DSAI 102 Mathematical Foundations for DS and AIMEF ÜniversitesiAkademik Programlar EkonomiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Ekonomi
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Mühendislik Fakültesi
Ders Kodu DSAI 102
Ders Adı İngilizce Mathematical Foundations for DS and AI
Ders Adı Türkçe Veri Bilimi ve Yapay Zeka için Temel Matematik
Öğretim Dili EN
Ders Türü
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: 1 Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 156 saat
Ders Kredileri 4 AKTS
Değerlendirme Geçti / Kaldı
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadec lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Veri biliminin temel kavramları hakkında bilgi geliştirmek ve analitik ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek.
Ders Açıklaması Bu derste; yapay zeka ve veri biliminin anahtarı olan matematiksel temellere yönelik şu konu başlıkları kapsamlı bir biçimde incelenmektedir: Ortak ve koşullu olasılıklar, rastgele değişkenler, ayrık ve sürekli olasılık dağılımları, örnekleme, tahmin, merkezi limit teoremi, hipotez testleri.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) VB-YZ'nin matematiksel temellerinin rolünü açıklar, çeşitli kitlelere yönelik konular ve vaka sunumları aracılığıyla etkili bir şekilde iletişim kurar;
2) Yapay zeka, veri bilimi ve ilgili teknolojilerle doğrudan ilişkili mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanır ve tartışır, mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamlardaki etkisini göz önünde bulundurur;
3) Yapay zeka ve veri işleme/görselleştirme gibi güncel konularla ilgili bir vaka üzerinde uygun öğrenme stratejileri kullanarak bilgi edinir ve bu bilgiyi sergiler.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak.
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak.
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak.
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak.
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek.
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak.
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde).
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak.
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. N
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek N
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak N
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. N
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. N
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. N
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. N
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. H
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). H
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. H
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. H
Hazırlayan ve Tarih TUNA ÇAKAR , November 2023
Ders Koordinatörü TUNA ÇAKAR
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi UTKU KOÇ

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Olasılığa Giriş
2) Olasılık Temelleri
3) Önemli Olasılık Dağılımları, Olasılık ve İstatistik Buluşması
4) Özet İstatistikler, Olasılık ve Dağılımlar
5) Daha Fazla Dağılım ve Merkezi Limit Teoremi
6) Korelasyon ve Hipotez Testi
7) Tek Örnek Oran Testi
8) Python'da Hipotez Testi I
9) Python'da Hipotez Testi II
10) İstatistiksel Deney ve Anlamlılık Testi I
11) İstatistiksel Deney ve Anlamlılık Testi II
12) Regresyon ve Sınıflandırma
13) İstatistiksel Simülasyon I
14) İstatistiksel Simülasyon II
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarPaylaşılan videolar
Öğretme TeknikleriYönlendilrilmiş kişisel çalışma
Ödev ve ProjelerDatacamp Ödevleri (40%), Final Sınavı (60%)
Laboratuvar ÇalışmasıUygulamalar için laboratuvar çalışması
Bilgisayar KullanımıGerekli
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
TOPLAM %
Ders Yönetimi dsai@mef.edu.tr
05309225505
Öğretim üyesinin ofisi: 5. kat Telefon numarası: 0 212 395 37 50 Ofis saatleri: Daha sonra belirlenecek E-posta adresi: cakart@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 2 42
Laboratuvar 10 1 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 1 10 11
Proje 1 5 25 30
Ödevler 10 1 2 30
Final 1 10 3 13
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü/25 6.2
AKTS 4