Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PSYC 444 | |||||
Ders Adı İngilizce | Readings and Research in Clinical Psychology IV | |||||
Ders Adı Türkçe | Klinik Psikolojide Okuma ve Araştırma IV | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | İleri | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 188 saat | |||||
Ders Kredileri | 7.5 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
PSYC 205 - Research Methods I |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Psikolojide Araştırma Yöntemleri | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Klinik psikoloji alanındaki deneysel çalışmaları ve makaleleri anlama, eleştirme ve sunma konusunda yeterli teorik bilgi ve pratik becerilere sahip olmak. | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders, psikopatolojilerin oluşumunda etkili olan stress ve kaygı bozuklukları üzerine okuma ve araştırma yapmayı amaçlayan ileri seviye bir son sınıf dersidir. Dersin temel amacı öğrencilere stress ve kaygı ile ilişkili ruhsal bozuklukların oluşumunda etkili olan risk faktörleri hakkındaki literatürle tanıştırmak ve bu konuda bağımsız araştırma yapabilmelerini sağlayacak yetkinlik ve beceriyi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Ruhsal hastalıklar için çeşitli risk faktörlerini açıklayan stres modellerini ve anksiyete bozukluklarını anlamak 2) Bilimsel makaleleri kullanılan araştırma yöntemleri ve teorileri açısından değerlendirmek 3) Bilimsel araştırma yürütmek 4) Araştırma bulgularını SPSS aracılığıyla değerlendirmek 5) Araştırma bulgularını deneysel bir formatta yazmak 6) Psikolojik kuramları ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak ve sunmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Ödev,Derse Katılım,Proje |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | H | Ödev,Derse Katılım,Proje |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Proje |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | H | Ödev,Derse Katılım,Proje |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Proje |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | H | Ödev |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Derse Katılım,Sunum,Proje |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | H | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Ödev,Proje |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Ödev,Proje |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Derse Katılım,Sunum,Proje |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , October 2024 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. NAZLI IŞIK BİRÇEK GÜL |
Hafta | Konu |
1) | Stres ve Kaygı Arasındaki Farklar (Ruh Sağlığı İçin Risk Faktörleri) - Genel Bir Bakış. |
2) | Stres ve kaygı araştırmalarında gerekli terim ve kavramlar. |
3) | Psikososyal stres faktörleri (bir grup içinde sosyal statümüze, sosyal itibarımıza, saygımıza ve/veya kabul görmemize yönelik algılanan tehdit; öz değerimize yönelik tehdit) |
4) | Kişilerarası faktörler (Ebeveyn bağlanması, zayıf ebeveyn denetimi, akran gruplarından dışlanma vb.) |
5) | Fiziksel sağlık ve uzun süreli hastalık (Kronik hastalık, sürekli ağrı, sakatlık vb.) |
6) | Kişilik Özellikleri ve Stres (Büyük Beş Faktör, Tip A ve Tip B) |
7) | Stres yönetimi için duygusal beceriler (Duygu düzenleme zorlukları, kırılganlık, dayanıklılık vb.) |
8) | Ara Sınav Haftası |
9) | Sosyal beceriler ve stresten korunma rolleri (Öz saygı ve öz yeterlilik.) |
10) | Bilişsel beceriler (Bilişsel esneklik ve Bilişsel çarpıtmalar) |
11) | Stres yönetimi için davranışsal beceriler (uyku hijyeni, egzersizler, farkındalık uygulamaları) |
12) | Düşük yaşam memnuniyeti ve iyi oluş. Kendini gerçekleştirme ve bireyselleşmede başarısızlık. |
13) | Stres ve Fizyolojik etkileri (stres hormonları) |
