Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PSYC 364 | |||||
Ders Adı İngilizce | Philosophical Psychology | |||||
Ders Adı Türkçe | Felsefik Psikoloji | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 150 saat | |||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Psikolojiye Giriş | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Psikolojinin felsefi temellerini tanımak. | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders psikolojinin felsefi temellerini araştırmayı amaçlamaktadır. Üç modülden oluşmaktadır. Birinci ve ikinci modüllerde, özellikle ruh, zihin ve duygular hakkındaki anlayışlarına odaklanarak Antik ve Modern düşüncedeki psikolojinin felsefi köklerini keşfedeceğiz. Üçüncü modülde ise Friedrich Wilhelm Nietzsche'nin felsefi psikolojisi, onun düşüncelerinin bir dizi temel yönüne odaklanarak açıklanacaktır. Bu modülün üç temel hedefi vardır: Nietzsche'nin soybilimsel yöntemi aracılığıyla "metafizik gelenek" kavramlarını yeniden değerlendirmesinin incelenmesi, Nietzsche'nin psikoloji, tarih ve soybilimi yeniden oluşturmasının analizi ve son olarak Nietzsche'nin eleştirel düşüncesinin reçeteleyici boyutu olarak gelecek felsefesinin incelenmesi. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Antik ve modern felsefi düşüncede ifade edilen ruh, zihin ve duygulara ilişkin ana kavramları analiz ederek psikolojinin felsefi köklerini anlama becerisini gösterme. 2) Psikolojik teorilerin ve kavramların gelişimine katkıda bulunan antik ve modern filozofların katkılarını eleştirel bir şekilde değerlendirerek süreklilikleri ve farklılıkları belirleme. 3) Nietzsche’nin geneolojik yöntemini uygulayarak psikolojik kavramların evrimini eleştirel bir biçimde değerlendirme ve bu yöntemin çağdaş psikoloji üzerindeki etkilerini anlama. 4) Nietzsche’nin psikolojiyi yeniden oluşturmasını ve bunun tarih ve genealogiyla ilişkisini analiz ederek, fikirlerinin günümüzdeki psikolojik uygulama ve teorilere etkisini açıklama. 5) Nietzsche’nin geleceğe dair felsefesini net bir şekilde anlayarak, bu felsefenin preskriptif boyutunu tartışma ve psikoloji alanındaki önemini anlama. 6) Psikolojinin felsefi keşfi ile çağdaş psikolojik teoriler arasındaki içgörüleri birleştirerek, insan davranışını ve zihinsel süreçleri anlama konusunda disiplinler arası bir yaklaşım geliştirme. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav,Derse Katılım |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Sınav,Ödev |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Derse Katılım |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | H | Sınav,Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Sınav,Ödev |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | S | Sınav,Derse Katılım |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | N | |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | N |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , October 2024 |
Ders Koordinatörü | BANU FEMİR GÜRTUNA |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. IBRAHIM EYLEM DOGAN |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | Plato: Beden, Zihin ve Ruh |
3) | Aristoteles: Ruhun Yetenekleri |
4) | Zihin ve Bedenin Kartezyen İkiliği |
5) | Spinoza'nın Duygular Psikolojisi |
6) | Ara Sınav için Takip ve Gözden Geçirme |
7) | Ara Sınav |
8) | Dekonstrüksiyon I Kavramlar: gerçeklik hakkındaki önyargılar Hata psikolojisi: irade ve nedensellik Öznenin yanılsaması |
9) | Dekonstrüksiyon II Epifenomen olarak bilinç Dürtülerin psikolojisi “Yeni psikoloji”: “güç isteği”nin morfolojisi ve doktrini. |
10) | Yeniden Yapılandırma I Nietzsche'nin tarihi, evrimi ve "telefobisi" Tarihsel anlam |
11) | Yeniden Yapılandırma II Kızgınlığın psikolojisi Ahlakın soyağacı |
12) | Yansıtma I Geleceğin fizyo-psikolojisi: büyük sağlık “Yeni bilgi” ve tüm değerlerin yeniden değerlendirilmesi |
13) | Yansıtma II Üreme: büyük siyasetin stratejisi Ebedi dönüş düşüncesi: psikolojinin hizmetinde bir kozmolojik tez |
14) | Final için Takip ve Gözden Geçirme |
15) | Final Dönemi |
16) | Final Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Her ders gününe ait okumalar Blackboard'da mevcut olacaktır. Okumalar, aşağıdaki eserlerden seçmeleri içermektedir: - Plato, Republic. - Aristotle, On the Soul. - Descartes from René Descartes, Meditations. - Baruch Spinoza, The Ethics. - Nietzsche, On Truth and Lie in an Extra-Moral Sense; Beyond Good and Evil. - Nietzsche, The Gay Science; Human, All Too Human. - Nietzsche, Beyond Good and Evil, The Gay Science. - Nietzsche, Daybreak; On the Genealogy of Morals. - Nietzsche, Antichrist; The Gay Science. - Nietzsche, Beyond Good and Evil; Thus Spoke Zarathustra. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Tersyüz öğrenme | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Yok | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | MS Office | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Katılım kuralları: Genel notu etkilemek açısından katılım zorunludur (%5). Öğrenciler, planlanan bir sınavı kaçırmak için meşru, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmalıdır. Gerçek bir sınavı kaçırmaları durumunda telafi sınavı yapılacaktır. Telafi sınavı, ara sınav veya final sınavından farklı bir formatta olabilir. Öğrencilerin üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenir; buna ders içeriğine ve diğerlerinin görüşlerine saygı göstermek de dahildir. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 56 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 2 | 56 | |||
Küçük Sınavlar | 2 | 5 | 2 | 14 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Final | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Toplam İş Yükü | 150 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.0 | ||||||
AKTS | 6 |