Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PSYC 352 | |||||
Ders Adı İngilizce | Clinical Interviewing | |||||
Ders Adı Türkçe | Klinik Görüşme | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ders | |||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 154 saat | |||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Temel görüşme becerilerini öğrenmek. | |||||
Ders Açıklaması | Terapist olmak hayat boyu süren bir öğrenme sürecidir. Öğrenciler bu derste bir therapist olma sürecine dair farkındalıklarını geliştirecekler. Klinik görüşme becerileri ve aşamalarıyla ilgili bilgi edinecekler. Empati, yargılamamak ve gelen kişinin ihtiyaçlarını takip edebilmek gibi terapist olmanın olmazsa olmazı kavramlarla tanışacak ve bu kavramlar hakkında düşünecekler. Dinleme teknikleri ve ilg görüşme süreçleri ile ilgili bilgilenecekler. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Etik ve etik olmayan psikoterapi uygulamaları arasında ayrım yapmak. 2) Aktif dinleme kavramını anlamak. 3) Aktif dinleme uygulamak. 4) İlk klinik görüşmenin nasıl ilerlediğini (teorik olarak) bilmek 5) Daha iyi empati kurmak. 6) Öz bakım ve süpervizyonun öneminin farkında olmak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | S | Derse Katılım |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | H | Ödev,Derse Katılım |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Sınav,Derse Katılım |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | S | Ödev |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | H | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | S | Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , December 2023 |
Ders Koordinatörü | MERVE CAN |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. BUSE ZEYNEP SARIKAYA |
Hafta | Konu |
1) | Klinik Görüşmenin Temelleri |
2) | Temel Katılım ve Dinleme Becerileri |
3) | Temel Katılım ve Dinleme Becerileri |
4) | Yönlendirici Dinleme Becerileri |
5) | Yönlendirici Eylem Tepkileri |
6) | Klinik Görüşmede Teorik Olarak Desteklenen ve Kanıta Dayalı İlişkiler |
7) | Görüşme Sürecine Genel Bakış |
8) | Görüşme Sürecine bir Bakış (Devam) & İlk Görüşme |
9) | İlk Görüşme |
10) | İntihar Değerlendirmesi |
11) | Çiftlerle Görüşme |
12) | Genç Danışanlarla Görüşme |
13) | Zorlu Danışanlar ve Talepkar Durumlar |
14) | Kusurlulukla Barışma ve Kendine Bakım |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Gerekli: Klinik Görüşme John Sommers – Flanagan & Rita Sommers – Flanagan Tavsiye Edilen: Kusurluluğun Hediyeleri Brene Brown Ruhuna Pansuman Suzi Amado | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders, ders anlatımları ve sınıf tartışmalarını içerecek. Ayrıca bazı pratik deneyimler de olacak. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrencilerin 3-5 sayfa uzunluğunda bir makale yazmaları beklenmektedir. Makale, Times New Roman 12 punto ve çift aralıklı olmalıdır. (Eğer eğitmen, öğrencilerin makaleyi daha uzun göstermek için ekstra boşluk veya aralık bıraktığından şüphelenirse, dijital bir kopya isteyebilir ve bu durumda puan düşürebilir.) Makale, öğrencilerin hayali bir vaka ile yaptıkları bir röportajı içerecektir. | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Derse katılım zorunludur. Geç kalan veya hazırlıksız gelen öğrenciler derse alınmayacak ve bu durum sürekli değerlendirme notlarını etkileyecektir. Planlanmış bir sınava katılmayan öğrencilerin, geçerli ve belgelenmiş bir mazeret sunmaları gerekmektedir. Ara sınavı kaçıranlar için telafi sınavı yapılacaktır, ancak bu sınavın formatı ara sınav veya final sınavından farklı olabilir. Geç teslim edilen ödevlerde on puan kaybı olacaktır. Öğrencilerin üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenmektedir; bu, ders içeriğine ve başkalarının fikirlerine saygı göstermeyi de içerir. Herhangi bir şekilde kopya çekmek, yalan söylemek ve aldatmak gibi akademik dürüstlüğe aykırı eylemler kabul edilmeyecek ve hoş görülmeyecektir. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. Gereklilikler ve Beklentiler * Derse gelmeden önce verilen okumaları yapmanız önemlidir; böylece ders sırasında terminolojiyle vakit kaybetmeyiz. * Derse zamanında gelmeniz beklenmektedir, lütfen dakiklik konusunda dikkatli olun. Ders başladıktan sonra 10 dakika geçtikten sonra sınıfa kabul edilmeyeceksiniz. * Sınavlar: Derste tartışılan tüm konuların yanı sıra kitapta belirtilen bölümlerden de sorumlusunuz. Sınıfta bahsedilmemiş olsa bile kitap bölümlerindeki tüm konular sınav kapsamındadır. * Yazılı ödevlerinizi basılı olarak teslim ediniz, aksi belirtilmedikçe elektronik kopya kabul edilmez. * Sınıf arkadaşlarınıza ve öğretim görevlisine saygı gereği, lütfen cep telefonlarınızı, tabletlerinizi ve ses çıkaran elektronik cihazlarınızı kapatınız. * Dersleri kaydetmek yasaktır. * Sınıfta içecek içmek serbesttir, ancak yemek yemek yasaktır. * Etik sorunlar (kopya çekme, intihal vb.) bu ders kapsamında tolere edilmeyecektir. * Final sınavı kümülatif olacaktır; dönem başından itibaren dersin tüm materyalleri (kitap + sınıf tartışmaları) sorumluluğunuzdadır. * Ödevlerin gerekliliklerini ve teslim tarihlerini takip etmek sizin sorumluluğunuzdadır. Bunları derste açıklayacağım ancak derste açıkladığım konular ve program hakkında e-posta ile yanıt vermeyeceğim. * İlk derste e-posta politikamı da anlatacağım. * Bu ders aynı zamanda empati ve yargısızlık becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Birbirimize yaklaşım şeklimizin farkında olmamız önemlidir. Birbirimizi aşağılamak kabul edilemez. Hepimiz yargılayıcı tepkilerden kaçınmak için elimizden gelenin en iyisini yapacağız. Akademik Dürüstlük Politikası: Etik bir davranış kodunu takip etmeniz ve etik dışı herhangi bir davranışa karışmamanız şiddetle tavsiye edilir. Bu, sınavlarda kopya çekme, intihal ve yoklama listesine katılmadığı halde varmış gibi imza atma gibi davranışları kapsar. Küçük veya büyük fark etmeksizin tüm etik dışı davranışlar disiplin soruşturmasına ve cezasına tabi tutulacaktır. *İntihal: Başkasının çalışmalarını/kreatif başarılarını kaynak belirtmeden kendinize aitmiş gibi sunmaktır. İntihalin cezası, disiplin cezasının yanı sıra dersten kalmaktır. Aşağıda intihal örnekleri bulunmaktadır ve nasıl kaçınılacağına dair geri bildirim sağlamaktadır. http://www.valdosta.edu/~cbarnbau/personal/teaching_MISC/plagiarism.htm Her türlü kopya çekme, yalan söyleme ve aldatma eylemi dürüstlükten uzaktır ve hoş görülmeyecektir. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 3 | 3 | 2 | 112 | ||
Proje | 1 | 10 | 10 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 2 | 14 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 154 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.2 | ||||||
AKTS | 6 |