Bilgisayar Mühendisliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | POLS 345 | ||||
Ders Adı İngilizce | Gender and Society | ||||
Ders Adı Türkçe | Toplumsal Cinsiyet ve Toplum | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ders,Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 126 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans öğrencilerine | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Toplumsal cinsiyeti ve etkilerini, kültürümüzün ve hayatımızın her alanına nasıl yayıldığına dair daha iyi bir anlayış kazanmak ve ayrıca toplumsal cinsiyete ilişkin varsayımları, beklentileri ve gereksinimleri sorgulamaya başlamak. | ||||
Ders Açıklaması | Cinsiyet genellikle başka bir kişi hakkında ilk fark ettiğiniz şeydir ve bir kişinin cinsiyetine ilişkin değerlendirmeniz o kişiden beklentilerinizi de şekillendirir. Bu beklentiler (çoğunlukla gereksinimler) bireylere gerçek hayatta kısıtlamalar ve sınırlamalar getirebilmektedir. Toplumsal cinsiyet sosyolojisi, toplumsal cinsiyetin toplumsal inşasına odaklanır. Dönem boyunca, biyolojik açıklamaların yanısıra diğer toplumsal cinsiyet teorileri sosyal inşacı yaklaşımla karşılaştırmalı olarak tartışılacaktır. Ders, toplumsal cinsiyet çalışmalarına yönelik temel teorik yaklaşımların incelenmesiyle başlayacaktır. Toplumsal cinsiyetin toplum düzeyde nasıl inşa edildiğine ve gündelik hayatımızda toplumsal cinsiyetin yeniden yaratılması ve inşasına nasıl dahil olduğumuza özel önem gösterilecektir. Bir kurum ve aynı zamanda bir sistem olarak toplumsal cinsiyetin bireyleri nasıl etkilediği mercek altına alınacaktır. Toplumsal cinsiyet bir boşlukta var olmadığı için ırk, sınıf, cinsellik, yaş ve etnisite gibi diğer toplumsal konumlarla olan kesişimi bağlamında tartışılacaktır. Dönem boyunca temel kavramları ve teorileri izah edebilmek için toplumsal cinsiyetin önemini vurgulayan güncel olaylar incelenecek ve analiz edilecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) cinsiyetin ve toplumsal cinsiyetin sosyal olarak nasıl inşa edildiğinin ve kurgulandığının açıklanması ve tartışılması. 2) Toplumsal cinsiyet yapısının mikro-sosyal etkileşimler yoluyla nasıl inşa edildiğini ve güçlendirildiğini göstermek. 3) Sosyolojik teorileri sosyal dünyayla ve deneyimlerinizle bağlantılama 4) Kesişimsellik yaklaşımını kullanarak medyanın toplumsal cinsiyete ilişkin “sağduyulu” anlayışları eleştirel bir şekilde analiz etme |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | N | |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | N | |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | S | Derse Katılım,Sunum |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | S | Derse Katılım,Sunum |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | S | Sunum |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | H | Derse Katılım,Sunum |
Hazırlayan ve Tarih | ÖZGÜR KAYMAK , January 2024 |
Ders Koordinatörü | CANSU GÜLEÇ |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. ÖZGÜR KAYMAK |
Hafta | Konu |
1) | Giriş, Ders Genel Bakışı, Cinsiyet Nedir? |
2) | Cinsiyet için Biyolojik Açıklamalar |
3) | Cinsiyetin Sosyal İnşası |
4) | Kesişimselliği Keşfetmek |
5) | "Toplumsal Cinsiyet ve Aile (1)" |
6) | "Toplumsal Cinsiyet ve Aile (2)" |
7) | "Toplumsal Cinsiyet ve Kimlik |
8) | Bir Filmin Eleştirel Yansıtması - Sunum" |
9) | "Erkekler ve Erkeksilikler" |
10) | Toplumsal Cinsiyetin Medya Temsilleri |
11) | Annelik |
12) | Annelik-2 |
13) | "Küresel Perspektifte Toplumsal Cinsiyet: İşgücü Pazarında Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği; Çalışma, Aile ve Siyaset" |
14) | İş ve Aile Hayatı Dengesi |
15) | Sunumlar |
16) | Sunumlar ve genel değerlendirme |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | The Gendered Society Reader, 2016. (ed) Michael Kimmel, Amy Aronson, 6th edition, Oxford University Press. Gender Inequality: Feminist Theory and Politics, 2012. Judith Lorber, 5th ed., Oxford University Press. Benokraitis Cohen Lorber, Judith. (1994). “Night to his day”. From Paradoxes of Gender. Yale University Press. pp: 13-37. “The Question of Gender- Joan Wallach Scott’s Critical Feminism”. (2011). ed. Judith Butler, Elizabeth Weed. Indiana University Press. pp:11-31. Martin, Emily. (1991). The Egg and The Sperm: How Science Has Constructed a Romance Based on Stereotypical Male-Female Roles. