School/Faculty/Institute |
Faculty of Engineering |
Course Code |
EE 479 |
Course Title in English |
Power Electronics Circuits |
Course Title in Turkish |
Güç Elektroniği Devreleri |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: - |
Lab: 1 |
Other: - |
|
Estimated Student Workload |
155 hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
EE 206 - Analysis of Microelectronic Circuits and Devices
|
Expected Prior Knowledge |
Prior knowledge in different fields of Electrical and Electronics Engineering. |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To learn the fundamentals, design, and implementation of power electronics circuits |
Course Description |
This course provides a broad knowledge about power electronics circuits for modern electronic systems. The following topics are covered: fundamentals of power conversion circuits, power electronics devices, AC-AC conversion using transformers, AC-DC conversion circuits, linear and switching mode DC-DC converters, introduction to DC-AC conversion methods (inverters), simulation of power electronics circuits, thermal design and management, and design experience through a team project with demonstration and a final report. |
Course Description in Turkish |
Bu derste, modern elektronik sistemleri için kullanılan güç elektroniği devreleri hakkında geniş bir bilgi edindirilecektir. Aşağıdaki konular kapsanmaktadır: Güç elektroniği devrelerinin temelleri, güç elektroniği bileşenleri, Trafolarla AC-AC dönüşümü, AC-DC dönüşüm devreleri, doğrusal ve anahtarlamalı DC-DC dönüşüm yöntemleri, DC-AC dönüşüm sistemlerine giriş, güç elektroniği devrelerinin benzetimleri, ısıl tasarım ve yönetimi, bir final raporu ve proje gösterimi ile tasarım deneyimi. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) identify key design parameters from requirements;
2) develop accurate models for simulation and use appropriate design tools;
3) determine the best design topology for the specific application and requirements;
4) complete an engineering design project as part of a team;
5) demonstrate an engineering design with technical reports and presentation;
6) construct and test a design using necessary hardware and software tools.
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
ARİF MUSTAFAZADE , December 2020 |
Course Coordinator |
TUBA AYHAN |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
|
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Introduction to Power Electronics Circuits |
2) |
Power converters and key design parameters |
3) |
Review of AC Power |
4) |
AC to AC conversion (Power Transformers) |
5) |
AC to DC conversion (Rectifiers) |
6) |
Linear DC-DC conversion |
7) |
Switched-mode DC-DC conversion |
8) |
Switched-mode DC-DC conversion |
9) |
Switched-mode DC-DC conversion |
10) |
Switched-mode DC-DC conversion |
11) |
Thermal design and management |
12) |
Introduction to DC-AC conversion (Inverters) |
13) |
Project Design/Implementation/Test Period |
14) |
Project Design/Implementation/Test Period |
15) |
Final Exam/Project/Presentation Period |
16) |
Final Exam/Project/Presentation Period |
Required/Recommended Readings | TBA |
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique |
Homework and Projects | There will be 7 lab reports (see Laboratory Work section). One group project is assigned. Project is demonstrated and reported. The report should contain all the design procedure, calculations, simulation results, schematics, experimental measurements of the project, prepared in the form of a scientific paper. |
Laboratory Work | 7 laboratory sessions on power electronics devices, Rectifier circuits, linear regulators and DC-DC switched mode converters. Students are required to give a Laboratory Report explaining all the circuit details, simulation results and measured values using the tools they have practiced in the lab. |
Computer Use | Students design their projects using simulation tools. |
Other Activities | - |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Laboratuar |
7 |
% 35 |
Projeler |
1 |
% 25 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 40 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
mustafazadea@mef.edu.tr
Instructor’s office: TBA office hours: TBA
email address: mustafazadea@mef.edu.tr Rules for attendance: -
Missing midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given for missed midterm.
Report submissions: Late reports are not accepted unless student(s) provide faculty approved excuse. Submission dues are announced on Blackboard.
A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf |