COMP 454 Theory of ComputationMEF ÜniversitesiAkademik Programlar EkonomiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Ekonomi
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Mühendislik Fakültesi
Ders Kodu COMP 454
Ders Adı İngilizce Theory of Computation
Ders Adı Türkçe Hesaplama Kuramı
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 0
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 125 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul MATH 321 - Automata Theory and Formal Language
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Formal diller ve otomata
Kayıt Kısıtlamaları None
Genel Eğitim Hedefi Hesaplamalı problemlerin doğası hakkında bilimsel bir perspektif kazanmak
Ders Açıklaması Biçimsel dil ve otomat tipleri ve özyinelemeli sıralanabilen dillerin gözden geçirilmesi, hesaplama modelleri ve hesaplanabilirlik, karar verilebilirlik ve indirgenebilirlik, hesaplama teorisinde ileri konulara giriş, zaman ve bellek karmaşıklığı, hesaplaması zor problemler, karmaşıklık teorisinde ileri konulara giriş.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Hesaplamalı problemler üzerinde hesaplanabilirlik ve karmaşıklık analizi uygular
2) Hesaplama problemi karar verilebilirlik özelliklerini anlar ve analiz eder.
3) Karmaşıklık sınıflarını anlar ve problem üzerinde indirgeme uygular.
4) Bir hesaplama probleminin çözülemezliğinin temellerini kavrar
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak.
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak.
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak.
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak.
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek.
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak.
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde).
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak.
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. N
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek N
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak N
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. N
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. N
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. N
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. N
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. H
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). H
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. H
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. H
Hazırlayan ve Tarih ŞENİZ DEMİR , November 2023
Ders Koordinatörü ŞENİZ DEMİR
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. TOLGA OVATMAN

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Formal diller ve otomata kuramı
2) Özyinelemeli Sayılabilir Diller
3) Hesaplama modelleri
4) Hesaplanabilirlik
5) Karar verilebilirlik- Karar verilebilen diller
6) Karar Verilebilirlik – Karar Verilemez Diller
7) İndirgenebilirlik
8) Hesaplanabilirlik kuramında ileri konular
9) Karmaşıklık kuramının pratik uygulamaları
10) Zaman karmaşıklığı - Karmaşıklık ölçümü ve P Sınıfı problemler
11) Zaman karmaşıklığı- NĞ Sınıfı problemler ve NP-tamlık
12) Alan karmaşıklığı
13) Çözülemezlik
14) Karmaşıklık kuramında ileri konular
15) Final Sınavı/Proje/Sunum dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarSipser M., Introduction to the Theory Of Computation 3rd Edition, Cengage Learning, 2013 Martin J.C., Introduction To Languages And The Theory Of Computation 4th Edition, Mcgraw-Hill, 2011 Attalah M.J., Blanton M., Algorithms And Theory Of Computation Handbook Vol.2:Special Topics And Techniques 2nd Edition, CRC Press, 2010
Öğretme TeknikleriDers
Ödev ve ProjelerSınıfta alıştırmalar
Laboratuvar ÇalışmasıNone
Bilgisayar KullanımıNone
Diğer AktivitelerNone
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Küçük Sınavlar 5 % 60
Final 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi ovatman@itu.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1.5 3 1.5 84
Küçük Sınavlar 5 4 1 25
Final 1 13 3 16
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü/25 5.0
AKTS 6