PSYC 441 Readings and Research in Clinical Psychology IMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 441
Course Title in English Readings and Research in Clinical Psychology I
Course Title in Turkish Klinik Psikolojide Okuma ve Araştırma I
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: 1 Other:
Estimated Student Workload 187 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Expected Prior Knowledge Research methods in psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To be able to evaluate and discuss the theoretical and scientific bases of adult psychopathology in relation to the notion of “self” and to acquire the necessary knowledge for psychological research practice.
Course Description This course focuses on the role of the self in our understanding of psychological disorders and their treatment. Students will be familiarized with etiological models of various clinical disorders, and their conceptualizations as disorders of self in light of recent evidence-based treatment models. Throughout the course students will be expected to present research papers, lead discussions, and conduct research in a related topic of their interest. Regarding the research skills, students will formulate a research question, design a study, collect and analyze data, evaluate and present their findings, and produce a final research paper. At the end of the course, students will communicate their research findings orally in a poster presentation.
Course Description in Turkish Bu ders, psikolojik bozuklukları ve bunların tedavilerini anlamamızda benlik kavramının rolüne odaklanmaktadır. Öğrenciler, çeşitli klinik bozuklukların etiyolojik modellerini öğrenirken bunları kanıta dayalı tedavi yöntemleri ışığında bir de “kendilik bozuklukları” perspektifinden değerlendirmeyi öğreneceklerdir. Ders boyunca öğrencilerden araştırma makaleleri sunmaları, tartışmalara öncülük etmeleri ve ilgi duydukları bir konuda araştırma yapmaları beklenir. Araştırma becerileri kapsamında, öğrencilerden bir araştırma sorusu formüle etmeleri, bilimsel bir çalışma tasarlamaları, veri toplamaları, veriyi analiz etmeleri, bulgularını değerlendirmeleri ve nihai bir araştırma makalesi hazırlamaları beklenmektedir. Dersin sonunda öğrenciler araştırma bulgularını bir poster sunumu ile sözlü olarak ileteceklerdir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Participation,Presentation,Project
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Participation,Presentation,Project
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Participation,Project
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Participation
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H Participation,Project
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H Project
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H HW
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Participation,Project
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H HW,Project
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H HW,Participation,Project
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Participation,Project
Prepared by and Date FULYA ÖZCANLI , November 2021
Course Coordinator FULYA ÖZCANLI
Semester Spring
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi FULYA ÖZCANLI

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsRecommended Textbooks: Kyrios, M., Moulding, R., Doron, G., Bhar, S. S., Nedeljkovic, M., & Mikulincer, M. (Eds.). (2016). The Self in Understanding and Treating Psychological Disorders. Cambridge University Press. There will be a set of required empirical articles and book chapters.
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. Prior to each class, students will be provided a set of reading documents which involve book chapters and/or empirical articles pertinent to the topic of the week. Each week, a group of students will be responsible for the presentation of the topic, and leading the class discussions. Every student is expected to come to the class having read the material of the week. This entails that the student made the effort to understand the theorical background, and the methodology of the article, and prepared their questions for the upcoming class discussion. In class discussions, students will be evaluated based on their contributions. Additionally, for each week, there will be specific skills training and in-lab exercises (e.g., literature review, coding and analysis of the data) pertaining to the final research project.
Homework and ProjectsStudents will read research articles published in peer-review psychology journals, and actively participate in classroom discussions based on these readings. Each week, a group of students are required to present these articles to the class. Moreover, students are required to collect data, code and analyze it on SPSS and write an empirical article and present the results in a poster.
Laboratory WorkLiterature Review, Data Analysis.
Computer UseSPSS (for data analysis)
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 10
Sunum 2 % 30
Projeler 1 % 60
TOTAL % 100
Course Administration ozcanlifu@mef.edu.tr

Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a class. Students can submit a paper assignment on a rescheduled date only if they submit an official health report. Academic dishonesty, including any forms of cheating, lying, plagiarism, and copying during examinations will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 2 2 70
Laboratuvar 6 2 1 2 30
Sunum / Seminer 3 20 5 4 87
Total Workload 187
Total Workload/25 7.5
ECTS 7.5