Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü |
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi |
Ders Kodu |
PHIL 205 |
Ders Adı İngilizce |
Free Will |
Ders Adı Türkçe |
Özgür İrade |
Öğretim Dili |
EN |
Ders Türü |
Ters-Yüz Öğrenme,Ders |
Dersin Düzeyi |
Orta |
Dönem |
Güz |
Haftalık İletişim Saatleri |
Ders: 3 |
Okuma: None |
Laboratuvar : None |
Diğer: None |
|
Tahmini Öğrenci İş Yükü |
Dönem boyunca 137 saat |
Ders Kredileri |
5 AKTS |
Değerlendirme |
Standart Harf Notu
|
Ön Koşul |
Yok |
Yan Koşul |
Yok |
Beklenen Ön Bilgi |
Yok |
Kayıt Kısıtlamaları |
Sadece Lisans Öğrencileri |
Genel Eğitim Hedefi |
Özgür irade kavramı hakkında çeşitli felsefi argümanları tanımak; bireysel sorumluluk, kötülük sorunu, özerklik ve ahlak olanağı, hukuk ve adaletin felsefi temelleri gibi özgür irade kavramıyla yakından ilişkili olan bazı önemli felsefi meseleler hakkında fikir edinmek. |
Ders Açıklaması |
Bu ders, insanın, bir zorunluluğun veya yazgının belirlenimi olmaksızın eyleme gücünü ifade eden özgür irade kavramını soruşturmayı hedeflemektedir. Sömestr boyunca, dört tarihsel döneme karşılık gelen dört ayrı bölümde konuyla ilgili çeşitli felsefî tezler tartışılacaktır. Ders, kavramsal çerçeveye odaklanan bir girişle başlayacak, ardından tarihsel bir sıra ile Antik Yunan döneminden Yirminci Yüzyıla dek on düşünürün yaklaşımını inceleyecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) İrade, özgür irade ve determinizm kavramlarının anlamlarını anlamak
2) Özgür irade kavramı hakkındaki felsefi tezleri değerlendirmek ve karşılaştırmak
3) Özgür irade hakkındaki farklı felsefi tezlerin pratik ve teorik çıkarımlarını belirlemek
|
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları |
1 |
2 |
3 |
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. |
|
|
|
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek |
|
|
|
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak |
|
|
|
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. |
|
|
|
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. |
|
|
|
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. |
|
|
|
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. |
|
|
|
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. |
|
|
|
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). |
|
|
|
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. |
|
|
|
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
|
|
|
Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi
N Yok |
S Destekleyici |
H Çok İlgili |
|
|
|
|
Program Çıktıları ve Yeterlilikler |
Düzey |
Değerlendirme |
1) |
Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. |
N |
|
2) |
Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek |
N |
|
3) |
Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak |
N |
|
4) |
Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. |
N |
|
5) |
Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. |
N |
|
6) |
Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. |
N |
|
7) |
Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. |
N |
|
8) |
Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. |
H |
|
9) |
Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). |
H |
|
10) |
Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. |
H |
|
11) |
Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
H |
|
Hazırlayan ve Tarih |
SENA CÜRE ACER , October 2024 |
Ders Koordinatörü |
SENA CÜRE ACER |
Dönem |
Güz |
Dersi Veren(ler) |
Öğr. Gör. OZAN ÇILGIN |
Ders İçeriği
Hafta |
Konu |
1) |
Kavramsal Çerçeve: İrade, Özgür İrade ve Determinizm |
2) |
Plato: Ahlaki Determinizm |
3) |
Aristotle: Ahlaki Bilgi ve Özgür İrade Sorunu |
4) |
St Augustine: Özgür İrade, Kötülüğün Gerçekliği ve Tanrı'ya Bağımlılık |
5) |
St Thomas Aquinas: Akıl, İrade ve Karar Özgürlüğü |
6) |
Ara Sınava Hazırlık ve Tekrar |
7) |
Ara Sınav |
8) |
Descartes: Sınırlı Güçle Sonsuz Özgürlük |
9) |
Spinoza: Deterministik Bir Dünyada İnsan Özgürlüğü |
10) |
Kant: Özgür İrade ve Pratik Akıl |
11) |
Schopenhauer: Özgür İrade ve Determinizm |
12) |
Nietzsche: Özgür İrade Mitolojisi ve İnsan Kararlarının Soybilimsel Analizi |
13) |
Sartre: Özgür Olmaya Mahkum |
14) |
Final Sınavına Hazırlık ve Tekrar |
15) |
Final Sınavı Dönemi |
16) |
Final Sınavı Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Gerekli Okumalar:
Aristotle, The Nichomahean Ethics.
