Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | POLS 438 | ||||
Ders Adı İngilizce | Women in Agricultural Development | ||||
Ders Adı Türkçe | Kırsal Kalkınmada Kadınlar | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 127 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Türkiye'deki kırsal kadınların yaşam ve çalışma koşullarındaki farklı tarımsal kalkınma politikalarını ve değişiklikleri kapsamlı bir bakış açısıyla anlamak. | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders, Türkiye’de kırsal kalkınma ve patriyarka arasındaki sarmal ilişkilere odaklanarak kırsal kesim kadınının istihdam biçimlerindeki değişimleri açıklamayı amaçlamaktadır. Farklı kuramsal yaklaşımları değerlendirdikten sonra, kırsal kalkınma ve toplumsal cinsiyete dair politikaların tarihsel evrimini ve bu politikaların kırsal kesim kadınları üzerindeki sosyo-ekonomik etkilerini inceleyeceğiz. Ders kapsamında farklı dönemlerde kırsal kesim kadını için iş çeşitlerini, işin (de)feminizasyonunu ve güvencesiz çalışma biçimlerini tartışacağız. Ayrıca farklı tarımsal kalkınma politikalarında ve uygulamalarında kırsal kesim kadınının nasıl ele alındığını analiz edeceğiz. Bu analiz, kadın kooperatifleri, kırsal turizm, endüstriyel tarım ve mikrokredi ile kırsal kadın girişimciliğini teşvik eden neoliberal makro politikaların ve refah devletinin eğitim odaklı kalkınma politikalarının kadınlar üzerindeki etkilerini ortaya çıkaracaktır. Bu derste, köylü hareketlerinde kırsal kesim kadınının yerini de inceleyeceğiz. Bu mücadeleler sürdürülebilir kalkınmanın ve otoriter neoliberalizmin cinsiyetçi yönlerini gün ışığına çıkaracaktır. Bu ders, öğrencilerin kırsal Türkiye’de kadın istihdamının, güç ilişkilerinin, yapısal eşitsizliklerin ve toplumsal cinsiyet ilişkilerinin karmaşıklığını anlamalarını sağlayacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Tarımsal kalkınma, politika, ve cinsiyet ilişkilerinin belirli alanlarında farklı temaların, perspektiflerin ve paradigmaların bilgisini anlamak. 2) Cinsiyete hassas bir perspektiften kırsal Türkiye'deki son dönem yapısal eşitsizlikleri ve politikayı eleştirel olarak incelemek. 3) Tarımsal değişim ve patriyarkiler arasındaki karşılıklı oluşturucu ilişkileri tarih, siyaset ve sosyoloji içeren disiplinlerarası bir perspektifle tartışmak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi. | |||
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama. | |||
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği. | |||
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği. | |||
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği. | |||
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği. | |||
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği. | |||
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği. | |||
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği. | |||
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi. | S | Sınav |
2) | Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama. | H | Sınav |
3) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği. | H | Sınav |
4) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği. | H | Sunum |
5) | Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği. | H | Sunum |
6) | Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği. | S | Sunum |
7) | Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği. | H | Sunum |
8) | Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği. | S | |
9) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği. | H | Sınav |
10) | Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği. | S |
Hazırlayan ve Tarih | BEKEN SAATÇİOĞLU , January 2024 |
Ders Koordinatörü | BEKEN SAATÇİOĞLU |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) |
Hafta | Konu |
1) | Kalkınma yaklaşımında kadınlar |
2) | Kadınların Kalkınma Yaklaşımına Yönelik Marksist ve Feminist Eleştiriler |
3) | Kesişimsellik, Sürdürülebilir Tarımsal Kalkınma ve Toplumsal Cinsiyet İlişkileri |
4) | Türkiye'de Toplumsal Cinsiyet, İşgücü Piyasası ve Tarımsal Kalkınma (1950-1980) |
5) | Liberal Dönemde Kırsal Kadınlar İçin Modernleşme, Kalkınma ve Sosyoekonomik Değişimler |
6) | Neoliberalizm Döneminde Toplumsal Cinsiyet ve Tarımsal Değişim |
7) | Neoliberal Kalkınmacılık: Hidroelektrik Projeleri, Kırsal Kadınlar ve Köylü Mücadeleleri |
8) | Agrobiyolojik Çeşitlilik, Tohum Politikaları ve Kadınlar |
9) | Kadın Kooperatifleri ve Kırsal Kadınların Güçlendirilmesi |
10) | Kırsal Ekonominin Çeşitlendirilmesi ve Tarım İşletmelerinde Kadınlar |
11) | Sürdürülebilir Kalkınma Aktörleri: Agroturizmde Kırsal Kadınlar |
12) | Bölgesel Kalkınma, Mikrofinans ve Kırsal Kadın Girişimciliği |
13) | Suriyeli Mülteciler, Mevsimlik Tarım İşçileri ve Kırsal Göç |
14) | Tarım Yayım Politikaları ve Toplumsal Cinsiyet İlişkileri Üzerindeki Etkileri |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Boserup, E. (1986) Women`s Role in Economic Development, Vermont: Gower Publishing. pp.3-24.(Req.) Zwart, G. (1992) ‘‘From Women in Development to Gender and Development: More Than a Change in Terminology?’’ Agenda: Empowering Women for Gender Equity 14: 16-21. (Req.) Beneria, L. (1995) ‘‘Toward a Greater Integration of Gender in Economy,’’ World Development 23 (11): 1839-1850. (Req.) Sharp, J. and Briggs, J. (2003) ‘‘Doing Gender and Development: Understanding Empowerment and Local Gender Relations,’’ Transactions of the Institute of British Geographers 28 (3): 281- 295. (Req.) Razavi, S. (2009) ‘‘Engendering the Political Economy of Agrarian Change,’’ The Journal of the Peasant Studies 36 (1): 197-226. (Req.) OECD. (2008) Gender and Sustainable Development: Maximizing the Economic, Social and Environmental Role of Women, OECD. pp.35-41 and 63-77. (Req.) Leach, M., Metha, L. and Prabhakaran, P. (2016) ‘‘Sustainable Development: A Gendered Pathways Approach,’’ Leach, M. (ed.), in Gender Equality and Sustainable Development, London: Routledge. pp.1-34. (Req.) Morvaradi, B. (1997) ‘‘Gender Relations in Agriculture: Women in Turkey,’’ Economic Development and Cultural Change 40 (3): 567-586. (Req.) Kandiyoti, D. (1990) ‘‘Rural Transformation in Turkey and Its Implications for Women’s Status,’’ in Women, Family, and Social Change in Turkey, F. Özbay (ed.), Geneva: UNESCO. pp. 91–104. (Req.) Ozbay, F. (1985) ‘‘Transformation of the Socio-Economic Structure and Changing Family Functions in Rural Turkey,’’ Family in Turkish Society: 43-77. (Req.) Ozbay F. (1982) ‘‘Women’s Education in Rural Turkey,’’ in Sex Roles, Family, and Community in Turkey, Kağıtçıbaşı, Ç. (ed.), Indiana: Indiana University Press. pp. 131-148.