Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | PSYC 366 | ||||
Ders Adı İngilizce | Schema Therapy | ||||
Ders Adı Türkçe | Şema Terapisi | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 143 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul |
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology |
||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yetişkin Psikopatolojisi veya Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Şema Terapinin temel kavramlarını kavramak ve pratikte nasıl işlediğini anlamak. | ||||
Ders Açıklaması | Şema terapi, bilişsel- davranışçı terapiler, bağlanma teorisi, Gestalt terapi teknikleri, nesne ilişkileri teorisi, yapısalcı ekol ve psikoanalitik ekol gibi birçok kuram ve teorinin bir araya gelmesiyle oluşmuş bir tedavi modelidir. Bu derste öğrenciler şema terapinin temel kavramlarını öğrenecek ve vaka analizi üzerinden uygulamasını yapmayı pratik edeceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Şema Terapinin temel kavramlarını bilmek 2) Danışanların semptomlarını ve sorunlarını analiz etme ve bunları uyumsuz şemalarla ve şema modlarıyla ilişkilendirme 3) Şema Terapisi çerçevesini kullanarak değerlendirmeler yapma ve vaka kavramsallaştırmaları oluşturma 4) Son dönem araştırma çalışmalarına dayanarak Şema Terapinin etkinliğini tartışma |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav,Sunum |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Ödev |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Derse Katılım |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | S | Derse Katılım |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | N | |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Derse Katılım |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Ödev,Sunum |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , October 2024 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi ALİYE CANAN TAŞLIOĞLU SAYINER |
Hafta | Konu |
1) | Şema Terapisi: Kavramsal Bir Çerçeve |
2) | Erken Dönem Uyumsuz Şemalar |
3) | Şema Değerlendirmesi |
4) | Şema Vaka Formülasyonu |
5) | Bilişsel Stratejiler Deneyimsel Stratejiler |
6) | Davranış Kalıplarını Kırma |
7) | Şema Tedavi Stratejileri |
8) | Terapi İlişkisi |
9) | Şema Mod Çalışması |
10) | Sınırda Kişilik Bozukluğu için Şema Terapi |
11) | Sınırda Kişilik Bozukluğu için Şema Terapi (devamı) |
12) | Narsisistik Kişilik Bozukluğu için Şema Terapi |
13) | Son Şema Terapi Araştırmaları ve Makaleleri (Öğrenci Sunumları) |
14) | Son Şema Terapi Araştırmaları ve Makaleleri (Öğrenci Sunumları) |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Young, J.E., Klokso, J.S., & Weishaar, M.E. (2003). Schema therapy: A practitioners guide. New York: The Guilford Press. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders tamamen flipped formatta öğretilecektir. Öğretim üyesi, her haftanın içeriğini önceden sunacak ve öğrencilerin ders öncesinde ilgili bilgiyi edinmeleri beklenecektir. Sınıf zamanı, kavramları akranlarla etkileşim yoluyla kavramları ve fikirleri uygulamak ve pratik yapmak için kullanılacaktır. Her dersin sonunda, öğrenciler bir mini sınav aracılığıyla geri bildirim alacaklardır (notlandırılmayacaktır) ve sağlanan ekstra materyalleri kullanarak öğrenmelerini ilerletmek için bunu kullanmaları beklenecektir. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Her öğrenci, şema terapi değerlendirme sürecinin özelliklerine uygun olarak bir kişinin vaka formülasyonunu yazmalıdır. Ayrıca, her öğrenci, Şema Terapisi ve alandaki etkinliği hakkında yakın tarihli bir akademik makale hakkında 10 dakikalık bir PowerPoint sunumu yapacaktır. Daha sonra, konuyla ilgili kendi fikirlerini yansıtmaları ve sınıf arkadaşlarıyla 5 dakika daha tartışmaları gerekmektedir. | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Blackboard Platformundaki ödevler takip edilmeli ve tamamlanmalıdır. | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden her haftanın ders oturumundan önce o haftanın kitap bölümünü veya bir makaleyi okumaları istenecektir. Sınıf tartışmaları bu okumalara dayanacaktır. | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Herhangi bir nedenle geç ödev kabul edilmeyecektir. Birbirinize yardım etmeniz ve kaçırdığınız ders oturumları için not alışverişinde bulunmanız teşvik edilse de, teslim ettiğiniz ödevler kendi çalışmanız olmalıdır. Bu derste kopya çekmek ve intihal yapmak kesinlikle hoş karşılanmaz ve idareye bildirilecektir. Akademik sahtekârlık ve intihal: Yükseköğretim Kanunu Madde 54 |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Rapor Teslimi | 1 | 15 | 1 | 16 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 143 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.7 | ||||||
AKTS | 6 |