Öğrenme Bilimleri (Tezsiz) (İngilizce) | |||||
Yüksek Lisans | Programın Süresi: 1.5 | Kredi Sayısı: 90 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |||||
Ders Kodu | LSC 514 | |||||
Ders Adı İngilizce | Systems Thinking in Education | |||||
Ders Adı Türkçe | Eğitimde Sistem Düşüncesi | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Alıştırma,Ters-Yüz Öğrenme,Ders,Proje | |||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 130 saat | |||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Bu dersi alan öğrenciler sistem düşüncesi yaklaşımını derslerine uyarlayabilecek, derslerinde kullanabileceklerdir. Ders tasarım ve uygulamalarında Sistem Düşüncesi alışkanlık ve araçlarını kullanarak düşünmeyi görselleştirebileceklerdir. Böylece öğrencilerinin eleştirel düşünebilmelerine, bütünü, ilişkiler ağını ve bu ilişkilerin neden olduğu davranışları görebilmelerine destek olacaklardır. | |||||
Ders Açıklaması | Bu derste sistem düşüncesinin eğitim uygulamalarına giriş yapılacaktır. Ders boyunca öğrenciler; ● Sistem Düşüncesi kavram ve araçlarının kullanımı konusunda bilgi ve beceri geliştirecekler. ● Etkileşimli, sorgulama temelli öğretim geliştirme stratejilerini deneyimleyecek, uygulayacak ve tartışacaklar. ● Sistem düşüncesi araçlarını karmaşık sorunların çözümlenmesinde ve etkili çözümlerin belirlenmesinde kullanacaklar. ● Kendi alanlarına uygun bir ders planı geliştirecek ve uygulayacaklar |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Planlama: Öğretmen mevcut dersi veya ünite planını, desteksiz, öğretim programlarına, standartlara ve öğrencilerin gereksinimlerine göre uyarlayabilir 2) Öğretim: Öğretmen Sistem Düşüncesi kavramlarını ve araçlarını kullanarak, dışarıdan destek almadan, ders verebilir. 3) Sistem Düşünürü Alışkanlıkları: Öğretmen sık sık sistem düşünürü alışkanlıklarından söz eder ve öğrencilerin, hangi öğrenme hedefi ile hangi alışkanlığın ilişkili olduğunu bulmalarına yardım eder. 4) Sistem Düşüncesi Araçları: Öğretmen ders sırasında sistem düşüncesi aracçlarını kullanırken hem rehber ve katılımcı hem de öğrencilerin bağımsız çalıştığı yaklaşımlardan yararlanır. 5) Aktarma: Öğretmen farklı türden bir sistemdeki benzer çalışma ile karşılaştırma yaparak öğrencilerin bir sistemin çalışması ile ilgili bilgiyi diğer bir alana aktarmalarını sağlar 6) Öğrenci Çalışmalarından Örnekler: Öğretmen öğrencilerin sistem düşüncesi becerilerini gösteren çalışmalarını sunabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) | ||||||
2) | ||||||
3) | ||||||
4) | ||||||
5) | ||||||
6) | ||||||
7) | ||||||
8) | ||||||
9) |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | N | ||
2) | N | ||
3) | N | ||
4) | N | ||
5) | N | ||
6) | N | ||
7) | N | ||
8) | N | ||
9) | N |
Hazırlayan ve Tarih | , |
Ders Koordinatörü | MUSTAFA ÖZCAN |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. HASRET NUHOGLU |
Hafta | Konu |
1) | Tanışma, Sistem Düşüncesine Giriş |
2) | Sistem, Sistem Düşünürü, Buz Dağı |
3) | Zaman Boyunca Davranış Grafikleri |
4) | Stok ve Akış Diyagramları |
5) | Nedensel Döngü Diyagramları |
6) | Çıkarım Merdiveni |
7) | Dünya İklimi Benzetimi, Dünya Enerjisi Benzetimi |
8) | Öykü Çözümleme, ESD Uygulayıcıları Deneyim Paylaşımları |
9) | Öykü Hazırlama, ESD Uygulayıcıları Deneyim Paylaşımları |
10) | Birlikte Modelleme, ESD Uygulayıcıları Deneyim Paylaşımları |
11) | Basit Sayısal Modelleme, ESD Uygulayıcıları Deneyim Paylaşımları |
