PSYC 436 Social CognitionMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 436
Course Title in English Social Cognition
Course Title in Turkish Sosyal Biliş
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Seçiniz
Semester Güz
Contact Hours per Week
Lecture: Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 152 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 106 - Introduction to Social Psychology
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions None
Overall Educational Objective
Course Description Social cognition is the study of how people perceive, process, store, and apply social information. It draws heavily on fine-grained analyses provided by cognitive theory and method while investigating social psychological research questions. The goal of this course is to clarify how people, as perceivers of the social world, go about attaining their understanding of self and others, moving beyond the naive lay theories about how people operate. This will be accomplished by examining the processes underlying an important element of our mental life, that is, the search for knowledge about the causes and reasons for events.
Course Description in Turkish Sosyal biliş alanı insanların sosyal bilgileri nasıl algıladıklarını, işlediklerini, depoladıklarını ve uyguladıklarını inceleyen bir çalışma alanıdır. Bu alan sosyal psikolojik soruları incelerken bilişsel teori ve yöntem tarafından sağlanan detaylı analizlerden de büyük ölçüde yararlanır. Bu dersin amacı, sosyal dünyanın algılayıcıları olarak kişilerin, insan zihninin nasıl çalıştığına dair naif teorilerin ötesine geçerek kendilerini ve başkalarını nasıl anladıklarını açıklamaktır. Bunun için zihinsel hayatımızın önemli bir unsurunun, yani olayların nedenleri ve gerekçeleri üzerine bilgi arayışının altında yatan süreçler incelenecektir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) sosyal biliş temel teori ve kavramları anlamak
2) bilimsel makaleleri değerlendirmek
3) temel teorileri güncel bilimsel makaleler ile değerlendirmek
4) araştırma sorusu ve kişisel araştırma ilgisi üretmek
5) psikolojik teorileri araştırmaları etik formatta tartışmak
6) sosyal biliş alanındaki güncel gelişmeleri bilmel
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Exam
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. S Participation
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. H Exam
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N Participation
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. S Participation
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. S Participation
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Exam
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. H Exam,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Exam,Participation
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Participation
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. S Exam,Participation
Prepared by and Date BANU FEMİR GÜRTUNA , December 2023
Course Coordinator BANU FEMİR GÜRTUNA
Semester Güz
Name of Instructor Öğr. Gör. ESRA NUR KÜÇÜK

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş
2) Sosyal bilişte temel kavramlar
3) Kategoriler ve kategori yapıları
4) Şemalar ve Bilişsel Cimrilik Üzerine
5) Atıf
6) Sosyal bilişte benlik
7) Ara sınav
8) Okuma 1: Höristik
9) Okuma 2: Benliğin mental temsili
10) Okuma 3: Benlik ve diğerleri
11) Okuma 4: Sosyal kararlarda bellek
12) Okuma 5: Cinsiyet ve biliş
13) Okuma 6: Kültür ve biliş
14) Okuma 7: Replikasyon
15) Final
16) Final
Required/Recommended ReadingsMain text book: Fiske, S. T., & Taylor, S. E. (2017). Social cognition: From brains to culture (3rd Edition). Sage. Additional Recommended Textbook: Moskowitz, G. B. (2005). Social cognition: Understanding self and others. Guilford Press.
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned an introductory online lecture every week as well as a book chapter or an empirical article. This course is divided into two parts. During Week 1 to Week 6, I will first assess and reinforce the students’ understanding of key concepts from the online lecture. Following this, students will be asked to work in groups to develop research questions on the weekly topic with the assistance of the instructor. During Week 8 to Week 14, students will be responsible for researching empirical articles related to the assigned topics. Class discussion will include the assigned articles as well as the articles found by students. Each week, students will be expected to write a short essay integrating the assigned article and the article they found. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students. I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class, at an appropriate, not-too-difficult level of English.
Homework and ProjectsStudents will be asked to independently research and read one extra article linked to the topic (Week 8- Week 14). They will draft an essay before the class and following the class discussion, they will revise their essays with the help of the instructor. Throughout the semester, students will be asked to read the articles/chapters and prepare discussion questions prior to the class.
Laboratory Work
Computer Use
Other ActivitiesStudents will be asked to read each week’s book chapter and article prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 15
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration ugurlarp@mef.edu.tr

Attendance at all classes is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Exam questions will draw heavily from the lectures and the class discussions. Students who come to classes later than 15 minutes will not be admitted to the classroom. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Ödevler 7 6 42
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Total Workload 152
Total Workload/25 6.1
ECTS 6