Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||
Ders Kodu | HUK 104 | ||||
Ders Adı İngilizce | Public Law | ||||
Ders Adı Türkçe | Genel Kamu Hukuku | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Bahar,Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 60 saat | ||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok. | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Modern ulus devlete götüren düşünsel süreci öğrenmek | ||||
Ders Açıklaması | Genel kamu hukuku dersi, 16. yüzyıldan günümüze modern devletin gelişiminin önemli tarihsel duraklarını ve modern kamu hukukunun oluşumunu incelemeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, günümüzde modern devleti tanımlayan temel unsurlar ele alındıktan sonra, Orta Çağ’dan başlayarak siyasi iktidarın dünyevileşmesi ve yasa-uygulama ilişkisinin dönüşümü incelenecek; egemenlik, toplum sözleşmesi, genel irade, doğal hak, hukuk devleti, insan hakları gibi modern kamu hukukunu şekillendiren kavramlar, bu kavramların içinde geliştiği toplumsal ve siyasal dönüşümler göz önüne alınarak irdelenecektir. Derste aynı zamanda, doğal haklardan çağdaş anayasal özgürlüklerin tanınmasına ve normatif güvenceye alınmasına dek, siyasi iktidarı sınırlandırmayı amaçlayan modern insan hakları düşüncesinin gelişimi ve hak teorileri de işlenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Modern devletin tarihsel oluşum ve gelişim sürecine ilişkin temel bilgilerin edinilmesi 2) Modern kamu hukukunun temel kavramlarının ve esaslarının öğrenilmesi 3) Modern insan hakları kuramının ve uygulamasının öğrenilmesi 4) Modern devlet ve insan haklarına dair güncel tartışmaların takip edilebilmesi |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | ||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | ||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | ||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | ||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | ||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | ||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | ||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | ||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | ||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | N | |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | N | |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | N | |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | S | Sınav |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | H | Sınav |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | N | |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | S | Sınav |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | S | Sınav |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | S | Sınav |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | S | |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | S | Sınav |
Hazırlayan ve Tarih | HÜLYA DİNÇER , January 2024 |
Ders Koordinatörü | HÜLYA DİNÇER |
Dönem | Bahar,Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA DİNÇER |
Hafta | Konu |
1) | Giriş: Modern Devletin Tanımlayıcı Unsurları |
2) | Orta Çağ’da siyasi iktidar ve hukuk: Feodal devlet |
3) | Modern devletin Ortaçağ’daki öncülleri: Tanrı devletinden kral devlete iktidarın dünyevileşmesi – Thomas D’Aquin, Reform Hareketi. |
4) | Modern devletin doğuşu I: Siyasi iktidarın özerkleşmesi: Machiavelli’nin Hükümdarı |
5) | Monarşi ve egemenlik kuramı: Jean Bodin |
6) | Modern devletin doğuşu II: İnsan yapısı iktidar ve toplum sözleşmesi |
7) | Vizeler |
8) | Modern devletin doğuşu III: Hobbes’un sözleşme kuramı ve mutlakiyet |
9) | Siyasi liberalizm ve modern devlet: Locke’un doğal hak düşüncesi ve iktidarın sınırı |
10) | Genel iradenin yanılmazlığı: J.J. Rousseau |
11) | Aydınlanma’dan Fransız Devrimi’ne birey, yurttaş, özgürlük |
12) | Erkler ayrılığı ve özgürlük düşüncesi: Montesquieu ve bugüne izdüşümü |
13) | Doğal haklardan anayasal haklara: Hak bildirgeleri Modern dünyada insan haklarını temellendirmek: Hak teorileri |
14) | Devlet aklı kuramı, hikmet-i hükümet ve hukuk devleti |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Zorunlu okuma metinleri her dersten bir hafta önce öğrencilerle paylaşılır. | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Teorik anlatı ve değerlendirmeler | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | Yok | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
dincerhu@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 2 | 8 | |||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Toplam İş Yükü | 60 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.4 | ||||||
AKTS | 2 |