Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü |
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi |
Ders Kodu |
PSYC 369 |
Ders Adı İngilizce |
Psychotherapy Strategies in Cognitive Behavioural Therapy |
Ders Adı Türkçe |
Bilişsel Davranışçı Terapide Psikoterapi Teknikleri |
Öğretim Dili |
EN |
Ders Türü |
Ders,Pratik,Ters-Yüz Öğrenme |
Dersin Düzeyi |
İleri |
Dönem |
Güz |
Haftalık İletişim Saatleri |
Ders: 3 |
Okuma: 0 |
Laboratuvar : 0 |
Diğer: 0 |
|
Tahmini Öğrenci İş Yükü |
Dönem boyunca 160 saat |
Ders Kredileri |
6 AKTS |
Değerlendirme |
Standart Harf Notu
|
Ön Koşul |
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology
|
Yan Koşul |
Yok |
Beklenen Ön Bilgi |
Yetişkin Psikopatolojisi ya da Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi |
Kayıt Kısıtlamaları |
Sadece Lisans Öğrencileri |
Genel Eğitim Hedefi |
Temel bilişsel davranış terapisi kavramlarına aşina olmak ve klinik psikolojinin teorik temellerini anlamak. |
Ders Açıklaması |
Bu ders, öğrencilere bilişsel davranışçı terapinin temel tarihi, bilişsel davranışçı terapinin temel alanlarındaki yeni teorilerin ve araştırmaların analizi, farklı psikopatolojilere bilişsel davranışçı terapi açısından yaklaşımı ve ölçekler veya envanterler aracıyla psikopatolojilerin değerlendirilmesi, bilişsel ve davranışçı müdahaleler ile davranış bozukluklarının önlenmesi gibi geniş bir arka plan sunmak amacıyla tasarlanmıştır. Öğrenciler ayrıca psikologların görüşmede kullandıkları yöntemleri de öğreneceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Bilişsel davranışçı terapinin teorik temelini tanımlamak;
2) Tedavi için danışana göre farklı planlar ve müdahaleler oluşturmak;
3) Klinik değerlendirme yöntemlerini tanımlamak ve bilişsel davranışçı terapi perspektifine göre çeşitli klinik müdahale türlerini açıklamak;
4) Görüşmeler sırasında temel bilişsel ve davranışsal müdahaleleri nasıl uygulayacağınızı bilmek;
5) Bilişsel davranışçı terapi oturumlarındaki psikoterapistin rolünü değerlendirmek;
6) Farklı psikopatolojileri veya bozuklukları tespit etmek ve bunlarla başa çıkmak;
7) Bilişsel davranışçı terapiyi kullanarak bir danışanın biyopsikososyal-spiritüel işleyişini değerlendirme ve tanı sırasında anlamak, kavramsallaştırmak ve belgelemek.
|
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi
N Yok |
S Destekleyici |
H Çok İlgili |
|
|
|
|
Program Çıktıları ve Yeterlilikler |
Düzey |
Değerlendirme |
Hazırlayan ve Tarih |
SENA CÜRE ACER , December 2023 |
Ders Koordinatörü |
İLKSEN BOSTANCI |
Dönem |
Güz |
Dersi Veren(ler) |
Doç. Dr. GİZEM AKCAN |
Ders İçeriği
Hafta |
Konu |
1) |
Müfredat; Bilişsel Davranışçı Teorilere Giriş |
2) |
Bilişsel ve Davranışsal Teorilerin ve BDT'nin Tarihsel ve Kavramsal Genel Görünümü |
3) |
Bilişsel Davranışçı Terapinin Temel İlkeleri ve Teknikleri |
4) |
Müşteri Değerlendirmesi, Terapötik İttifak ve Müşteri Tedavi Hedefleri & Bilişsel Davranışçı Terapi Seanslarının Yapısı |
5) |
Bilişsel Davranışçı Terapinin Yaygın Danışan Sorunlarına Klinik Uygulamaları |
6) |
Depresyonda Bilişsel Davranışçı Terapi
|
7) |
Genelleşmiş Anksiyete Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi |
8) |
Ara Sınav |
9) |
Panik Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi |
10) |
Sosyal Anksiyete ve Belirli Fobilerde Bilişsel Davranışçı Terapi |
11) |
Obsesif Kompulsif Bozuklukta Bilişsel Davranışçı Terapi |
12) |
Yeme Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi |
13) |
Travma Sonrası Stres Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi |
14) |
Cinsellik Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi |
15) |
Final Sınav Dönemi |
16) |
Final Sınav Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Beck, J. S. (2011). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond (2nd ed.). Guilford Press.
Tolin, F.T. (2016). Doing CBT: A comprehensive Guide to Working with Behaviors, Thought, and Emotions. The Guilford Press.
Gerekli başka okumalar da olacaktır. |
Öğretme Teknikleri | Bu derste çeşitli öğretim stratejileri kullanılacaktır; bunlar arasında ders anlatımı, tartışma, videolar ve rol oynama etkinlikleri yer alacaktır. Öğrencilerin bu öğretim stratejilerinden faydalanabilmesi için, derste verilen okumaları takip etmeleri kritik öneme sahiptir. Ayrıca, öğrenciler bilişsel-davranışçı müdahalelerin uygulanmasını gösteren rol oynama etkinliklerine katılacaklardır. Öğrenciler, derste sunulan bazı materyallerin ders kitaplarındaki okumalarla tutarlı olduğunu göreceklerdir. |
Ödev ve Projeler | Öğrencilerden, belirli bilişsel davranışçı müdahaleleri gösteren terapi oturumlarını koordine etmeleri istenecek. Ayrıca, makaleleri ve vaka raporlarını okumaları beklenmektedir. |
Laboratuvar Çalışması | Yok |
Bilgisayar Kullanımı | Yok |
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden, haftanın konusuyla ilgili videoları ders öncesinde izlemeleri istenecek. Sınıf tartışmaları bu videolar doğrultusunda düzenlenecektir. |
Değerlendirme Yöntemleri |
Değerlendirme Araçları |
Sayı |
Ağırlık |
Devam |
14 |
% 10 |
Uygulama |
1 |
% 10 |
Ödev |
2 |
% 20 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 30 |
Final |
1 |
% 30 |
TOPLAM |
% 100 |
|
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr
Öğrencilerin, planlanan bir sınava katılmadıklarında geçerli, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmaları gerekmektedir. Ara sınavı kaçıran öğrenciler için telafi sınavı yapılacaktır. Telafi sınavları, ara sınav veya final sınavından farklı bir formatta olabilir.
Öğrencilerin, üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı bir şekilde davranmaları beklenmektedir; bu, ders içeriğine ve diğerlerinin görüşlerine saygı göstermeyi de kapsar.
Aldatma, yalan söyleme ve sahtekarlık gibi çeşitli biçimlerdeki eylemler, intihal ve sınavlar sırasında kopya çekme gibi dürüst olmayan davranışlar olarak kabul edilir ve tolere edilmeyecektir.
Akademik sahtecilik ve intihal: Yükseköğretim Kanunu Madde 54. |