Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | POLS 334 | ||||
Ders Adı İngilizce | Food, Politics and Society | ||||
Ders Adı Türkçe | Gıda, Siyaset ve Toplum | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 120 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Günümüz gıda ve siyaset ilişkisini çok disiplinli bir perspektifle kavramak. | ||||
Ders Açıklaması | Yemek hayatımızın merkezinde olan ancak çoğu zaman siyaset ve toplum ilişkisinde gözardı edilen olgulardan biridir. Oysa ki, yemek kültürleri ve gelenekler Endüstriel Devrim’den beri modern sosyal teorinin önemli bir unsuru olagelmiştir. Adam Smith’ten Mary Douglas’a bir çok düşünür, kimlik ve kültür gibi kavramları modern toplumların yemek ile ilişkisinin politik çıkarların bir sonucu olduğunu göstermek için kullanmışlardır. Bu ders, politik, ekonomik ve sosyolojik perspektiflerle kimlik, politika, küresel organizasyonlar ve sosyal eşitsizlik gibi kavramların yemek ile olan ilişkisini ortaya koymaktadır. Bunun yanında küresel ve yerel politikaların yanı sıra yemekle kurulan ilişkiyi yemeği merkeze alarak sorgulamaktadır. Ders, disiplinlerarası bir bakışaçısı benimseyerek öğrencilerin günümüzde yemek, politika ve toplum ilişkisinin sadece sosyolog ve siyaset bilimciler tarafından değil politikacılar, ekonomistler, çevreciler ve sivil toplum örgütleri tarafından da şekillenen teorik çerçevesini içselleştirmelerini ve bu çerçeveyi güncel örneklerle kapsamlı bir şekilde tartışabilmelerini amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Gıda ve politika bağlamında teorik çerçeveyi anlamak. 2) Gıda politikalarını, siyaset bilimi, sosyoloji ve politik ekonomi dahil olmak üzere disiplinlerarası bir bakış açısıyla tartışmak. 3) Teorik çerceveyi güncel örneklerle destekleyebilmek 4) Gıda ile ilgili konulara daha fazla ilgi göstermek ve günlük yaşamlarında gıda ve politika ilişkisiyle etkileşimde bulunmak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Homework,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Homework,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Homework |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Homework |
Hazırlayan ve Tarih | ANNA MARIA BEYLUNİOĞLU , January 2024 |
Ders Koordinatörü | CANSU GÜLEÇ |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. ANNA MARIA BEYLUNİOĞLU |
Hafta | Konu |
1) | |
1) | Yemek Politiktir: Bir Giriş, Ders Genel Bakışı |
2) | Yemek ve Kimlik (I): Sınıf ve Cinsiyet |
3) | Yemek ve Kimlik (II): Milliyetçilik ve Din |
4) | Yemek ve Toplumsal Değişim |
5) | Yemek, Devlet ve İktidar (Menüde Diplomasi Projesi Ülke Seçimleri İçin Son Teslim Tarihi %5) |
6) | Gastro diplomasi |
7) | Yiyecek ve Glokalizasyon |
8) | MENÜDE DİPLOMASİ – GRUP TARTIŞMASI |
9) | Gıda Egemenliği ve Gıdanın Politik Ekonomisi (Araştırma Makalesi Konularının Teslim Tarihi – %5) |
10) | Yemek ve Çevre Siyaseti |
11) | Yemek, Açlık, Eşitsizlikler |
12) | Küresel Politik Gıda Trendleri: İsraf Etme, Vejetaryenlik, Yavaş Gıda… vb. |
13) | Filmlerde Yiyecek, Politika ve Toplumun İzini Sürmek |
14) | Kapanış / Genel Değerlendirme |
15) | Final sınav haftası |
