CSE 613 Natural Language Generation and Dialogue Systems MEF ÜniversitesiAkademik Programlar Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Doktora (İngilizce) Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Doktora (İngilizce)
Doktora Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ders Kodu CSE 613
Ders Adı İngilizce Natural Language Generation and Dialogue Systems
Ders Adı Türkçe Doğal Dil Üretimi ve Diyalog Sistemleri
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi İleri
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 188 saat
Ders Kredileri 7.5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Doğal Dil İşleme, Temel Olasılık
Kayıt Kısıtlamaları Sadece Doktora Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi İçerik seçimi, söylem planlama ve yüzey gerçekleştirme gibi doğal dil oluşturma kavramlarına aşina olmak ve diyalog semantiği ve stratejileri gibi akıllı diyalog sistemlerinin temellerini öğrenmek.
Ders Açıklaması Bu ders, doğal dil üretimi sistemlerinin ve diyalog sistemlerinin tasarımı, uygulanması ve değerlendirilmesine yönelik teorik bilgileri vermeyi amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında, girdi verisi gösterimi, içerik belirleme, cümle planlama ve cümlesel ifadelere dönüştürme (sözcük seçimi ve atıf oluşturma) gibi dil üretimi alanındaki çeşitli kavramlar ve araştırma soruları ele alınacaktır. Geleneksel kural tabanlı dil üretim sistemlerinden yakın zamanda popüler olan derin öğrenme tabanlı dil üretim araçlarına (örn., Seq2Seq modeller) kadar pek çok pratik uygulama bu derste incelenecektir. Ayrıca, bu ders veri toplama yöntemleri, diyaloğun anlamlandırılması, çoklu biçim, diyalog stratejileri, doğal dil anlama, diyalog yönetimi ve değerlendirme teknikleri gibi modern diyalog sistemlerinin temellerini aktaracaktır. Bu derste modern diyalog mimarileri ve konuşma sistemleri (sohbet robotları) incelenecek ve kıyaslanacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Doğal dil oluşturma ve diyalog sistemlerinin altında yatan temel ilkeleri, algoritmaları ve teorik konuları açıklamak
2) doğal metinleri ve diyalogları işlemek için hesaplama tekniklerini ve araçlarını uygulamak, doğal dil üretimi ve diyalog uygulamaları için eğitim verilerini analiz etmek ve yorumlamak
3) Doğal dil oluşturma ve diyalog uygulamaları için eğitim verilerini analiz etmek ve yorumlamak
4) Gelişmiş üretim ve diyalog yönetimi yöntemlerinin performansını karşılaştırmak
5) Derin öğrenmeyi kullanarak belirli bir görev için gelişmiş bir sistem geliştirmek
6) Seçilen bir konu hakkında iyi organize edilmiş bir araştırma raporu hazırlamak için yeni bilgileri uygulamak
7) Araştırma çalışmasını izleyici önünde sunmak
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6 7

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
Hazırlayan ve Tarih ŞENİZ DEMİR , February 2024
Ders Koordinatörü ŞENİZ DEMİR
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. ŞENİZ DEMİR

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Introduction
2) NLG Architectures
3) Content Selection
4) Text Structuring
5) Surface Realization and Lexicalization
6) Referring Expression Generation and Evaluation
7) Neural Language Generation (Word Embeddings)
8) Neural Language Generation (Seq2Seq Networks)
9) Discourse and Dialogue
10) Dialogue Management and Strategies
11) Natural Language Understanding
12) Chatbots and Multimodal Systems
13) User Modeling and Evaluation
14) Term Project Presentations
15) Final Exam/Project/Presentation Period
16) Final Exam/Project/Presentation Period
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarEhud Reiter and Robert Dale, Building Natural Language Generation Systems, Cambridge University Press, 2006. Michael McTear: Conversational AI: Dialogue Systems, Conversational Agents, and Chatbots, Morgan & Claypool 2021. Daniel Jurafsky and James H. Martin, Speech and Language Processing, 2nd Edition, Pearson-Prentice Hall, 2009.
Öğretme Teknikleriflipped öğrenme ve sınıf içi uygulamalar. Sınıf içi uygulamalar öğrenciler tarafından bireysel olarak gerçekleştirilecektir.
Ödev ve ProjelerSınıf içi uygulamalar ve dönem projesi
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıDönem projesi için gerekli
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Küçük Sınavlar 1 % 20
Projeler 1 % 50
Ara Sınavlar 1 % 30
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi demirse@mef.edu.tr
536

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2.5 3 77
Proje 1 35 3 38
Küçük Sınavlar 5 10 1 55
Ara Sınavlar 1 15 3 18
Toplam İş Yükü 188
Toplam İş Yükü/25 7.5
AKTS 7.5