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 16(3): 485-50. West, C. & Zimmerman, D. (1987) “Doing Gender”. Gender & Society 1(2): 125-151. Iris Marion Young, “Is Male Gender Identity the Cause of Male Domination?”, p.21-38, Feminist Social Thought A Reader, 1997. (ed) Diana Tietjens Meyers, Routledge. Crenshaw, Kimberle. (1989). Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory, and Antiracist Politics, University of Chicago Legal Forum, pp. 139-167. Collins, H. Patricia. “The Social Construction of Black Feminist Thought”, p.: 745- 773. Maxine Baca Zinn. (2019). “Feminist Rethinking From Racial-Ethnic Families”. Shifting The Center, Understanding Contemporary Families, ed. Susan J. Fergusan, 5th ed. Sage Publications. Katherine R. Allen, Alexis J. Walker, and Mccann. (2013). Feminism and Families. “Handbook of Marriage and the Family”, ed. Gary W. Peterson, Kevin R. Bush, 3rd ed. Springer. Velma McBride Murry, et al. (2013). Gender and Family Relations. “Handbook of Marriage and the Family”. ed. Gary W. Peterson, Kevin R. Bush, 3rd ed. Springer. Charlotte J. Peterson. (2013). Family Lives of Lesbian and Gay Adults. “Handbook of Marriage and the Family”. ed. Gary W. Peterson, Kevin R. Bush, 3rd ed. Springer. David A. Jenkins. (2019). Perspectives of Gay Biological Fathers and Their Same-Sex Partners. “Shifting The Center, Understanding Contemporary Families”, ed. Susan J. Fergusan, 5th ed. Sage Publications. Kalmijn, Matthijs and Anne-Rigt Poortman. 2006. “His or Her Divorce? The Gendered Nature of Divorce and its Determinants.” European Sociological Review 22(2): 201-214. (13) Kersti A. Yllö. (2019). Gender, Diversity, and Violance: Extending the Feminist Framework. “Shifting The Center, Understanding Contemporary Families”, ed. Susan J. Fergusan, 5th ed. Sage Publications. Connell, R.W. (1995) Masculinities. Berkeley, CA: University of California Press, Ch. 6 “A Very Straight Gay”. Adrienne Rich. 2007. “Introduction from Of Woman Born”, (ed.) Andrea O’Reilly, Maternal Theory, Essential Readings, (p.6-11). Sara Rudrick, “Maternal Thinking”, (p.96-114). Shari L. Thurer, “The Myths of Motherhood”, (p.331-345). Andrea O. Reilly, “Feminist Mothering”, (p.792-822). Demeter Press: Canada. Barbara Katz Rothman. 1994. “Beyond Mothers and Fathers: Ideology in a Patriarchal Society”, (p.139-161). Mothering, Ideology, Experience and Agency. (ed) Nakano Glenn, Grace Chang, Linda Rennie Forcey. Routledge. Hartmann, Heidi. 1981. “The Family as the Locus of Gender, Class, and Political Struggle: The Example of Housework.” Signs 6(3): pp. 366-394. England, Paula. (2010). “The Gender Revolution: Uneven and Stalled.”Gender & Society 24(2):149-166. | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Öğrencilerin sınıftaki tartışmalara aktif olarak katılmaları beklentisiyle ders anlatımı. Yanıt /eleştirel yansıma kağıtları öğrencilerin sınıftaki tartışmalara katılmalarına yardımcı olacaktır. Film eleştirisi hazırlanmasında, araştırma ve sunumlarda ekip çalışması teşvik edilecektir. | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | 3 eleştirel tartışma kağıdı; film eleştirisi; dönem sonu projesi ve sunumları. | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
kaymako@mef.edu.tr 0212 395 36 00 Devamlılık ve aktif katılım zorunludur. Tıbbi rapor sunulmadıkça, geç yapılan sunumlar ve geç teslim edilen ödevler kabul edilmeyecektir. MEF Üniversitesi, akademik dürüstlüğe büyük önem vermektedir. Bu nedenle, tüm öğrenciler, öğrenci davranış kuralları ve disiplin prosedürleri kapsamında kopya çekme, intihal ve diğer akademik ihlallerin anlamını ve sonuçlarını anlamalıdır. Herhangi bir uygunsuz davranış, akademik sahtekarlık veya intihal, YÖK Disiplin Yönetmeliği'ne tabi olacaktır. MEF Üniversitesi’nin Yapay Zekâ Politikası çerçevesinde, yapay zekânın eğitim süreçlerine entegre edilmesi ve etik kullanımının teşvik edilmesi amaçlanmaktadır. Politika belgesinin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz: https://www.mef.edu.tr/tr/duyurular/mef-universitesi-yapay-zeka-politikasi-v2-yayimlandi |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 0 | 2 | 2 | 56 | ||
Sunum / Seminer | 5 | 12 | 2 | 70 | |||
Toplam İş Yükü | 126 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.0 | ||||||
AKTS | 5 |