Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | Programın Süresi: 1.5 | Kredi Sayısı: 90 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | ||||||
Ders Kodu | PDR 504 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Professional Ethics and Legal Issues | ||||||
Ders Adı Türkçe | Meslek Etiği ve Yasal Konular | ||||||
Öğretim Dili | TR | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme,Ders | ||||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||||
Dönem | Güz | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 136 saat | ||||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul | Yok | ||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Lisans düzeyinde araştırma yöntemleri bilgisi | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Bu ders ile psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki etik ilkeler ve genel uygulama standartları, mesleki etiğe uygun karar verme, danışan hakları ve psikolojik danışmanın sorumlulukları ile yasal sorunlara ilişkin bilgi ve beceri kazandırma amaçlanmaktadır. | ||||||
Ders Açıklaması | Dönem boyunca dersler şu başlıklarda yürütülecektir: 1. Kavramsal olarak insan hakları, etik ve hukuk, mesleki uygulamada etik ve hukuk 2. PDR alanında etik sorunlar, etik açmazlar (mesleki uygulama örnekleri üzerinden) 3. PDR alanındaki yasa ve yönetmelikler ve bunların uygulamada getirdiği çalışma düzeni 4. Etik ve yasal çerçevede PDR mesleki uygulamaları Öğrencilerin hem etkin alıcı hem de sunucu olacakları, görüş belirtip tartışacakları bir ortam oluşturulacaktır. Öğrencilerin konuları özümsemekle kalmayıp uygulama bilgisi olarak da kavramaları sağlanacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Kişi bir genç erişkin olarak yaşamın her alanında geçerli olan ahlak, etik ve hukuk konularındaki yerleşik bilgisi ve uygulamalarıyla ilgili haberdarlığını anımsar. 2) Ahlak, etik, hukuk kavramları ve yaşamdaki uygulamaları arasındaki farklılık ve benzerlikleri ayırt edebilmek. 3) Toplumsal yaşam, mesleki uygulama alanındaki etik ve hukuki yanlışları ve doğruları tanımak ve ayırt etmek. 4) Etik kurallar ve yönetmelikler hakkında bilgi edinir ve mesleki uygulamada bu düzenlemelere göre davranmak, uygun olmayan tutum ve davranışlar karşısında nasıl davranacağını tartışarak öğrenmek. 5) Her öğrenci PDR alanından en az bir etik ve bir de hukuki sorunu incelemiş ve tartışmış olarak bu tür sorunların bütünü üzerinde genel bir kavrayış kazanmış olmak. 6) Mesleki etik ve hukuk alanında akademik okuma yapmak. 7) Mesleğini etik ilkelere göre uygular ve etik ilkeleri savunmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | |||||||
2) Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. | |||||||
3) Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. | |||||||
4) Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. | |||||||
5) Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. | |||||||
6) Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | |||||||
7) Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. | |||||||
8) Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. | |||||||
9) Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. | |||||||
10) Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. | |||||||
11) Bilimsel araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. | |||||||
12) Bilimsel araştırmaları analiz eder ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. | |||||||
13) Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. | |||||||
14) Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. | |||||||
15) Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. | |||||||
16) Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. | |||||||
17) Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. | |||||||
18) Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek veya süpervizyon isteyebilir. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | S | Derse Katılım |
2) | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. | S | Derse Katılım |
3) | Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. | N | |
4) | Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. | N | |
5) | Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. | N | |
6) | Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | S | Derse Katılım |
7) | Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. | S | Derse Katılım |
8) | Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. | N | |
9) | Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. | N | |
10) | Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. | N | |
11) | Bilimsel araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. | N | |
