Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | Programın Süresi: 2 | Kredi Sayısı: 120 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |||||||||||||
Ders Kodu | PDR 501 | |||||||||||||
Ders Adı İngilizce | Research Methods | |||||||||||||
Ders Adı Türkçe | Araştırma Yöntemleri | |||||||||||||
Öğretim Dili | TR | |||||||||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme,Ders | |||||||||||||
Dersin Düzeyi | İleri | |||||||||||||
Dönem | Güz | |||||||||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||||||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 136 saat | |||||||||||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | |||||||||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||||||||||
Ön Koşul | Yok | |||||||||||||
Yan Koşul | Yok | |||||||||||||
Beklenen Ön Bilgi | Lisans düzeyinde araştırma yöntemleri bilgisi | |||||||||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri | |||||||||||||
Genel Eğitim Hedefi | Bu ders, alanda çalışmakta olan ya da PDR/Psikoloji mezunu olup kariyer arayışına devam edenlerin, tez aşamasına hazırlık ve bağımsız bir araştırma yapmaya hazırlık amacıyla temel araştırma teknik ve yöntemlerine ilişkin kuramsal bilgilerini yeniden gözden geçirmelerini ve bilgilerini yenilemelerini hedeflemektedir. | |||||||||||||
Ders Açıklaması | Dönem boyunca, araştırma yöntemleri kavramları kuramsal açıdan ve psikolojik danışmanlık odağında uygulamalı tartışılacaktır. Araştırma konusunun tespiti, bu konunun bir probleme ve hipotezlere dönüştürülmesi, kaynak tarama ve literatür yazma, örneklem seçimi, araştırma yönteminin seçimine göre araştırmanın sınırlılıkları, veri toplanması gibi konular gözden geçirilecektir. Tez-proje yazımında yapılan yaygın yanlışlar da ayrıca sorgulanacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Kişinin bugüne kadar hem PDR/Psikoloji öğrencisi hem de bu alanlarda uygulayıcı olarak deneyimlediği araştırma yöntemleri ve ilgili süreçleri anımsar. 1) Araştırma yöntemleri arasındaki farklılık ve benzerlikleri yazılı ve sözlü olarak tartışabilmesi 2) Teorik bilgi ve araştırma uygulamalar arasındaki bağlantıları kurabilmesi 3) Tez-proje yazımında yapılan yaygın yanlışlara hakimiyet 4) Bir araştırma konusu tespit edebilmesi ve bu araştırma konusunu bir probleme dönüştürülmesi 5) Bir araştırma konusu tespit edebilmesi ve bu araştırma konusunu bir probleme dönüştürülmesi 6) Araştırma yöntemi yaklaşımı ışığında problemi hipotezle dökebilmesi 7) Kaynak tarayabilmesi ve problem durumu odağında literatür tarayabilmesi 8) Akademik okuma yapabilmesi 9) Araştırma stratejisini ve örneklemini seçebilmesi 10) Araştırma stratejisi ışığında araştırmasının sınırlılıklarını tartışabilmesi 11) Ölçekler ve ölçek geliştirme konusunda kuramsal bilgiye sahip olmak, araştırmaya uygun ölçek seçebilmek 12) Araştırma etiği bilgilerine sahip olma ve uygulayabilme 13) APA yazım kurallarına hakimiyet |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | ||||||||||||||
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. | ||||||||||||||
3) Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. | ||||||||||||||
4) Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. | ||||||||||||||
5) Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. | ||||||||||||||
6) Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | ||||||||||||||
7) Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. | ||||||||||||||
8) Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. | ||||||||||||||
9) Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. | ||||||||||||||
10) Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. | ||||||||||||||
11) Bilimsel araştırma makaleleri ve araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. | ||||||||||||||
12) Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak uzmanlık gerektiren sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||||||||||
13) Bilimsel araştırmaları analiz edebilir ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. | ||||||||||||||
14) Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. | ||||||||||||||
15) Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. | ||||||||||||||
16) Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. | ||||||||||||||
17) Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. | ||||||||||||||
18) Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. | ||||||||||||||
19) Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek/süpervizyon isteyebilir. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | N | |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. | N | |
3) | Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. | N | |
4) | Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. | N | |
5) | Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. | N | |
6) | Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | N | |
7) | Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. | N | |
8) | Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. | N | |
9) | Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. | N | |
10) | Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. | N | |
11) | Bilimsel araştırma makaleleri ve araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. | N | |
12) | Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak uzmanlık gerektiren sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | N | |
13) | Bilimsel araştırmaları analiz edebilir ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. | N | |
14) | Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. | N | |
15) | Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. | N | |
16) | Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. | N | |
17) | Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. | N | |
18) | Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. | N | |
19) | Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek/süpervizyon isteyebilir. | N |
Hazırlayan ve Tarih | , |
Ders Koordinatörü | EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ |
Hafta | Konu |
1) | Derse giriş, tanışma, ve ders izlencesinin gözden geçirilmesi |
2) | Bilimsel Araştırmanın Temelleri |
3) | Araştırma Konusunun Tespiti |
4) | Problemi Tanımlama |
5) | Kaynak Arama ve Literatür Taraması Akademik Okuma |
6) | Araştırma Önerisi–Saha Çalışmaları–Araştırma Süreçleri |
7) | Araştırma Stratejisinin Seçilmesi–Veri Türleri |
8) | Örneklem |
9) | Ölçekler–Ölçek Geliştirme Çalışmaları |
10) | Araştırma Stratejisinin Bağlamında Araştırma Sınırlılıkları |
11) | Araştırma Etiği & APA 6 Yazım Kuralları |
12) | Araştırma Etiği & APA 6 Yazım Kuralları |
13) | Tez-proje yazımında yapılan yaygın yanlışlara hakimiyet |
14) | Tez-proje vb.nin teslimi kontrol tablosu |
15) | Dönem Sonu Sınavları & Proje |
16) | Dönem Sonu Sınavları & Proje |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Balcı, A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara. Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç Çakmak, E. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara. Sayım, F. (2019). Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Tez Yazım Yöntemleri. Seçkin Yayınevi, Ankara Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2016). Psikolojide Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara. Yılmaz, K., & Arık, R. S. (Eds). (2019). Bilim ve Araştırma Etiği. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara. | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | MEF Üniversitesi’nin uyguladığı ters-yüz edilmiş eğitim (Flipped Learning) felsefesine dayanarak etkileşimsel ve öğrenci odaklı öğretim yöntemleriyle kuramsal bilgiyle güncelik hayat ve uygulama arasındaki köprüyü öğrencinin aktif bir şekilde kurmasına destek olunacaktır. | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | - | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | - | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | - | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | - | ||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
|
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ödevler | 14 | 1 | 1 | 28 | |||
Final | 1 | 0 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü | 136 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.4 | ||||||
AKTS | 5 |