Ekonomi | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | IR 332 | ||||
Ders Adı İngilizce | Politics of Central Asia | ||||
Ders Adı Türkçe | Orta Asya Politikaları | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 132 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Dünya siyasetinde giderek önem kazanan Orta Asya ülkelerinin siyasetini ve bölgesel dinamiklerini daha iyi anlamak. | ||||
Ders Açıklaması | Orta Asya her zaman dünya siyasetinin merkez üssü olmuştur. Sovyetler Birliği'nin dağılmasıyla bağımsızlıklarını kazanan Orta Asya devletleri uluslararası camiada yerlerini bağımsız ve egemen ülkeler olarak almışlardır. Ancak Sovyet mirası, siyasi ve ekonomik kaderlerini şekillendirmeyi bırakmamıştır. Günümüzde, sözkonusu ülkelerin uluslararası platformda yer almasının üzerinden 30 yılı aşkın bir süre geçmiştir. Bu süreçte, sözkonusu ülkelerin siyasi ve ekonomik gelişimlerini, bölgesel çatışmalar, bağlantısallık problemleri, su yönetimi, iklim değişikliği, terörizm gibi ortak sorunlarıyla birlikte analiz etmek önem arzetmektedir. Aynı zamanda, bu ülkelerin bir çoğu için zengin hidrokarbon kaynaklarına sahip olmak bir “lanet mi yoksa nimet mi” sorusunu da irdelemek gerekmektedir. On yıllardır dünyanın en istikrarsız ülkelerinden biri olan Afganistan'a komşu olması, bu bölgeyi güvenlik konuları açısından daha kırılgan hale getirmektedir. Dolayısıyla güvenlik konusu, sonuçları bölgenin sınırlarını aşan bir şekilde karşımıza çıkmaktadır. Bununla birlikte, ABD, AB, Çin, Rusya, Hindistan, İran ve Türkiye gibi aktörlerle bölge ülkelerinin ilişkileri ve bölgesel örgütlerdeki konumları üzerinde durulması bölgenin kapsayıcı bir bakış açısıyla incelenmesi bakımından önemlidir. Öte yandan, bölge analizinde edebiyattan gastronomiye kadar kültürel konularda geniş bir yelpazede Orta Asya ülkelerinin yumuşak güç araçlarının mercek altına alınması bölgeyi daha iyi anlamak için ehemmiyet teşkil etmektedir. Bu anlayışla, bu ders Orta Asya ülkeleri Kazakistan, Özbekistan, Türkmenistan, Kırgızistan ve Tacikistan'ın siyasi, ekonomik ve kültürel dinamiklerinin yanı sıra birbirleriyle ve dış dünyayla olan ilişkilerine odaklanacaktır. Bunu yaparken Azerbaycan da, bölgesel bağları dikkate alınarak bölge için önemli bir oyuncu olarak nitelendirilecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Orta Asya ülkelerinin bağımsızlıklarından bu yana siyasi ve ekonomik gelişimlerini anlamak 2) Orta Asya ülkelerinin karşılaştığı bireysel ve ortak zorlukları kavramak 3) Orta Asya ülkelerinin birbirleriyle ve dış dünya ile ilişkilerini degerlendirmek 4) Orta Asya devletlerinin bölgesel ve dünya siyasetindeki konumlarını değerlendirmek |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | ||||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | ||||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | ||||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | ||||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | ||||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | ||||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | ||||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | ||||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | ||||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | ||||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | H | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | H | |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | H | |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | H |
Hazırlayan ve Tarih | EVRİM GÖRMÜŞ , January 2024 |
Ders Koordinatörü | EVRİM GÖRMÜŞ |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. PELİN MUSABAY BAKİ |
Hafta | Konu |
1) | Giriş, ders özeti ve metodoloji, Orta Asya'nın adlandırılması ve tanımlanması |
2) | Orta Asya ülkelerinin tarihi geçmişi, Sovyet mirası ve bağımsızlık süreci |
3) | Orta Asya'daki ortak jeopolitik, jeoekonomik ve jeoçevresel zorluklar |
4) | Büyük Bozkır Ülkesi Olarak Kazakistan |
5) | Özbekistan tarihi İpek Yolu'nun kalbi |
6) | Kırgızistan ve Tacikistan üst aktörler olarak |
7) | Enerji ve ateşin diyarı Türkmenistan ve Azerbaycan |
8) | Vize |
9) | Sınır anlaşmazlıklarından su kıtlığına, Orta Asya'daki potansiyel çatışma konuları |
10) | Afganistan'a en yakın komşu bölge olan Orta Asya'daki güvenlik zorlukları |
11) | Orta Asya'da bölgesel ve küresel aktörlerin işbirliği veya rekabet ikilemindeki rolü |
12) | Edebiyattan gastronomiye kadar çok çeşitli kültürel konularda Orta Asya'nın yumuşak güç araçları |
13) | Günümüz dünya siyasetinde Orta Asya, siyasi ve ekonomik güçleri ve sınırlamaları |