12) | Bilimsel araştırmaları analiz eder ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. | N | |
13) | Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. | H | Derse Katılım |
14) | Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. | N | |
15) | Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. | N | |
16) | Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. | N | |
17) | Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. | S | Derse Katılım |
18) | Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek veya süpervizyon isteyebilir. | H | Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | , |
Ders Koordinatörü | EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. BADE VARDARLI |
Hafta | Konu |
1) | Derse giriş, tanışma ve ders izlencesinin gözden geçirilmesi |
2) | Kavram ve uygulama alanı olarak ahlak, etik ve hukuk - Sözleşme |
3) | Meslek sınırları, hakları, hukuk ve etik… |
4) | Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik… |
5) | İnsan hakkı olarak eğitim, eğitim ortamında etik ve hukuk |
6) | Eğitim (pedagoji) ve psikoloji ile etik/ahlak ilişkisi- Psikolojik danışmanlıkta etik ilkelerin kaynakları ve çerçevesi |
7) | Danışanın özerkliğine saygı – Danışanın zihinsel yeterliği, bilgilendirimli olur |
8) | Danışmanın kişisel, mesleki yeterliği- süpervizyon alma ve verme |
9) | Psikolojik danışman ve danışana, meslektaşına, topluma karşı sorumluluğu |
10) | Sırdaşlık /Gizlilik- kayıtların saklanması istisnai durumlar… |
11) | Danışmada istismarın önlenmesi – cinsel, duygusal, maddi istismar |
12) | Etik sorun/ ikilem / açmaz çözme |
13) | Danışmanın bireysel ve kurumsal yönden hukuksal sorumluluğu |
14) | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Etik Kurallarının ve Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Etik Yönergesinin gözden geçirilmesi |
15) | Dönem Sonu Sınavlar |
16) | Dönem Sonu Sınavlar |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | 1. Aydın İ (2017). Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik, Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık. 2. Bağatur JI (2016). Sorularla Özel Eğitim Hukuku. Ankara, Eğiten Kitap Yayıncılık. 3. Barker PJ, Baldwin S (1991). Ethical Issues in Mental Health. London, Chapman & Hall 4. Bezirci M (2017). Etik İlkeler ve Etik Eğitimi. Konya, Çizgi Kitabevi Yayınları 5. Bond T. (2017) Psikolojik Danışmanlıkta Etik ve Yasal Konular, (Çev B. Yeşilyaprak). İstanbul, Nobel Akademik Yayıncılık. 6. Demirkasımoğlu N (2020). Etik ve Eğitim. Ankara, Anı Yayıncılık. 7. Gümüş AE, Gümüş MA (2018). Psikolojik Danışmada Etik ve Hukuk. İstanbul, On İki Levha Yayıncılık. 8. Ilğan A (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık. 9. Koçak O (2018). Afet Yönetimi ve Etik. Bursa, Ekin Yayınevi. 10. Kuçuradi İ. (2019). Ahlak, Etik ve Etikler. Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu 11. Pieper A (2012): Etiğe Giriş, (Çev. V Atayman, G Sezer), İkinci baskı. İstanbul, Ayrıntı Yayınları. 12. Tepe H. (2001) Etik ve Meslek Etikleri. Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu 13. Zeren ŞG (2020). Psikolojik Danışmada Yeni Açılımlar ve Çevrimiçi Psikolojik Danışma: Uygulayıcılar İçin El Kitabı. Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık. 14. Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Etik Yönergesi. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_08/31230349_RPDH_Etik_Yonergesi_.pdf. 15. Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında çalışanlar için Etik Kurallar https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/44163/mod_resource/content/0/PDR%20Etik.pdf 16. Çocuk Koruma Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5395.pdf 17. Türk Ceza Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5237-20150327.pdf | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | MEF Üniversitesi’nin uyguladığı ters-yüz edilmiş eğitim (Flipped Learning) felsefesine dayanarak etkileşimsel ve öğrenci odaklı öğretim yöntemleriyle kuramsal bilgiyle güncelik hayat ve uygulama arasındaki köprüyü öğrencinin aktif bir şekilde kurmasına destek olunacaktır. | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | - | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | - | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | - | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | - | ||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
|
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ödevler | 14 | 1 | 1 | 28 | |||
Final | 1 | 0 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü | 136 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.4 | ||||||
AKTS | 5 |