HUK 675 Uluslararası İnsan Hakları Mekanizmalarına Bireysel BaşvuruMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Kamu Hukuku DoktoraÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Kamu Hukuku Doktora
Doktora Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ders Kodu HUK 675
Ders Adı İngilizce Individual Application to International Human Rights Mechanisms
Ders Adı Türkçe Uluslararası İnsan Hakları Mekanizmalarına Bireysel Başvuru
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi İleri
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 0
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 188 saat
Ders Kredileri 7.5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Doktora Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Bu dersin temel amacı uluslararası inşa hakları mekanizmalarına bireysel başvuru mekanizmalarını inceleyerek farklı ve benzer yönlerini analiz etmektir.
Ders Açıklaması İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra kurulan yeni uluslararası sistem, farklı aktörlerin ve alanların ortaya çıkmasına vesile olmuştur. 10 Aralık 1948 yılında İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin BM Genel Kurulu’nda oybirliği ile kabulü, insan hakları alanında evrensel bir milat teşkil etmiştir. Sonraki dönemde 70’ten fazla evrensel ve bölgesel insan hakları sözleşmesi yapılmış ve çeşitli insan hakları koruma mekanizmaları oluşturulmuştur. Bu derste, evrensel ve bölgesel düzeyde faaliyet gösteren ve bireylere şikâyet veya başvuru olanağı öngören Birleşmiş Milletler’in BM Antlaşması’na dayalı mekanizmalar (İnsan Hakları Konseyi gibi) ve tematik antlaşmalar çerçevesindeki mekanizmalar (İnsan Hakları Komitesi, CEDAW, İşkenceyi Önleme Komitesi, Çocuk Hakları Komitesi gibi) ile Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi gibi bölgesel uluslararası örgütler nezdindeki mekanizmaların yetkileri irdelenecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Öğrenci İnsan hakları mekanizmalarının başvuru koşullarını tanımlar ve karşılaştırır.
2) Öğrenci Birleşmiş Milletler sistemindeki insan hakları mekanizmalarının insan haklarının bakımından yarattığı etkiyi değerlendirir.
3) Öğrenci Bölgesel ve evrensel mekanizmaların insan hakları sorunlarına yaklaşımları arasındaki farklılıkları ayırt eder.
4) Öğrenci Bireysel başvuru mekanizmalarının insan haklarının gelişimindeki rolünü anlar.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) 1. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır.
2) 3. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
3) 4. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder.
4) 2. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
5) 5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir.
6) 6. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur.
7) 7. En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur.
8) 8. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
9) 9. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
10) 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
11) 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
12) 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur.
13) 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) 1. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır. H Sınav,Ödev,Sunum
2) 3. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. H Sınav,Ödev,Sunum
3) 4. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder. H Sınav,Ödev,Sunum
4) 2. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. H Sınav,Ödev,Sunum
5) 5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. H Sınav,Ödev,Sunum
6) 6. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur. H Sınav,Ödev,Sunum
7) 7. En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur. S Ödev,Sunum
8) 8. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. H Sınav,Ödev,Sunum
9) 9. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. H Ödev,Sunum
10) 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. N
11) 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. S Ödev
12) 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. N
13) 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. S Ödev
Hazırlayan ve Tarih BİLGE ERSON ASAR , January 2024
Ders Koordinatörü AKTS1
Dönem Güz
Dersi Veren(ler)

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Ders İçeriği Tanıtımı, Genel Açıklamalar
2) İnsan Hakları Başvuru Mekanizmaları Sisteminin Genel Çerçevesi ve Kaynakları
3) Birleşmiş Millerler Şarta Dayalı İnsan Hakları Mekanizmaları
4) Birleşmiş Milletler Tematik Sözleşme Mekanizmaları-Genel olarak
5) İnsan Hakları Komitesi – Ekonomik ve Sosyal Komite
6) Irk Ayrımcılığının Önlenmesi Komitesi- Kadınlara Karşı Ayrımcılığın Önlenmesi Komitesi-İşkenceye Karşı Komite- İşkencenin Önlenmesi Alt Komitesi
7) Çocuk Hakları Komitesi - Göçmen Çalışanlar Komitesi - Engelli Hakları Komitesi - Zorla Kayıplık Komitesi
8) Bölgesel İnsan Hakları Mekanizmalarının Özellikleri ve İşlevleri
9) Avrupa Birliği Nezdindeki Mekanizmalar
10) Avrupa Konseyi Nezdindeki Mekanizmalar
11) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
12) Amerika ve Afrika kıtasındaki insan hakları mekanizmaları
13) Dünya Çalışma Örgütü Sistemi
14) Evrensel ve Bölgesel İnsan Hakları Sistemlerinin Karşılaştırılması ve Genel Değerlendirme
15) Dönem sonu sınavları
16) Dönem sonu sınavları
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarOkuma metinleri haftalık olarak öğretim üyesi tarafından paylaşılacaktır.
Öğretme TeknikleriDers, flipped classroom, sunum.
Ödev ve Projeler
Laboratuvar Çalışması
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Laboratuar 7 % 0
Ödev 3 % 40
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 0
Final 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi ersonb@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 3 3 2 112
Sunum / Seminer 1 20 2 2 24
Ödevler 1 34 34
Final 1 14 2 2 18
Toplam İş Yükü 188
Toplam İş Yükü/25 7.5
AKTS 7.5