16) | Final sınav haftası |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | - Dursteler, E. (2012). Food and Politics. In Kenneth Albala (Ed.), A Cultural History of Food, The Renaissance, c. 1300-1600 (pp. 83 100). Oxford: Berg. - Lupton, Deborah (1996 ) “Theoretical Perspectives on Food and Eating” in Food, Body and the Self, pp.1-27 - Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste . Routledge & Kegan Paul Ltd. pp.169-225 - Counihan, Carole (1998), “Introduction – Food and Gender: Identity and Power” in Counihan, Carole, Steven Kaplan (Eds), Food and Gender: Identity and Power. New-York: Routledge, pp. 1-11. - Colas, Edwards, Levi & Zubaida (2018), “Identity: Nationalism, Ethnicity, and Religion” in Food, Politics, and Society : Social Theory and the Modern Food System, University of California Press. - Priscilla Parkhurst Ferguson (2010) “Culinary Nationalism” Gastronomica, Vol. 10, No. 1, pp. 102-109 - Ranta, Ronald (2015) “Food and Nationalism: From Fois Gras to Hummus” World Policy - Amy E. Guptill, Denise A. Copelton, Betsy Lucal, (2012), “Food and Social Change” in Food and Society: Principles & Paradoxes, Polity. - M. Jahi Chappel (2015) “Global Movements for Food Justice” in Ronald J. Herrding (Ed.), The Oxford Handbook of Food, Politcs and Society, Oxford UniversityPress. (kalan kısmı food sovereignty, state and power) - David Sutton, Nefissa Naguib, Leonidas Vournelis & Maggie Dickinson (2013) “Food and Contemporary Protest Movements”, Food, Culture & Society, 16:3, 345-366. - Sydney Mintz (1996), “Food and its relation to concepts of power” in Tasting Food, Tasting Freedom, Beacon Press. - Nir Avieli & Rafi Grosglik (2013) “Food and Power in the Middle East and the Mediterranean”, Food, Culture & Society, 16:2, 181-195, - Alison Hope Alkon (2014), “Food Justice and the Challenge to Neoliberalism”, Gastronomica, Vol. 14, No. 2, pp. 27-40 - Colas, Edwards, Levi & Zubaida (2018), “Consumption: Media, the Domestic Economy, and Celebrity Chefs” , Food, Politics, and Society : Social Theory and the Modern Food System, University of California Press. - Michelle Phillipov (2018), “Introduction: Thinking with media: margins, mainstreams and the media politics of food” in Michell Phillipov & Katherine Kirkwood (eds), Alternative Food Politics: From the Margins to the Mainstream. Routledge. - Sam Chapplle-Sokoll, (2013) “Culinary Diplomacy: Breaking Bread to Win Hearts and Minds.” The Hague Jourrnal of Diplomacy, 161--83. - Ruth Oldenziel (2009), “Exporting the American Cold War Kitchen: Challenging Americanization, Technological Transfer, and Domestication” in Ruth Oldenziel & KarinZachmann (eds) Cold War Kitchen, Massachusetts Institute of Technology. - Ari Ariel (2012), “The Hummus Wars” Gastronomica, Vol. 12, No. 1, pp. 34-42 - James Farrer (2015) “Introduction: Travelling Cuisines in and Out of Asia: Toward a Framework for Studying Culinary Globalization.” In James Farrer (Ed.) The Globalization of Asian Cuisines, Palgrave Macmillan. - Colas, Edwards, Levi & Zubaida (2018), “Exchange: The Columbian Exchange and Mercantile Empires ” , Food, Politics, and Society : Social Theory and the Modern Food System, University of California Press - Editorial (2017) “Ethnic foods and globalization” Journal of Ethnic Food. - Colas, Edwards, Levi & Zubaida (2018), “Political Economy: The Global Food System ” , Food, Politics, and Society : Social Theory and the Modern Food System, University of California Press - Ben Fine (1994), “Towards a Political Economy of Food” Review of International Political Economy, Vol. 1, No. 3, pp. 519-545. - Hardin. 1995 (1968). ‘The Tragedy of the Commons’, in Conca, Alberty and Dabelko (eds.), Green Planet Blues, p. 38-45. - Ophuls.1995 (1974). ‘The Scarcity Society’, in Conca, Alberty and Dabelko (eds), Green Planet Blues: p. 63-69 - Amy E. Guptill, Denise A. Copelton, Betsy Lucal.