(Reccom.) Onaran-İncirlioğlu, E. (2000) ‘‘Images of Village Women in Turkey: Models and Anomalies,’’ in Deconstructing Images of the Turkish Women, Arat, Z. (ed.), New York, London: Palgrave. pp. 199–223. (Req.) Kandiyoti, D. (1988) ‘‘Bargaining with Patriarchy,’’ Gender and Society 2: 274-289. (Req.) Sirman, N. (1995) ‘‘Friend and Foe? Forging Alliances with Other Women in a Village of Western Turkey,’’ in Women in Modern Turkish Society, Tekeli, Ş. (ed.), London: Zed Press. pp. 199-218.(Req.) Ilıcan, S. (1994) ‘‘Peasant Struggles and Social Change: Migration, Households and Gender in a Rural Turkish Society,’’ International Migration Review 28 (3): 554-579. (Reccom.) Sancar, S. and Bulut, A. (2006) Turkey: Country Gender Profile (Ankara: Ankara University, pp.17-23. (Req.) İlkkaracan, İ., and Tunalı, İ. (2010) ‘‘Agricultural Transformation and the Rural Labor Market in Turkey,’’ in Rethinking Structural Reform in Turkish Agriculture: Beyond the World Bank’s Strategy, (eds.) Karapınar B., Adaman F. and G. Ozertan, Nova Science Publishers. pp. 103–149. (Req.) Kocabicak, E. (2021) ‘‘Gendered Property and Labour Relations in Agriculture: Implications for Social Change in Turkey,’’ Oxford Development Studies, Online, pp.1-23. (Req.) Büke, A. and Eren, Z. C. (2016) ‘‘Sen Aklini Mu Yedun Çocuk? Neoliberalism, Değersizleşme ve HES Karşıtı Hareketler: Fındıklı Direnişi Örneği,’’ in Sudan Sebepler: Türkiye’de Neoliberal Su-Enerji Politikaları ve Direnişler, Aksu, C., Erensü, S. and E. Evren (ed.), İstanbul: İletişim Yayınları. pp.313-339. (Req.) Harris, Leila M. (2008) “Water Rich Resource Poor: Intersections of Gender, Poverty, and Vulnerability in Newly Irrigated Areas of Southeastern Turkey,” Idea 36 (12): 2643-2662. Işıl, Ö. ve Aslan, Ö. (2014) ‘‘HES Direnişlerindeki Karadenizli Kadın Temsilleri Üzerine Bir Deneme,’’ Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar 22: 40-48. (Req.) Nizam, D. and Yenal, Z. (2020) ‘‘Seed Politics in Turkey: The Awakening of Landrace Wheat and Its Prospects,’’ The Journal of Peasant Studies, 47 (4): 741-766. (Req.) Ertuğ, F. (2003) ‘‘Gendering the Tradition of Plant Gathering in Central Anatolia (Turkey),’’ in Women and Plants: Gender Relations in Biodiversity Management and Conservation, Howard, P.L. (ed.), London: Zed Books. pp. 183-196. (Req.) Çınar, K., Uğur Çınar, M., Akyüz S. ve Onculer Yayalar, E. (2019) ‘‘Faces and Phases of Women’s Empowerment: the Case of Women’s Cooperatives in Turkey,’’ Social Politics: 1-28. (Req.) Okur, E. R. (2020) ‘‘Kırsal Kalkınma Projesinde Kadının Katılımcılığı,’’ in Yaşamı Örgütleyen Deneyimler: Kadınlar Dayanışma Ekonomilerini ve Kooperatifleri Tartışıyor, Değirmenci, S. and Işıl, Ö. (ed.), İstanbul: Notabene. pp. 235-269. (Req.) Duguid, F., Gokcen, D. and Michael, W. (2015) The Current State of Women’s Cooperatives in Turkey, World Bank, Istanbul. pp.56-67. (Reccom.) Eren Z. C., (2021) ‘‘Rising Authoritarian Neoliberalism in Rural Turkey: Change and Negotiation of Women in a Gendered Agribusiness in Western Anatolia,’’ in Authoritarian Neoliberalism and Resistance in Turkey, Borsuk İ., Dinç P., Kavak S., Sayan P. (ed.), Palgrave Macmillan, Singapore. pp.61-79. (Req.) Gündüz Hoşgör, A., and Him, M. S. (2017) ‘‘Feminization of Rural Work and Young Women’s Empowerment: A Case Study of Mountain Villages in the Western Black Sea Region of Turkey,’’ Kadın/Woman 2000, 18(1), 1–22. (Req.) Giritlioğlu, İ. and Avcikurt, C. (2015) ‘‘Agrotourism as a Tool for Rural Development in Turkey,’’ Management and Education XI (2): 139-146. (Req.) Akpinar, N., Talay, İ., Ceylan, C. and Gündüz, S. (2005) ‘‘Rural Women and Agrotourism in the Context of Sustainable Rural Development: A Case Study from Turkey,’’ Environment Development and Sustainability 6: 473–486. (Req.) Altunel- Açıkgöz, T. (2021) ‘‘Socio-economic Analysis of Ecotourism Activities of Women in Turkey,’’ Pak. J. Agri. Sci. (58):1099-1105. (Req.) Kurtege Sefer, B. (2020) “A Gender and Class-Sensitive Explanatory Model for Rural Women Entrepreneurship in Turkey,” the International Journal of Gender and Entrepreneurship, 12 (2):191-210. (Req.) Ecevit Y. (2007) A Critical Approach to Women’s Entrepreneurship in Turkey, Ankara: ILO, pp.45-55. (Req.) Yaprak, Ş. (2017) ‘‘Micro Credit System for Increasing Female Employment and Entrepreneurship in Turkey,’’ International Journal of Economics and Finance Studies 9 (1): 100-114.(Req.) Pelek D. (2020) ‘‘Ethnic Residential Segregation Among Seasonal Migrant Workers: From Temporary Tents to New Rural Ghettos in Southern Turkey,’’ The Journal of Peasant Studies (47): 1-24. (Req.) Kavak, S. (2016) ‘‘Syrian Refugees in Seasonal Agricultural Work: A Case of Adverse Incorporation in Turkey,’’ New Perspectives on Turkey (54): 33-53. (Req.) Ertürk, Y. (1995) ‘‘Rural Women and Modernization in Southeastern Anatolia,’’ in Women in Modern Turkish Society: A Reader, Tekeli, Ş. (ed.), N.J.: Zed Books. pp.141-153. (Req.) Açıkalın, O. (2008) ‘‘Gender Approaches in Development Projects: Lessons from Eastern Turkey,’’ Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 66 (1): 1-26. (Req.) Oğuz, C. ,Yener, A. and Haryadi, H. (2012) ‘‘Agricultural Extension Activities: A Study on the Possibilities of Rural Women: Case Study in Konya, Turkey,’’ Horticulture 69 (2): 206-214. (Req.) | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılma beklentisi ile ders anlatımı. Dış toplulukla hiçbir çalışma- coğrafi veya sanayi sektörü- gerekli değildir. Öğrenciler haftalık sınıf içi sunumlar için ekiplerde çalışabilirler. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | 3 yanıt kağıdı, 1 final sunumu, 1 sunum | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
beken.saatcioglu@mef.edu.tr 02123953678 MEF Üniversitesi, intihal ve diğer akademik sahtekârlık, dürüstlük ve suistimal biçimleri için sıfır tolerans politikasına sahiptir. Bu nedenle, tüm öğrenciler, öğrenci davranışları ve disiplin prosedürleri uyarınca hile, intihal ve diğer akademik suçların anlamını ve sonuçlarını anlamalıdır. İntihal, başka birinin fikirlerini, argümanlarını ve bulgularını aldığınız ve kaynaklarını alıntılarla kabul etmeden onları kendiniz olarak temsil ettiğiniz akademik bir sahtekârlık biçimidir. Uygun disiplin cezasına ve prosedürlerine tabidir. Herhangi bir uygunsuz davranış, akademik sahtekârlık veya intihal Yok disiplin düzenlemesine tabidir. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 0 | 3 | 1 | 56 | ||
Ödevler | 5 | 11 | 2 | 65 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 1 | 6 | |||
Toplam İş Yükü | 127 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.1 | ||||||
AKTS | 5 |