14) | Tekrar |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Önerilen Ders Kitabı: Lonner, W. J. (2007). Handbook of multicultural perspectives on stress and coping. Springer Science & Business Media. Dersin öğretim elemanı tarafından paylaşılacak zorunlu deneysel makaleler ve kitap bölümleri bulunacaktır. | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders tamamen ters-yüz formatta öğretilecektir. Öğrencilere her hafta okuma materyalleri atanacaktır. Ders süresince, öğrencilerin bu makalelerdeki temel kavramları kavramaları değerlendirilecek ve güçlendirilecektir. Her hafta, bir dizi öğrenci belirli bir risk faktörü hakkında bir sunum yapmaktan ve bir tartışmaya öncülük etmekten sorumlu olacaktır. Tüm öğrencilerin hazırlık materyallerinde ustalaşmak için yeterli zaman harcayarak derse hazırlanmaları beklenecektir. Ayrıca, sınıf tartışmalarına uygun şekilde katkıda bulunmaları ve diğer öğrencilerin öğrenmesine yardımcı olmaları beklenecektir. | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ödev 1: Öğrenciler stresin etiyolojisi hakkında bir literatür taraması yapacak ve APA formatında 3-4 sayfalık bir inceleme seçip yazacaklar. Ödev 2: Öğrenciler araştırma soruları ve hipotezler geliştirecek ve literatür taramasını (Ödev 1), çalışmanın amacını, araştırma planını (ölçekler, örneklem vb.) ve kullanılacak istatistiksel testleri içeren bir araştırma teklifi yazacaklar. Ödev 3: Öğrenciler başkalarının tekliflerini inceleyecek ve çalışmanın kalitesini artırmak için geri bildirim ve önerilerde bulunacaklar. Sunum ve Tartışmaya Liderlik Etme: Her hafta bir grup öğrenciden, ruh sağlığı için belirli bir risk faktörü hakkında bir sunum yapmaları ve kendi araştırma projelerinde yatkınlaştırıcı etkilerini nasıl işlevselleştirebilecekleri ve inceleyebilecekleri hakkında bir tartışmaya liderlik etmeleri istenecektir. Deneysel Makale: Öğrencilerden veri toplamaları, bunları SPSS'te kodlamaları ve analiz etmeleri ve bu analizlere dayalı olarak APA formatında bir deneysel makale yazmaları istenecektir. Poster Sunumu: Öğrenciler bulgularını sunmak ve tartışmak için bilimsel bir poster hazırlayacaklardır. | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Öğrenciler topladıkları verileri girmek ve analiz etmek ve ayrıca deneysel çalışmaları için literatür taraması yapmak amacıyla laboratuvar SPSS olanaklarını kullanacaklardır. | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Öğrenciler, topladıkları verileri girmek ve analiz etmek ve ayrıca deneysel çalışmaları için literatür taraması yapmak amacıyla SPSS ile çalışacaklardır. | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden her haftanın makalelerini o haftanın sınıf oturumundan önce okumaları istenecektir. Sınıf tartışmaları bu okumalara dayanacaktır. | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Öğrenciler dönem boyunca duyuruları takip etmekten, yüklenen materyal üzerinde çalışmaktan ve haftalık olarak tahtadaki tartışmalara yanıt vermekten sorumludur. Derse hazırlıklı gelmek, dersi takip edebilmek ve derse katılabilmek için zorunludur. Öğrenciler, fakülte sekreterliğine resmi bir sağlık raporu sunmaları halinde, yeniden planlanan bir tarihte ödev teslim edebilirler. Öğrencilerin derse zamanında gelmeleri ve her zaman öğretim ve öğrenim ortamına saygılı olmaları beklenir. Akademik sahtekârlık hoş görülmeyecek ve kesinlikle cezalandırılacaktır. Akademik sahtekârlık, sınavlarda intihal veya kopya çekme gibi herhangi bir biçimde kopya çekme, yalan söyleme ve aldatmacayı içerir. Öğrenciler, başkalarının veya diğer temsilcilerin değil, kendi çalışmalarını teslim etmekten kesinlikle sorumludur. Başkalarının çalışmalarının tam alıntılanması zorunludur. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 4 | 112 | ||
Uygulama | 1 | 7 | 1 | 8 | |||
Sunum / Seminer | 2 | 4 | 2 | 12 | |||
Ödevler | 3 | 9 | 3 | 36 | |||
Rapor Teslimi | 1 | 20 | 20 | ||||
Toplam İş Yükü | 188 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 7.5 | ||||||
AKTS | 7.5 |