POLS 346 Sociological Perspectives on FamilyMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Ders Kodu POLS 346
Ders Adı İngilizce Sociological Perspectives on Family
Ders Adı Türkçe Aile üzerine Sosyolojik Yaklaşımlar
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ders,Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 2
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 135 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadece Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Aile kurumunu, ilişkilerin ve aile yapılarının çeşitliliğini ve aile deneyimlerimizin cinsiyet, ırk/etnik köken/din ve sosyal sınıfa göre nasıl şekillendiğini daha iyi anlamak.
Ders Açıklaması Bu ders aracılığı ile öğrencilere aile kurumuna yönelik sosyolojik bir bakış açısı kazandırılması hedeflenmektedir. Hem çağdaş hem de tarihi perspektiften aile ve vlilik kurumu farklı ve katmanlı veçheleriyle ele alınacaktır. İlişkilerin ve aile yapılarının çeşitliliğinin yanı sıra farklı aile deneyimlerinin toplumsal cinsiyet, ırk/etnisite/din ve sosyal sınıf değişkenleriyle nasıl şekillendiğine de vurgu yapılacaktır. Aileler ve ilişkilerle ilgili konulara temel sosyolojik yaklaşımlar aracılığı ile bakılacaktır. Ders öncelikle ”aile”nin nasıl tanımlandığının ve ona yüklenen anlamların, aile biçimlerinin çeşitliliğinin tartışılmasıyla başlayacaktır. Aile yapısını anlayabilmek adına tarihsel arka planı ve aile konularını mercek altına almak için önemli sosyolojik çerçeveler de gözden geçirelecektir. Ders boyunca temel kavramları, ve teorileri derinlemesine irdeleyebilmek adına ailenin önemini vurgulayan güncel olaylar incelenecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Aile ve evlilik kurumu tarihsel bağlamında incelenecektir.
2) Kişinin çağdaş aile ve evlilik ilişkileri hakkındaki bilgisini analiz etmek ve ailelere ve yakın kişisel ilişkilere (evlilik dahil ancak bununla sınırlı olmamak üzere) ilişkin sosyolojik perspektiflere ilişkin bir anlayış göstermek.
3) Aile kurumunun diğer sosyal kurumlarla nasıl etkileşimde bulunduğunu ve bunlardan nasıl etkilendiğini tartışabilmek.
4) Çeşitliliğin ve çoğulculuğun (etnik köken, toplumsal cinsiyet, cinsel yönelim, din, sosyal sınıf...) ailenin, evliliğin ve diğer yakın kişisel ilişki biçimlerinin yapısını ve sosyal işleyişini nasıl etkilediğini keşfetmek.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Sınav,Ödev
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev
Hazırlayan ve Tarih ÖZGÜR KAYMAK , January 2024
Ders Koordinatörü CANSU GÜLEÇ
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. ÖZGÜR KAYMAK

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Giriş, genel ders çizelgesi, Değişen Aileler
2) Aileyi tanımlama ve Aile kavramı üzerine teorik perspektifler.
3) Tarihsel Perpsektiften Aile Kurumu: Ailelerin Tarihi ve Modern Aileler.
4) Günümüz Ailelerinde Çeşitlilik
5) Türkiye'de Aile: Güncel Tartışmalar
6) Toplumsal Cinsiyet ve Aile İlişkileri
7) Sevgi ve İlişkiler
8) Film Sunumları
9) Toplumsal Cinsiyete dayalı Şiddet
10) Evlilik: Sosyal Kurumdan Özel İlişkilere
11) Ebeveynlik: Daha Fazla Seçenek, Daha Fazla Kısıtlama, Daha Fazla Endişe
12) Çeşitliliklere Sahip Bir Toplumda Çocuk Yetiştirmek
13) Final Proje Sunumları
14) Dönem sonu sunumları (2)
15) Sınav Dönemi
16) Sınav Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarBenokraitis, N.V. (2015). “Marriages and Families: Changes, Choices and Constraints.” 8th edition. University of Baltimore. Lamanna, Mary Ann, Riedmann, Agnes, Susan Stewart. (2018). “Marriages, Families and Relationships: Making Choices in a Diverse Society”. 13th edition. Cengage: Boston, USA. Diana Gittins, (2019). “The Family in Question: What is the Family? Is it Universal?”. Shifting The Center, Understanding Contemporary Families, ed. Susan J. Fergusan, 5th ed. Sage Publications. Stephanie Coontz, (2019). “Historical Perspectives on Family Diversity”. Shifting The Center, Understanding Contemporary Families, ed. Susan J. Fergusan, 5th ed. Sage Publications. Duben, A., Cem Bahar. (1991). Istanbul Households: Marriage, Family and Fertility 1880-1940. Cambridge: Cambridge University Press. Sirman, Nükhet. (2005). The Making of Familial Citizenship in Turkey. (içinde) Fuat. Keyman ve Ahmet. İçduygu (der.), Citizenship in A Global World – European Questions and Turkish Experiences, Routledge, s. 147-172. Kağıtçıbaşı, Çiğdem. (1982). “Sex Roles, Family & Community in Turkey”, (içinde) Sibel Bozdoğan, Reşat Kasaba (der.), Rethinking Modernity and National Identity in Turkey. Seattle and London: University of Washington Press. Velma McBride Murry, et al. (2013). “Gender and Family Relations”. Handbook of Marriage and the Family. ed. Gary W. Peterson, Kevin R. Bush, 3rd ed. Springer. Judith A. Seltzer, (2019). “Families Formed Outside of Marriage”. Shifting The Center, Understanding Contemporary Families, ed. Susan J. Fergusan, 5th ed. Sage Publications. Kalmijn, Matthijs and Anne-Rigt Poortman. 2006. “His or Her Divorce? The Gendered Nature of Divorce and its Determinants.” European Sociological Review 22(2): 201-214. (13). Kandiyoti, Deniz. (1985). “Continuity and Change in the Family: A Comparative Approach” (içinde) T. Erder (der.), Family in Turkish Society, Ankara: Turkish Social Science Association. Coontz, Stephanie. (2005). “Marriage, A History, How Love Conquered Marriage”. Penguin Books. Kağıtçıbaşı, Çiğdem. (2012). “Türkiye'de Aile Kültürü”. Kadın Araştırmaları Dergisi, 1:49-57. Hart, Kimberly. (2007). “Love by Arrangement: The Ambiguity of ‘Spousal Choice’ in a Turkish Village”. Journal of the Royal Anthropological Institute, 13(2):345-362. Edin, Kathryn, Kefelas, Maria and Frank Furstenberg (2011). Promises I Can Keep: Why Poor Wome Ferree, Myra Marx. (2010). “Filling the Glass: Gender Perspectives on Families.” Journal of Marriage and Family 72:420-439. England, Paula. 2010. “The Gender Revolution: Uneven and Stalled.”Gender & Society 24(2):149-166. Fingerman et al. (2012). “Helicopter Parents and Landing Pad Kids: Intense Parental Support of Grown Children”. Journal of Marriage and Family 74: 880-896. Schmeeckle et al. (2006). “What Makes Someone Family? Adult Children’s Perceptions of Current and Former Stepparents”. Journal of Marriage and Family. 68: 595-610.
Öğretme TeknikleriÖğrencilerin sınıftaki tartışmalara aktif olarak katılmaları beklentisiyle ders anlatımı. Eleştirel yanıt kağıtları öğrencilerin sınıftaki tartışmalara katılmalarına yardımcı olacaktır. Film eleştirisi hazırlanmasında, araştırma ve sunumlarda ekip çalışması teşvik edilecektir.
Ödev ve Projeler4 eleştirel yanıt kağıdı; Eleştirel Film Analizi; Final Projesi ve Sunumj
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıYok
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 14 % 45
Sunum 2 % 55
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi kaymako@mef.edu.tr
0212 395 36 00
Devam ve aktif katılım zorunludur. Sağlık raporu sunulmadığı sürece, geç yapılan sunumlar ve telafi sınavları kabul edilmeyecektir. MEF Üniversitesi, akademik dürüstlüğe büyük önem vermektedir. Bu nedenle, tüm öğrencilerin kopya çekme, intihal ve diğer akademik ihlallerin anlamını ve sonuçlarını öğrenci davranış kuralları ve disiplin prosedürleri kapsamında tam olarak anlamaları gerekmektedir. Üniversite, tüm üyelerinden akademik çalışmalarında dürüstlük beklemektedir. Öğrencilerden de akademik dürüstlükle ilgili aşağıdaki kurallara ve düzenlemelere titizlikle uymaları beklenmektedir. İntihal ve kopya çekme, akademik dürüstlüğün ciddi ihlalleri arasında yer almaktadır. İntihal, sınıf ve yazılı çalışmaların hazırlanması sırasında toplanan bilgilerin kaynağını belirtmeme durumudur. Başkalarına ait çalışmaları kendi eseri olarak sunmak, başka bir yazardan alınan cümle veya paragrafları uygun şekilde orijinal yazara atıfta bulunmadan kullanmak, bibliyografyada başvurulan eserleri yetersiz bir şekilde belirtmek, hepsi intihal kapsamına girer. Başkalarının çalışmalarını kopyalamak veya sınavlar sırasında yazılı veya sözlü olarak cevap/bilgi almak veya vermek kopya çekme anlamına gelir. Her türlü uygunsuz davranış, akademik sahtekârlık veya intihal, YÖK Disiplin Yönetmeliği’ne tabidir. MEF Üniversitesi’nin Yapay Zekâ Politikası çerçevesinde, yapay zekânın eğitim süreçlerine entegre edilmesi ve etik kullanımının teşvik edilmesi amaçlanmaktadır. Politika belgesinin tam metnine buradan ulaşabilirsiniz: https://www.mef.edu.tr/tr/duyurular/mef-universitesi-yapay-zeka-politikasi-v2-yayimlandi

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 0 3 2 70
Sunum / Seminer 5 11 2 65
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü/25 5.4
AKTS 5