(2012). “Food Access: Surplus and Scarcity” in Food and Society: Principles & Paradoxes, Polity, - Eric B. Ross (1998) “False Premises, False Promises: Malthusianism and the Green Revolution” in The Malthus Factor: Poverty, Politics and Population in Capitalist Development New York: Zed Books, pp. 137-162 - Jennifer Clapp and Caitlin Scott. (2018) “The Global Environmental Politics of Food” Global Environmental Politics 18:2 - Elizabeth Royte (2016), “Waste not Want not” National Geographic 229(3). - Global Nutrition Report 2016, “From Promise to Impact: Ending Malnutrition by 2030,” Summary only. Download at https://www.ifpri.org/publication/global-nutrition-report-2016-promise-impact-ending-malnutrition-2030 - Remarks by the President at White House Summit on Global Development, July 20, 2016. https://www.whitehouse.gov/the-press-office/2016/07/20/remarks-president-white-house-summit-global-development - The Meaning of Food – PBS Documentary (2004) (Suggested) - Food, Inc. (movie-suggested) – Movie (200 | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders, öğrencilerden sınıf tartışmalarına aktif bir katkıda bulunmalarını bekleyerek gerçekleştirilecektir. Yanıt yazıları, öğrencilerin sınıf içi tartışmalara katılmalarını teşvik edecektir. Takım çalışması gerekmektedir | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | 1 mini proje ve response paper | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
beylunioglua@mef.edu.tr 0212 395 36 00 Devam ve aktif katılım zorunludur. Sağlık raporu sunulmadığı sürece, geç yapılan sunumlar veya telafi sınavları kabul edilmeyecektir. MEF Üniversitesi, akademik dürüstlüğe büyük önem vermektedir. Bu nedenle, tüm öğrencilerin, öğrenci davranış kuralları ve disiplin prosedürleri kapsamında kopya çekme, intihal ve diğer akademik ihlallerin anlamını ve sonuçlarını tam olarak anlamaları gerekmektedir. Üniversite, tüm üyelerinden akademik çalışmalarında dürüstlük beklemektedir. Öğrencilerin, akademik dürüstlük ile ilgili aşağıdaki kurallara ve düzenlemelere sıkı sıkıya uymaları beklenmektedir. İntihal ve kopya çekme, akademik dürüstlüğün ciddi ihlalleri arasında yer almaktadır. İntihal, sınıf ve yazılı çalışmaların hazırlanması sırasında toplanan bilgilerin kaynağını belirtmeme durumudur. Başkalarına ait çalışmaları kendi eseri olarak sunmak, başka bir yazardan alınan cümle veya paragrafları uygun biçimde orijinal yazara atıfta bulunmadan kullanmak, başvurulan eserlerin bibliyografyada yetersiz bir şekilde belirtilmesi gibi durumlar intihal kapsamına girer. Başkalarının çalışmalarını kopyalamak veya sınavlar sırasında yazılı veya sözlü olarak cevap/ bilgi almak veya vermek kopya çekme anlamına gelir. Her türlü uygunsuz davranış, akademik sahtekârlık veya intihal, YÖK Disiplin Yönetmeliği'ne tabidir. MEF Üniversitesi’nin Yapay Zekâ Politikası çerçevesinde, yapay zekânın eğitim süreçlerine entegre edilmesi ve etik kullanımının teşvik edilmesi amaçlanmaktadır. Politika belgesinin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz: https://www.mef.edu.tr/tr/duyurular/mef-universitesi-yapay-zeka-politikasi-v2-yayimlandi |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Proje | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 3 | 11 | |||
Toplam İş Yükü | 120 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 4.8 | ||||||
AKTS | 5 |