Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PSYC 441 | |||||
Ders Adı İngilizce | Readings and Research in Clinical Psychology I | |||||
Ders Adı Türkçe | Klinik Psikolojide Okuma ve Araştırma I | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | İleri | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 167 saat | |||||
Ders Kredileri | 7.5 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
PSYC 205 - Research Methods I |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Psikolojide araştırma yöntemleri | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Yetişkin psikopatolojisinin teorik ve bilimsel temellerini “benlik” kavramı ile ilişkili olarak değerlendirebilmek ve tartışabilmek, ayrıca psikolojik araştırma pratiği için gerekli bilgiyi edinmek. | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders, psikolojik bozuklukları ve bunların tedavilerini anlamamızda benlik kavramının rolüne odaklanmaktadır. Öğrenciler, çeşitli klinik bozuklukların etiyolojik modellerini öğrenirken bunları kanıta dayalı tedavi yöntemleri ışığında bir de “kendilik bozuklukları” perspektifinden değerlendirmeyi öğreneceklerdir. Ders boyunca öğrencilerden araştırma makaleleri sunmaları, tartışmalara öncülük etmeleri ve ilgi duydukları bir konuda araştırma yapmaları beklenir. Araştırma becerileri kapsamında, öğrencilerden bir araştırma sorusu formüle etmeleri, bilimsel bir çalışma tasarlamaları, veri toplamaları, veriyi analiz etmeleri, bulgularını değerlendirmeleri ve nihai bir araştırma makalesi hazırlamaları beklenmektedir. Dersin sonunda öğrenciler araştırma bulgularını bir poster sunumu ile sözlü olarak ileteceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Psikopatolojinin kendilikle ilişkili temel teorik modellerini anlamak 2) Araştırma sorularının nasıl ölçülüp test edildiğini ve kullanılan yöntemlerin uygunluğunu değerlendirerek bilimsel makaleleri incelemek 3) Bilimsel araştırma yürütmek 4) Bulguları bir yazılım aracılığıyla analiz etmek 5) Bulguları çalışmanın amaçlarıyla ilişkilendirerek, bilimsel bir makale formatında raporlamak ve tartışmak 6) Bulguları bir poster sunumu şeklinde sözlü olarak sunmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Derse Katılım,Sunum,Proje |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | H | Derse Katılım,Sunum,Proje |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Derse Katılım,Proje |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Derse Katılım |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | H | Derse Katılım,Proje |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Proje |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | H | Ödev |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Derse Katılım,Proje |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Ödev,Proje |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Ödev,Derse Katılım,Proje |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Derse Katılım,Proje |
Hazırlayan ve Tarih | FULYA ÖZCANLI , November 2021 |
Ders Koordinatörü | FULYA ÖZCANLI |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi FULYA ÖZCANLI |
Hafta | Konu |
1) | Giriş: Psikolojik bozukluklarda kırılgan benlikler |
2) | Obsesif-kompulsif bozuklukta benlik |
3) | İlişkisel obsesif-kompulsif bozuklukta benlik |
4) | Sosyal kaygıda benlik |
5) | Travmatik stres ve benlik |
6) | Depresyondaki benlik |
7) | Yeme bozukluklarında benlik |
8) | Bağımlı kişilik bozukluğunda benlik |
9) | Antisosyal kişilik bozukluğunda benlik |
10) | Narsistik kişilik bozukluğunda benlik |
11) | Borderline kişilik bozukluğunda benlik |
12) | Obsesif-kompulsif kişilik bozukluğunda benlik |
13) | Gözden geçirme |
14) | Gözden geçirme |
15) | Final haftası |
16) | Final haftası |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Önerilen: Kyrios, M., Moulding, R., Doron, G., Bhar, S. S., Nedeljkovic, M., & Mikulincer, M. (Eds.). (2016). The Self in Understanding and Treating Psychological Disorders. Cambridge University Press. Bilimsel makaleler. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders tamamen ters yüz edilmiş formatta işlenecektir. Her ders öncesinde, öğrencilere o haftanın konusuyla ilgili kitap bölümleri ve/veya ampirik makaleler içeren bir okuma seti sağlanacaktır. Her hafta, bir grup öğrenci konunun sunumundan ve sınıf tartışmalarının yürütülmesinden sorumlu olacaktır. Her öğrencinin haftanın materyalini okuyarak derse gelmesi beklenmektedir. Bu, öğrencinin teorik arka planı ve makalenin metodolojisini anlamak için çaba gösterdiği ve bir sonraki ders tartışması için sorularını hazırladığı anlamına gelir. Sınıf içi tartışmalarda öğrenciler katkılarına göre değerlendirilecektir. Ek olarak, her hafta final araştırma projesine yönelik belirli beceri eğitimleri ve laboratuvar içi uygulamalar (örneğin, literatür taraması, veri kodlama ve analiz) yapılacaktır. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrenciler, hakemli psikoloji dergilerinde yayımlanmış araştırma makalelerini okuyacak ve bu okumalar doğrultusunda sınıf tartışmalarına aktif olarak katılacaktır. Her hafta, bir grup öğrenci bu makaleleri sınıfa sunmakla yükümlüdür. Ayrıca, öğrenciler veri toplamak, bu verileri SPSS'te kodlamak ve analiz etmek, ardından bir ampirik makale yazıp sonuçları bir poster şeklinde sunmakla yükümlüdür. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Literatür taraması, veri analizi | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | SPSS (veri analizi) | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
ozcanlifu@mef.edu.tr Öğrenciler, derse katılamamaları durumunda geçerli, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmalıdır. Öğrenciler yalnızca resmi bir sağlık raporu sundukları takdirde yeniden planlanan bir tarihte ödev teslimi yapabilirler. Akademik dürüstsüzlük, sınavlar sırasında her türlü kopya çekme, yalan söyleme, intihal ve kopyalama dahil olmak üzere kabul edilmeyecektir. Akademik dürüstsüzlük ve intihal durumunda: YÖK Disiplin Yönetmeliği geçerlidir. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 2 | 70 | ||
Sunum / Seminer | 3 | 20 | 5 | 4 | 87 | ||
Proje | 1 | 10 | 10 | ||||
Toplam İş Yükü | 167 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.7 | ||||||
AKTS | 7.5 |