14) | Araştırma Sunumları |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | FRANKOPAN, Peter, The Silk Roads: A New History of the World, London: Bloomsbury Publishing, 2015. STARR, Frederick, Lost Enlightenment: Central Asia’s Golden Age From Arab Conquest to Tamerlane, Princeton et Oxford: Princeton University Press, 2013. MONTGOMERY, David (ed.), Central Asia: Contexts for Understanding, Pittsburg: University of Pittsburgh Press, 2022. POMFRET, Richard, The Central Asian Economies in the Twenty-First Century Paving a New Silk, New Jersey, Princeton University Press, 2019. LARUELLE, Marlene (Ed.), The Central Asia–Afghanistan Relationship From Soviet Intervention to the Silk Road Initiatives, Lexington: Lexington Books, 2020. NOURZHANOV, Kirill and PEYROUSE, Sebastien, Soft Power in Central Asia The Politics of Influence and Seduction, Lexington: Lexington Books, 2020. RASHID, Ahmed, The Resurgence of Central Asia: Islam or Nationalism?, New York: New York Review Book, 2017. MARAT, Erica , “Introduction: 30 years of Central Asian studies – the best is yet to come”, Central Asian Survey, 40:4, 2021, pp. 477-482. PEÑA-RAMOS, José Antonio, BAGUS, Philipp and FURSOVA, Daria, “Water Conflicts in Central Asia: Some Recommendations on the Non-Conflictual Use of Water”, Sustainability, 13(6), 2021, https://doi.org/10.3390/su13063479 SORBELLO, P. “Oil and Gas Political Economy in Central Asia: The International Perspective”, in Raszewski, S. (eds), The International Political Economy of Oil and Gas. International Political Economy Series. Palgrave Macmillan, Cham, 2018, https://doi.org/10.1007/978-3-319-62557-7_8 KASSYMBEKOVA, B., and CHOKOBAEVA, A, “Writing Soviet History of Central Asia. Frameworks, Challenges, Prospects”, Central Asian Survey, 40 (4), 2021, pp. 483–503. MİRZİBAEV, A., AHMED, M., WERNER, J. et al. “Rangelands of Central Asia: challenges and opportunities”, Journal of Arid Land 8, 93–108 (2016). https://doi.org/10.1007/s40333-015-0057-5 MUSABAY BAKİ, Pelin "Turkic World Vision–2040: A Step Forward for the Resilience of Turkic Cooperation". PERCEPTIONS: Journal of International Affairs, 27 (2022 ), pp. 26-52. KAINAZAROV, Baktybek, “Competition of world powers in Central Asia”, Political Science Review, Issue 2, 2019, pp. 67-77. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Öğrencilerin ön öğrenme materyallerini etkili bir şekilde kullanmaları ve ardından sınıf tartışmalarına aktif olarak katılmaları beklenir. Avrasya'daki güncel jeopolitik gelişmeleri yakından takip etmeleri ve beyin fırtınası için ders sırasında bunlarla ilgili sorular sormaları gerekir. Ders öğeleri konusunda uzman olan diplomatik geçmişe sahip konuk konuşmacılar öğrencilere hitap etmek üzere davet edilecektir. Avrasya'nın jeopolitiğiyle ilgili teorik çerçeve ve pratik çıktılarla eşleşen becerileri oluşturmak için yollar ve araçlar uygulanacaktır. Araştırma ve sunumlar için ekip çalışması teşvik edilecektir. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Sunum ve makale | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
gormuse@mef.edu.tr 02123953600 Katılım ve aktif katılım zorunludur. Sağlık raporu verilmediği sürece geç sunum ve telafi sınavları yapılmayacaktır. MEF Üniversitesi akademik dürüstlüğe değer vermektedir. Bu nedenle, tüm öğrenciler kopya çekmenin, intihalin ve diğer akademik suçların öğrenci davranış kuralları ve disiplin prosedürleri kapsamındaki anlamını ve sonuçlarını anlamalıdır. Üniversite, tüm üyelerinin akademik çalışmalarında dürüst olmasını gerektirir. Öğrencilerden ayrıca akademik dürüstlükle ilgili aşağıdaki kural ve düzenlemelere sıkı sıkıya uymaları beklenir. İntihal ve kopya çekmek akademik dürüstlüğün en büyük ihlallerini oluşturur. İntihal, ders ve yazılı çalışmanın hazırlanması sırasında toplanan bilgilerin kaynağının belirtilmemesidir. Başkalarının makalelerini kendinizinmiş gibi göndermek, orijinal yazarın uygun şekilde belirtilmesi olmadan başka bir yazarın cümlelerini veya paragraflarını kullanmak, başvurulan eserlerin kaynakçada yetersiz şekilde belirtilmesi intihal oluşturur. Başkalarının çalışmalarını kopyalamak veya sınavlarda yazılı veya sözlü olarak cevap/bilgi alıp vermek kopya çekmek anlamına gelir. Her türlü uygunsuz davranış, akademik sahtekarlık veya intihal YÖK Disiplin Yönetmeliği'ne tabidir. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 0 | 3 | 2 | 70 | ||
Proje | 2 | 24 | 2 | 52 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 | ||||
Toplam İş Yükü | 132 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.3 | ||||||
AKTS | 5 |