İşletme | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | |||||||
Ders Kodu | CE 454 | |||||||
Ders Adı İngilizce | Building Cost Estimation and Analysis | |||||||
Ders Adı Türkçe | Bina Maliyet Tahmini ve Analizleri | |||||||
Öğretim Dili | EN | |||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme,Ders,Proje | |||||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||||
Dönem | Bahar | |||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 114 saat | |||||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | |||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||||
Ön Koşul | Yok | |||||||
Yan Koşul | Yok | |||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Lisans ve Lisansüstü Öğrenciler | |||||||
Genel Eğitim Hedefi | Binalar için maliyet tahmin yöntemlerinin temellerine aşina olmak. | |||||||
Ders Açıklaması | Bu derste öğrenciler yapı maliyet hesaplama yöntemleri, uygulamanın iş kalemlerine ayrılması, bina metrajı hesaplama usulleri, birim maliyet analizi, TS 500’e göre donatı yerleştirilmesi, geçici ve kesin kabul işlemleri, maliyeti etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve maliyet-fiyat ilişkisi hakkında bilgi sahibi olmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) İş kalemlerinin, metrajın ve birim maliyet analizinin önemli yönlerini açıklar. 2) Bir inşaatın iş kalemlerini sınıflandırır. 3) Yapılar için (bina, otoyol, tünel, köprü, endüstriyel yapı vb.) metrajı değerlendirir. 4) Türk standartlarına (TS 500) göre donatı yerleştirmeyi uygular. 5) Birim maliyet analizi yapar. 6) Kesin hesabı hazırlamayı öğrenir. 7) Ara ve kesin kabulü öğrenir. 8) Bir projede maliyet tahmin yöntemlerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | ||||||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | ||||||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | ||||||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | ||||||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | ||||||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | ||||||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | ||||||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | ||||||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | ||||||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | ||||||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | N | |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | N | |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | N | |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | N | |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | N | |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | N | |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Sunum |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Derse Katılım |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | N | |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | S | Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | RIFAT AKBIYIKLI , November 2023 |
Ders Koordinatörü | GÖRKEM AKYOL |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. RIFAT AKBIYIKLI |
Hafta | Konu |
1) | Maliyet kavramları, maliyet türleri ve maliyet yönetimi. |
2) | Maliyet kavramları, maliyet türleri ve maliyet yönetimi. |
3) | İş kalemleri, inşaat için metraj yöntemleri, birim maliyet analizi yöntemleri. |
4) | Kalıp, beton işleri ve metraj |
5) | Donatı yerleştirme (TS 500), donatı işleri ve metraj |
6) | Donatı yerleştirme (TS 500), donatı işleri ve metraj |
7) | Metraj üzerine vaka çalışması |
8) | Yapı malzemeleri ve işçilik maliyet tahmini |
9) | Toprak işleri maliyet tahmini |
10) | Şantiye ve proje geneli maliyet tahmin kavramları |
11) | Birim maliyet analizi ve metraj cetveli üzerine vaka çalışması. |
12) | Genel maliyet tahmini ve kesin hesap hazırlığı. |
13) | Ara ve kesin hesap ve kabul |
14) | Ara ve kesin hesap ve kabul |
15) | Final Sınav/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınav/Proje/Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Gerekli Ders Kitapları Akbıyıklı, R. (2017), “İnşaat Yönetimi – Metraj ve Maliyet Hesapları”, Genişletilmiş 3. Baskı, 803 sayfa, Birsen Yayınevi, İstanbul. Önerilen Ders Kitapları: 1. Ashworth, A. (1999), “Cost Studies of Building”, Longman Scientific & Technical, Harlow, 3rd. Edition, UK. 2. Dagostine, F.R. and Feigenbaum, L. (1999), “Estimating Building Construction”, 5th Edition, Prentice-Hall Inc., | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Dersler, aktif öğrenme yöntemi "ters-yüz öğrenme" kullanılarak gerçekleştirilecektir. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Proje | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Microsoft Office Uygulamaları, inşaat yönetimi araçları | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
akbiyiklir@mef.edu.tr Öğretim Üyesi Ofisi: 5. Kat Ofis Saatleri: E-posta Adresi: akbiyiklir@mef.edu.tr Sınav Kaçırma Durumu: Gerekli mazeret belgeleri sunulduğu takdirde telafi sınavı yapılacaktır. Devam Kuralları: En az %70 devam zorunluluğu vardır. YÖK Yönetmelikleri geçerlidir. Ders içi davranış ve öğrenci davranış kuralları hatırlatması: YÖK Yönetmelikleri İntihal ile ilgili açıklama: YÖK Yönetmelikleri |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 0 | 3 | 42 | |||
Proje | 1 | 35 | 35 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 2 | 14 | |||
Final | 1 | 20 | 3 | 23 | |||
Toplam İş Yükü | 114 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 4.6 | ||||||
AKTS | 5 |