PDR 503 İleri Düzey Danışmanlık Teorileri ve Becerileri MEF ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 2 Kredi Sayısı: 120 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ders Kodu PDR 503
Ders Adı İngilizce Advanced Principles and Techniques of Psychological Counseling
Ders Adı Türkçe İleri Düzey Danışmanlık Teorileri ve Becerileri
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi İleri
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: - Laboratuvar : - Diğer: -
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 126 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Standard Letter Grade System
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Bu ders, alanda çalışmakta olan ya da PDR/Psikoloji mezunu olup kariyer arayışına devam eden öğrencilerin lisansta öğrendikleri bilgilerin üzerine, daha ileri seviyede psikolojik danışmanlık becerilerini öğrenip uygulayacakları bir derstir.
Ders Açıklaması Dönem boyunca, temel ve ileri düzey psikolojik danışma ilkeleri, becerileri ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak işlenecektir. Ayrıca çokkültürlü psikolojik danışma süreci ve psikolojik danışma becerilerini kullanımında dikkat edilmesi gereken konular ile Covid-19 pandemisiyle yaygınlaşan uzaktan psikolojik danışma hizmetlerinin (online/telehealth counseling) verilmesi sürecinde dikkat edilmesi gereken beceriler ve etik konular üzerinde durulacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) psikolojik danışma uygulama sürecine kuramsal bilginin nasıl bütünleştirileceğini kavrar.
2) danışanın getirdiği sorunları kültür, milliyet, ırk, etnik köken, cinsiyet, cinsel yönelim, eğitim, SES, engellilik ve manevi ya da dini aidiyetleri temelinde danışanlarının ihtiyaçları hakkında duyarlı hale gelir ve mesleki olarak etik davranır.
3) psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını gösterir (örneğin, ilk oturumun nasıl yapılacağı ve ilk oturum müdahaleleri, danışanı değerlendirme, yönlendirme, vaka kavramlaştırılması, uygun müdahale yöntemlerinin seçimi, psikolojik danışma sürecini değerlendirme, sonlandırma ve izleme).
4) psikolojik danışman ve danışan arasındaki terapötik ilişkiyi (örneğin ilişkinin sınırlarını) ve yardım sürecini etkileyen etkili psikolojik danışman özelliklerini, psikolojik danışmanın değerlerini ve davranışlarını ayırt eder.
5) teknoloji destekli psikolojik danışma sürecinde ilişki kurma ve sürdürme sürecine yönelik etik ve kültürel stratejileri anladığını gösterir.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır.
3) Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir.
4) Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar.
5) Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar.
6) Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
7) Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar.
8) Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar.
9) Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir.
10) Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır.
11) Bilimsel araştırma makaleleri ve araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir.
12) Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak uzmanlık gerektiren sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
13) Bilimsel araştırmaları analiz edebilir ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar.
14) Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar.
15) Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar.
16) Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler.
17) Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular.
18) Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir.
19) Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek/süpervizyon isteyebilir.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. N
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. N
3) Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. N
4) Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. N
5) Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. N
6) Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. N
7) Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. N
8) Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. N
9) Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. N
10) Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. N
11) Bilimsel araştırma makaleleri ve araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. N
12) Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak uzmanlık gerektiren sorunlara çözüm önerileri geliştirir. N
13) Bilimsel araştırmaları analiz edebilir ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. N
14) Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. N
15) Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. N
16) Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. N
17) Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. N
18) Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. N
19) Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek/süpervizyon isteyebilir. N
Hazırlayan ve Tarih ,
Ders Koordinatörü EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. ONUR ÖZMEN

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Derse giriş, tanışma, ve ders izlencesinin gözden geçirilmesi
2) Psikolojik Danışma, çokkültürlü psikolojik danışma nedir?
3) Psikolojik danışma basamakları ve becerilerinin gözden geçirilmesi
4) Danışanla İlk İlişkinin Kurulması ve İletişim
5) Danışanın Sorunlarını Değerlendirme
6) Psikolojik Danışmada Amaç Oluşturma
7) Uygulamalar
8) uygulamalar
9) Strateji Belirleme ve Müdahale Seçme
10) Duygular İle İlgili Müdahaleler
11) Bilişsel ve Davranışçı Müdahaleler
12) Özel Popülasyonlarla Psikolojik Danışma Uygulamaları
13) Uzaktan Psikolojik Danışma Uygulamaları
14) Psikolojik Danışmanın Öz-Bakımı Dönem değerlendirmesi
15) Dönem Sonu Sınavları & Ödev Teslimi
16) Dönem Sonu Sınavları & Ödev Teslimi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarHackney, H ve Cormier, S. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri. İstanbul: Mentis Yayıncılık
Öğretme TeknikleriMEF Üniversitesi’nin uyguladığı ters-yüz edilmiş eğitim (Flipped Learning) felsefesine dayanarak etkileşimsel ve öğrenci odaklı öğretim yöntemleriyle kuramsal bilgiyle güncelik hayat ve uygulama arasındaki köprüyü öğrencinin aktif bir şekilde kurmasına destek olunacaktır
Ödev ve Projeler-
Laboratuvar Çalışması-
Bilgisayar Kullanımı-
Diğer Aktiviteler-
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Uygulama 1 % 40
Ödev 1 % 15
Sunum 1 % 20
Final 1 % 25
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 3 1 70
Ödevler 14 3 1 56
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü/25 5.0
AKTS 5