PDR 501 Araştırma YöntemleriMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (YL) (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 1.5 Kredi Sayısı: 90 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ders Kodu PDR 501
Ders Adı İngilizce Research Methods
Ders Adı Türkçe Araştırma Yöntemleri
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme,Ders
Dersin Düzeyi İleri
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: - Laboratuvar : - Diğer: -
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 136 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Lisans düzeyinde araştırma yöntemleri bilgisi
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Bu ders, alanda çalışmakta olan ya da PDR/Psikoloji mezunu olup kariyer arayışına devam edenlerin, tez aşamasına hazırlık ve bağımsız bir araştırma yapmaya hazırlık amacıyla temel araştırma teknik ve yöntemlerine ilişkin kuramsal bilgilerini yeniden gözden geçirmelerini ve bilgilerini yenilemelerini hedeflemektedir.
Ders Açıklaması Dönem boyunca, araştırma yöntemleri kavramları kuramsal açıdan ve psikolojik danışmanlık odağında uygulamalı tartışılacaktır. Araştırma konusunun tespiti, bu konunun bir probleme ve hipotezlere dönüştürülmesi, kaynak tarama ve literatür yazma, örneklem seçimi, araştırma yönteminin seçimine göre araştırmanın sınırlılıkları, veri toplanması gibi konular gözden geçirilecektir. Tez-proje yazımında yapılan yaygın yanlışlar da ayrıca sorgulanacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Kişinin bugüne kadar hem PDR/Psikoloji öğrencisi hem de bu alanlarda uygulayıcı olarak deneyimlediği araştırma yöntemleri ve ilgili süreçleri anımsar.
1) Araştırma yöntemleri arasındaki farklılık ve benzerlikleri yazılı ve sözlü olarak tartışabilmesi
2) Teorik bilgi ve araştırma uygulamalar arasındaki bağlantıları kurabilmesi
3) Tez-proje yazımında yapılan yaygın yanlışlara hakimiyet
4) Bir araştırma konusu tespit edebilmesi ve bu araştırma konusunu bir probleme dönüştürülmesi
5) Bir araştırma konusu tespit edebilmesi ve bu araştırma konusunu bir probleme dönüştürülmesi
6) Araştırma yöntemi yaklaşımı ışığında problemi hipotezle dökebilmesi
7) Kaynak tarayabilmesi ve problem durumu odağında literatür tarayabilmesi
8) Akademik okuma yapabilmesi
9) Araştırma stratejisini ve örneklemini seçebilmesi
10) Araştırma stratejisi ışığında araştırmasının sınırlılıklarını tartışabilmesi
11) Ölçekler ve ölçek geliştirme konusunda kuramsal bilgiye sahip olmak, araştırmaya uygun ölçek seçebilmek
12) Araştırma etiği bilgilerine sahip olma ve uygulayabilme
13) APA yazım kurallarına hakimiyet
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
2) Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır.
3) Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir.
4) Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar.
5) Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar.
6) Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
7) Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar.
8) Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar.
9) Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir.
10) Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır.
11) Bilimsel araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir.
12) Bilimsel araştırmaları analiz eder ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar.
13) Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar.
14) Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar.
15) Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler.
16) Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular.
17) Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir.
18) Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek veya süpervizyon isteyebilir.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. S Derse Katılım
2) Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. S Derse Katılım
3) Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. N
4) Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. N
5) Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. N
6) Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. S Ödev
7) Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. N
8) Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. N
9) Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. N
10) Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. N
11) Bilimsel araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. H Derse Katılım
12) Bilimsel araştırmaları analiz eder ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. H Proje
13) Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. S Derse Katılım
14) Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. N
15) Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. N
16) Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. N
17) Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. S Derse Katılım
18) Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek veya süpervizyon isteyebilir. S Derse Katılım
Hazırlayan ve Tarih ,
Ders Koordinatörü EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Derse giriş, tanışma, ve ders izlencesinin gözden geçirilmesi
2) Bilimsel Araştırmanın Temelleri
3) Araştırma Konusunun Tespiti
4) Problemi Tanımlama
5) Kaynak Arama ve Literatür Taraması Akademik Okuma
6) Araştırma Önerisi–Saha Çalışmaları–Araştırma Süreçleri
7) Araştırma Stratejisinin Seçilmesi–Veri Türleri
8) Örneklem
9) Ölçekler–Ölçek Geliştirme Çalışmaları
10) Araştırma Stratejisinin Bağlamında Araştırma Sınırlılıkları
11) Araştırma Etiği & APA 6 Yazım Kuralları
12) Araştırma Etiği & APA 6 Yazım Kuralları
13) Tez-proje yazımında yapılan yaygın yanlışlara hakimiyet
14) Tez-proje vb.nin teslimi kontrol tablosu
15) Dönem Sonu Sınavları & Proje
16) Dönem Sonu Sınavları & Proje
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarBalcı, A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara. Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç Çakmak, E. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara. Sayım, F. (2019). Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Tez Yazım Yöntemleri. Seçkin Yayınevi, Ankara Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2016). Psikolojide Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara. Yılmaz, K., & Arık, R. S. (Eds). (2019). Bilim ve Araştırma Etiği. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara.
Öğretme TeknikleriMEF Üniversitesi’nin uyguladığı ters-yüz edilmiş eğitim (Flipped Learning) felsefesine dayanarak etkileşimsel ve öğrenci odaklı öğretim yöntemleriyle kuramsal bilgiyle güncelik hayat ve uygulama arasındaki köprüyü öğrencinin aktif bir şekilde kurmasına destek olunacaktır.
Ödev ve Projeler-
Laboratuvar Çalışması-
Bilgisayar Kullanımı-
Diğer Aktiviteler-
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Ödev 8 % 60
Projeler 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 3 2 98
Ödevler 14 1 1 28
Final 1 0 10 10
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü/25 5.4
AKTS 5