12) | Basit Sayısal Modelleme, ESD Uygulayıcıları Deneyim Paylaşımları |
13) | Proje Hazırlık |
14) | Proje Sunum |
15) | Dönem Sonu Sınavları |
16) | Dönem Sonu Sınavları |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Zorunlu kitap: ● Göktepe, E. (2021). Eğitimde Sistem Düşüncesine Giriş. Sistem Düşüncesi Derneği. Önerilen okuma metinleri (makaleler – okuma sırasına göre): ● Wolstenholme, E.F. (1997), “System dynamics in the elevator (SD1163)”, e‐mail communication: system‐dynamics@world.std.com. (Türkçe çevirisi var: Asansörde Sistem Dinamikleri Tanımı) ● Richmond, B. (1991) Systems Thinking. Four Key Questions. Watkinsville, GA: High Performance Systems. (Türkçe çevirisi var: Sistem Düşüncesi 4 Anahtar soru”) ● Feriver, Sebnem & Olgan, Refika & Teksöz, Gaye & Barth, Matthias. (2019). Systems Thinking Skills of Preschool Children in Early Childhood Education Contexts from Turkey and Germany. Sustainability. 11. 1478. 10.3390/su11051478. ● Nuhoğlu, H. (2014). Güncel sosyobilimsel konulara yönelik sistem dinamiği temelli kurulan öğrenci modellerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(5), 1957-1975. ● Meadows, D. 1999. Leverage Points: Places to Intervene in a System. Hartland, VT: Sustainability Institute. (Türkçe çevirisi var: Bir Sistemin Müdahale Yerleri) ● Forrester J (1994) ‘Learning through System Dynamics as Preparation for the 21st Century’, paper presented in: Systems Thinking and Dynamic Modeling Conference for K-12 Education, Concord, Mass ● Meadows, D. (2002). Dancing with Systems. Systems Thinker, 13, 2-6. (Türkçe çevirisi var: Sistemlerle Dans) ● Waters Foundation. (2010). The Impact of the Systems Thinking in Schools Project: 20 Years of Research, Development and Dissemination. White Paper. Pittsburgh, PA: Waters Foundation. Önerilen kitaplar (öncelik sırasına göre): ● Senge P., Cambron-MCCabe, N., Lucas, T., Smith, B., Dutton, J. Ve Kleiner, A., 2012, Schools That Learn a Fifth Discipline, Çeviri Ed: Münevver Çetin, 2014, Öğrenen Okullar, Nobel yayın, Ankara. ● Meadows, Donella H. (2009). Thinking in systems : a primer. London ; Sterling, VA :Earthscan, ● Richmond, B. (2004). An Introduction to Systems Thinking: STELLA Software. In An Introduction to Systems Thinking. iseesystems, inc. ● Fisher, D., & isee systems (Firm). (2011). Modeling dynamic systems: Lessons for a first course. Lebanon, N.H.: Isee systems. ● Fisher, D. M. (2013). Lessons in mathematics: A dynamic approach with applications across the sciences. Lebanon, NH: ISEE Systems. ● Senge, P., (1990). The Fifth Discipline: The Art And Practice Of The Learning Organization. Random House, London. Çeviri: Beşinci Disiplin: Öğrenen Organizasyon Düşünüşü ve Uygulaması, 2011, Ayşegül İldeniz, Ahmet Doğukan, 16. baskı. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Derslerde flipped classroom kullanılacak. Öğrenciler aktif olarak bireysel ve grup çalışmalarında yer alacaklar. | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | - | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | - | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | - | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | - | ||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
ozcanm@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Proje | 1 | 8 | 8 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 12 | 2 | 14 | |||
Toplam İş Yükü | 130 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.2 | ||||||
AKTS | 5 |