Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||
Ders Kodu | HUK 207 | ||||
Ders Adı İngilizce | Public International Law I | ||||
Ders Adı Türkçe | Milletlerarası Hukuk I | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 60 saat | ||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Hukuka Giriş, Anayasa Hukuku, Genel Kamu Hukuku | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca 3. Dönem ve üstü lisans öğrencilerinin derse kayıt yaptırabilirler. | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Bu ders, öğrencilerin uluslararası hukuk kavramlarına ilişkin bilgileri edinip özümsemelerini, uluslararası toplum arasındaki ilişkileri yöneten kural ve ilkeleri anlamaları ve günlük haberleri okurken dahi uluslararası toplumu ilgilendiren konularda karşılaşılan sorunların uluslararası hukukun hangi kurallarıyla ele alınacağı ve çözümleneceğine ilişkin bir anlayış geliştirmelerini hedeflemektedir. Dersin amacı öğrencilerin hukuki çıkarım yeteneklerini geliştirmek ve dünyada gerçekleşen olaylarla uluslararası hukuk kurallarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmelerini sağlamaktır. | ||||
Ders Açıklaması | Uluslararası hukuk, devletlerin aralarındaki ve devlet-dışı aktörlerle olan ilişkilerdeki hakları ve yükümlülükleri kapsayan hukuk sistemine işaret etmektedir. Bu ders doktrin, uygulama ve kurumların tarihsel ve kuramsal olarak pekiştirilmiş bir incelemeyi sunmaktadır. Dersin içerdiği başlıklar uluslararası hukukun tarihsel gelişimi, kaynaklar ve kişiler, ülke ve yetkidir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Uluslararası hukukun kavramlarını somut olgulara uygular. 2) Uluslararası hukukun niteliğini kavrar ve uluslararası kamu düzenine ilişkin evrensel bir anlayış geliştirir. 3) Uluslararası hukukun kişilerini tanımlar. 4) Uluslararası bir uyuşmazlığa uygulanacak kaynakları tespit eder. 5) Uluslararası hukukun iç hukuka etkilerini ve iç hukuktaki yerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | |||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | |||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | |||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | |||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | |||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | |||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | |||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | N | |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | N | |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | N | |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | S | Sınav |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | S | Sınav |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | N | |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | H | Sınav |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | N | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | N | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | S | Sınav |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | H | Sınav |
Hazırlayan ve Tarih | BİLGE ERSON ASAR , January 2024 |
Ders Koordinatörü | BİLGE ERSON ASAR |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi BİLGE ERSON ASAR |
Hafta | Konu |
1) | Giriş ve ders içeriğinin tanıtımı |
2) | Uluslararası hukukun tarihsel gelişimi, tanımı ve kavramsal çerçeve |
3) | Uluslararası toplumun ve uluslararası hukuk sisteminin yapısı |
4) | Uluslararası hukukun kaynakları |
5) | Uluslararası hukukun kaynakları |
6) | Uluslararası antlaşmalar hukuku |
7) | Uluslararası antlaşmalar hukuku |
8) | Uluslararası hukuk-iç hukuk ilişkileri |
9) | Uluslararası hukuk kişileri |
10) | Uluslararası hukuk kişileri |
11) | Uluslararası hukukta tanıma |
12) | Uluslararası hukukta ülke ve egemenlik |
13) | Uluslararası hukukta yetki ve yargı bağışıklığı |
14) | Uluslararası hukukta yetki ve yargı bağışıklığı |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | - Hüseyin Pazarcı, Uluslararası Hukuk, Turhan Yay., son bası. - Yusuf Aksar, Teoride ve Uygulamada Uluslararası Hukuk I, Seçkin Yay., son bası. - Yusuf Aksar, Temel Metinler ve Davalarla Uluslararası Hukuk, Seçkin Yay., son bası. - Milletlerarası Hukuk - Aslan Gündüz, Editör: Reşat Volkan Günel, Savaş Kitabevi, son bası. İngilizce yardımcı kaynaklar: - Martin Dixon, Robert McCorquodale, Sarah Williams, Cases and Materials on International Law, Oxford University Press, son bası. - Antonio Cassese, International Law, Oxford University Press, son bası. - Malcolm Evans, International Law, Oxford University Press, son bası. - Malcolm Shaw, International Law, Cambridge University Press, son bası. - James Crawford, Brownlie's Principles of Public International Law, Oxford University Press, son bası. (Öğretim üyesi tarafından ayrıca haftalık konulara göre uluslararası antlaşmalar ve makaleler sisteme yüklenecektir. Bu materyallerin dersten önce okunması ve derste hazır bulundurulması beklenmektedir.) | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders ve flipped classroom. | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | |||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
ersonb@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 2 | 8 | |||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Toplam İş Yükü | 60 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.4 | ||||||
AKTS | 2 |