Descartes René, Meditations.
Kant Immanuel, Groundwork of the Metaphysics of Morals.
Nietzsche Friedrich, Beyond Good and Evil.
Nietzsche Friedrich, Human, All Too Human.
Plato, Gorgias.
Plato, Phaedo.
Plato, Phaedrus.
Sartre Jean Paul, Being and Nothingness.
Schopenhauer Arthur, On the Freedom of the Will.
Spinoza Baruch, The Ethics.
St Augustine, On Free Choice of Will.
St Thomas Aquinas, De Veritate. |
Öğretme Teknikleri | Bu ders ters-yüz/ders anlatımı formatında işlenecektir. Öğrencilere her hafta Perusall'da bulunacak bir okuma materyali atanacaktır. Ders süresince, öncelikle öğrencilerin okumadan temel kavramları kavrayışlarını değerlendirip pekiştireceğim. Bunu takiben, benim yardımımla, öğrencilerden ilgili felsefi teorilerin eleştirel argümanları hakkında karşılaştırmalı analiz yapmaları istenecektir.
Haftanın konularına bağlı olarak, dersin son saatinde akran öğrenme etkinlikleri düzenlenecektir. Öğrencilerden 2-3 kişilik gruplar oluşturmaları ve planlanan konuların ana temalarını ve kavramlarını tartışmaları istenecektir. Akran öğrenme etkinliğinden sonra, öğrencilerin seviyesi kısa sınavlarla değerlendirilecektir.
Öğrencilerin gerekli okuma materyalini kapsayacak kadar zaman harcayarak derse hazırlanmaları beklenecektir. Ayrıca, sınıf tartışmalarına uygun şekilde katkıda bulunmaları ve Perusall'daki sorulara doğru cevaplar vermeleri beklenecektir.
Eğitmen olarak her ders için gerekli okuma materyalini hazırlamayı ve seçmeyi taahhüt ediyorum. |
Ödev ve Projeler | Yok |
Laboratuvar Çalışması | Yok |
Bilgisayar Kullanımı | Yok |
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden her haftanın okuma materyalini o haftanın sınıf oturumundan önce okumaları istenecektir. Sınıf tartışmaları bu okumalara dayanacaktır. Öğrencilerden Perusall'daki sorulara doğru cevaplar vermeleri istenecektir. |
Değerlendirme Yöntemleri |
Değerlendirme Araçları |
Sayı |
Ağırlık |
Devam |
1 |
% 15 |
Küçük Sınavlar |
1 |
% 15 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 30 |
Final |
1 |
% 40 |
TOPLAM |
% 100 |
|
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr
Öğretim üyesinin e-posta adresi: doganib@mef.edu.tr
Öğrenciler, devamsızlıklarının nedeni ne olursa olsun, kaçırdıkları tüm çalışmalardan sorumludur.
Öğrenciler, planlanan bir sınavı kaçırmak için meşru, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmak zorundadır. İlgili belgeleri sunarlarsa, telafi sınavına girmelerine izin verilir. Telafi sınavları, ara sınav veya final sınavından farklı bir formatta olabilir.
Öğrencilerin üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenir; buna, ders içeriğine ve başkalarının görüşlerine saygı göstermek de dahildir.
Sınıf, ırk, etnik köken, inanç, din, dil, engellilik, cinsiyet ve cinsel yönelim dahil ancak bunlarla sınırlı olmamak üzere her türlü ayrımcılıktan uzak olacaktır. Öğrencilerin bu ortamı sürdürmeleri beklenmektedir.
Bu derste hiçbir türde sahtekârlığa müsamaha gösterilmeyecektir. Sahtekârlık, hile, intihal, dolandırıcılık ve çalışmanızdaki tüm materyalleri ve kaynakları göstermeme gibi durumları içerir ancak bunlarla sınırlı değildir. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |