HUK 565 Toplumsal Cinsiyet ve İnsan HaklarıMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Kamu Hukuku (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Kamu Hukuku (Tezli)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 2 Kredi Sayısı: 120 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Graduate School
Course Code HUK 565
Course Title in English Gender and Human Rights
Course Title in Turkish Toplumsal Cinsiyet ve İnsan Hakları
Language of Instruction TR
Type of Course Lecture
Level of Course Seçiniz
Semester Bahar
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 148 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge none
Co-requisites None
Registration Restrictions graduate students only
Overall Educational Objective The goal of this course is to teach human rights master's program students how to use human rights texts and tools from a gender perspective. ability to analyze from a legal perspective and to handle and apply human rights norms with gender sensitivity as a legal practitioner is to gain the ability.
Course Description The course ‘gender and human rights’ aims to critically assess the evolution of the international human rights regime from a gendered perspective. Fort his purpose, first it will discuss the implications of the public/private divide for the international human rights law and will study the gendered categories of ‘right’, ‘damage’ and ‘violation’. The course will further explore the transformative interventions of the second wave feminism and feminist legal movement which resulted in important legal accomplishments for women’ rights. The course will also examine legal progress accomplished at the national level for gender equality, by drawing specifically on the case law of the Constitutional Court.
Course Description in Turkish Toplumsal cinsiyet ve insan hakları dersi uluslararası insan hakları hukukunun gelişimini toplumsal cinsiyet perspektifinden eleştirel bir bakış açısıyla analiz etmeyi amaçlar. Bunun için ilk olarak kamusal/özel ayrımının uluslararası insan hakları rejiminin işleyişinde yarattığı dışlama biçimleri ele alınacak; ihlal, zarar ve hak kategorilerinin cinsiyetlendirilmiş tanımlarına bakılacaktır. Sonrasında ise, özellikle ikinci dalga feminizmin ve feminist hukuk hareketinin etkisiyle uluslararası insan hakları rejimini dönüştürmek için yapılan müdahaleler ve elde edilen hukuki kazanımlar incelenecektir. Ders kapsamında ayrıca ulusal hukukta, bilhassa Anayasa Mahkemesi önüne gelen bireysel başvurularda toplumsal cinsiyet eşitliği adına elde edilen kazanımlar da ele alınacaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Liberal siyaset teorisinin hukuk alanını da şekillendiren kamusal/özel ayrımını öğrenmek
2) Kamusal/özel ayrımının uluslararası insan haklarının gelişimi üzerindeki belirleyici etkisini örnek metinler ve mekanizmalar üzerinden kavramak
3) İlk modern insan hakları hukuku metinlerinin ve mekanizmalarının toplumsal cinsiyeti dışlayan dilini, yapısını ve işleyişini görmek
4) İnsan hakları rejiminin dışlayıcı yapısına yönelik hukuki müdahalelerle toplumsal cinsiyet eşitliği adına elde edilen kazanımları ve normatif tanımaya kavuşan hak taleplerini kavramak
5) Toplumsal cinsiyet ve insan hakları alanında hazırlanacak ödev ve sunumlarla, toplumsal cinsiyet eşitliğini güvenceye alan insan hakları normlarını pratikte etkili biçimde uygulama yetisi kazanmak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) N
2) N
3) N
4) N
5) N
6) N
7) N
8) N
Prepared by and Date ZEYNEP ÖZEN , February 2024
Course Coordinator AKTS1
Semester Bahar
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA DİNÇER

Course Contents

Hafta Konu
1) Kamusal/özel ayrımı ve modern demokrasi kuramının dışlayıcılığı
2) Kamusal/özel ayrımının liberal hukuk teorisine ve uygulamasına yansıması: ‘the rights of man’
3) Uluslararası insan hakları hukukunun cinsiyeti: Ataerkil hak, ihlal ve zarar kategorileri Kadının ‘insan hakları’: uluslararası insan hakları rejimine ilk feminist müdahaleler
4) CEDAW, insan hakları yargısı, İstanbul Sözleşmesi ve toplumsal cinsiyet
5) İkili cinsiyet rejimi, cinsiyet kimliği ve insan hakları
6) İnsancıl hukuk, uluslararası ceza yargılamaları ve toplumsal cinsiyet
7) Geçiş dönemi adaleti ve toplumsal cinsiyet
8) Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyete dayalı şiddet alanında hukuki kazanımlar
9) Ödev konularının seçilmesi
10) Ödev takibi
11) ödev takibi
12) ödev takibi
13) sunum
14) sunum
15) sunum
16) sunum
Required/Recommended ReadingsRequired Readings -Pateman, Carole, ‘Kardeşler Arası Toplumsal Sözleşme’, Sivil Toplum ve Devlet, J. Keane (der), Yedikıta yay.2004, s. 119-146. -Phillips, Anne, Demokrasinin Cinsiyeti, Metis Yayınları, 2012, s. 38-55. -Bora, Aksu, ‘Kamusal Alan Sahiden Kamusal mı?’, içinde Kamusal Alan, Meral Özbek (ed.), Hil Yayın, 2004, s. 529-538. -Oder, Bertil Emrah, ‘Kadınların İnsan Haklarının Uluslararası Düzeyde Korunması’, içinde, Kadın Hakları, Uluslararası Hukuk ve Uygulama, Ayata, Dilek, Oder (ed.), Bilgi Yayınları, 2010, s. 23-53 - Şimşek Aslı, Bir İnsan Hakları İhlali ve Ayrımcılık Biçimi Olarak Toplumsal Cinsiyet Rolleri ve Kalıp Yargıları: CEDAW Çerçevesinde Bir İnceleme, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2020, s. 496- 513. Dinçer, Hülya, ‘Geçiş Dönemi Adaleti ve Toplumsal Cinsiyet: Kimin için Adalet, Kimin Hakikati?’, GSÜHFD, Cilt: 13, Sayı:1 | Ocak 2014 , s. 227-260. Recommended Readings -MacKinnon, Catherine, Feminist Bir Devlet Kuramına Doğru, İstanbul, 2003, Metis Yayınları. - Uygur, Gülriz: “İstanbul Sözleşmesi Işığında Ailenin Korunması ve Kadına Yönelik Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun’un Temel Yaklaşımı”, Şiddetin Cinsiyetli Yüzleri, Yarar, Betül (der.), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2015, s.193-211. - Valji, Nahla, Bir Fırsat Penceresi: Kadınlar için Geçiş Dönemi Adaleti Çalışmaları, Hakikat, Adalet ve Hafıza Çalışmaları, 2010, s. 1-27. -Karan Ulaş, “Bireysel Başvuru Kararlarında Ayrımcılık Yasağı ve Eşitlik İlkesi”, Anayas Yargısı Dergisi, Sayı: 32, Anayasa Mahkemeleri Yayınları, Ankara. -Kurnaz Işıl, İstanbul Sözleşmesi Yaşatır: Türkiye’nin İstanbul Sözleşmesi’yle İmtihanı, içinde Kadın Yazıları, Türkan Yalçın (der.), - Kurnaz, Işıl, LGBTQ Haklarının Korunmasında Anayasa Yargısı ve Stratejik İnsan Hakları Davaları: Türkiye Örneği,TTB Dergisi 2020 (148), s. 9-46. -Avrupa Konseyi İnsan Hakları Komiseri, İnsan Hakları ve Cinsiyet Kimliği, 2009, https://rm.coe.int/insan-haklari-ve-cinsiyet-kimligi-insan-haklar-komiseri-nin-tematik- ra/16806da64d - Ataman, Hakan, LGBTT Hakları İnsan Haklarıdır, İnsan Hakları Gündemi Derneği Yayınları, 1. Baskı, Ankara, 2009, https://insanhaklariizleme.org/vt/yayin_view.php?editid1=349 -Uluslararası İnsan Hakları Mevzuatının Cinsel Yönelim ve Cinsiyet Kimliği Alanlarında Uygulanmasına İlişkin İlkeler, http://www.kaosgldernegi.org/resim/yayin/dl/yogyakarta_ilkeleri.pdf -Güner, Umut et al., Türkiye’de Cinsel Yönelim veya Cinsiyet Kimliği Temelinde Ayrımcılığın İzlenmesi Raporu, 2010. https://insanhaklarimerkezi.bilgi.edu.tr/media/uploads/2015/02/24/Cinsel_Yonelim_veya_Cinsiyet _Kimligi_Izleme_Raporu.pdf https://toplumsalcinsiyetvehukuk.com/ https://kaosgldernegi.org/e-kutuphane https://dspace.ceid.org.tr/xmlui/ : Cinsiyet Eşitliği İzleme Derneği E-kütüphanesi
Teaching MethodsLectures, academic research, homework preparation and presentation
Homework and Projectsassignment (%70)
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Ödev 1 % 70
Sunum 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration dincerhu@mef.edu.tr

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 3 2 2 98
Sunum / Seminer 1 20 2 2 24
Ödevler 1 26 26
Total Workload 148
Total Workload/25 5.9
ECTS 6