (2006). The education we need: Democratic, diversified, and experiential. Issues in Teaching and Learning. Vol. 1, No 4. http://www.ric.edu/itl/. Özcan, M. (2001). In the track of the learned. Translated from Turkish into English. Published by a prestigious, non-profit organization, Ataturk Culture Center, a sub-division of the Ataturk Supreme Council for Culture, Language and History. Ankara, Turkey. Publication no: 235. It is the translation of the book, Bilgelerin yolunda (2000) written by Dr. Sadık Tural, President of by the Ataturk Supreme Council for Culture, Language and History. Özcan, M. (1986). Japon eğitim sisteminin kültür kaynakları (Cultural sources of the Japan's educational system). Translated from English into Turkish. Includes an introductory chapter written by me on the cultural foundations of the Japanese education system. Published by the Turkish Ministry of Culture and Tourism. Ankara, Turkey. It is the translation of the book, Education and Japan's modernization (1979) by Makoto Aso and Ikuo Amano. Özcan, M. (1986). Kitap bölümü: Okul dışı gençliğin eğitimi. Gazi Üniversitesi tarafından yayınlanan Milli Kültür ve Gençlik adlı kitapta bir bölüm. Bu bölümün ilk şekli Gazi Üniversitesi tarafından 13-15 Kasım 1985 tarihlerinde Ankara’da düzenlenen Milli Kültür ve Gençlik Sempozyumunda sunulmuştur. Özcan, M. (2014). What serves best Kurdish self-interests in Turkey: An analysis in light of the American experience of becoming a nation and the role of education. KALEM International Journal of Educational and Human Sciences (KIJEHS), 4(7), 135-173. Öztürk, H. (1993). Eğitim Sosyolojisi, Hatiboğlu. Robinson, P. (1981). Perspectives on the Sociology of Education:An Introduction, Routledge. Sadovnik, A.R. (E.d.). (2007). Sociology of Education:A Critical Reader, Routledge Tezcan, M. (2006). Eğitim Sosyolojisi, Anı Yayınları
Öğretme TeknikleriBu dersin amaçlarından birisi sınıfta bir Demokratik Öğrenme Topluluğu oluşturmaktır. Öğrenme topluluğu içindeki herkesin fikirlerini herhangi bir endişe duymadan grupla paylaşması beklenir. Öğrenmenin sadece bireysel bir deneyim değil, aynı zamanda sosyal bir süreç olduğu unutulmamalıdır. Topluluğun üyeleri birbirine öğretmeli ve birbirlerinden öğrenmelidir. Her türlü öğretim ve öğrenim aktivitesinde, öğrenciler arasında etkileşim ve aktif katılım esastır. Bu derste yaparak, yaşayarak ve üreterek öğrenme imkanı sağlayan, deneyimlerden ders alarak gelişmeye yol açan yöntemler uygulanır.
Ödev ve Projeler-
Laboratuvar Çalışması-
Bilgisayar Kullanımı-
Diğer Aktiviteler-
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
TOPLAM %
Ders Yönetimi

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 1 8 8
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 12 2 14
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü/25 5.2
AKTS 5