Kamu Hukuku Doktora | |||||
Doktora | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF: 8. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | ||||
Ders Kodu | HUK 675 | ||||
Ders Adı İngilizce | Individual Application to International Human Rights Mechanisms | ||||
Ders Adı Türkçe | Uluslararası İnsan Hakları Mekanizmalarına Bireysel Başvuru | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 188 saat | ||||
Ders Kredileri | 7.5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Doktora Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Bu dersin temel amacı uluslararası inşa hakları mekanizmalarına bireysel başvuru mekanizmalarını inceleyerek farklı ve benzer yönlerini analiz etmektir. | ||||
Ders Açıklaması | İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra kurulan yeni uluslararası sistem, farklı aktörlerin ve alanların ortaya çıkmasına vesile olmuştur. 10 Aralık 1948 yılında İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin BM Genel Kurulu’nda oybirliği ile kabulü, insan hakları alanında evrensel bir milat teşkil etmiştir. Sonraki dönemde 70’ten fazla evrensel ve bölgesel insan hakları sözleşmesi yapılmış ve çeşitli insan hakları koruma mekanizmaları oluşturulmuştur. Bu derste, evrensel ve bölgesel düzeyde faaliyet gösteren ve bireylere şikâyet veya başvuru olanağı öngören Birleşmiş Milletler’in BM Antlaşması’na dayalı mekanizmalar (İnsan Hakları Konseyi gibi) ve tematik antlaşmalar çerçevesindeki mekanizmalar (İnsan Hakları Komitesi, CEDAW, İşkenceyi Önleme Komitesi, Çocuk Hakları Komitesi gibi) ile Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi gibi bölgesel uluslararası örgütler nezdindeki mekanizmaların yetkileri irdelenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Öğrenci İnsan hakları mekanizmalarının başvuru koşullarını tanımlar ve karşılaştırır. 2) Öğrenci Birleşmiş Milletler sistemindeki insan hakları mekanizmalarının insan haklarının bakımından yarattığı etkiyi değerlendirir. 3) Öğrenci Bölgesel ve evrensel mekanizmaların insan hakları sorunlarına yaklaşımları arasındaki farklılıkları ayırt eder. 4) Öğrenci Bireysel başvuru mekanizmalarının insan haklarının gelişimindeki rolünü anlar. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) 1. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır. | ||||
2) 3. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | ||||
3) 4. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder. | ||||
4) 2. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | ||||
5) 5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. | ||||
6) 6. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur. | ||||
7) 7. En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur. | ||||
8) 8. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | ||||
9) 9. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | ||||
10) 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | ||||
11) 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | ||||
12) 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. | ||||
13) 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | 1. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
2) | 3. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
3) | 4. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
4) | 2. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
5) | 5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
6) | 6. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
7) | 7. En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur. | S | Ödev,Sunum |
8) | 8. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | H | Sınav,Ödev,Sunum |
9) | 9. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | H | Ödev,Sunum |
10) | 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | N | |
11) | 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | S | Ödev |
12) | 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. | N | |
13) | 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | S | Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | BİLGE ERSON ASAR , January 2024 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) |
Hafta | Konu |
1) | Ders İçeriği Tanıtımı, Genel Açıklamalar |
2) | İnsan Hakları Başvuru Mekanizmaları Sisteminin Genel Çerçevesi ve Kaynakları |
3) | Birleşmiş Millerler Şarta Dayalı İnsan Hakları Mekanizmaları |
4) | Birleşmiş Milletler Tematik Sözleşme Mekanizmaları-Genel olarak |
5) | İnsan Hakları Komitesi – Ekonomik ve Sosyal Komite |
6) | Irk Ayrımcılığının Önlenmesi Komitesi- Kadınlara Karşı Ayrımcılığın Önlenmesi Komitesi-İşkenceye Karşı Komite- İşkencenin Önlenmesi Alt Komitesi |
7) | Çocuk Hakları Komitesi - Göçmen Çalışanlar Komitesi - Engelli Hakları Komitesi - Zorla Kayıplık Komitesi |
8) | Bölgesel İnsan Hakları Mekanizmalarının Özellikleri ve İşlevleri |
9) | Avrupa Birliği Nezdindeki Mekanizmalar |
10) | Avrupa Konseyi Nezdindeki Mekanizmalar |
11) | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi |
12) | Amerika ve Afrika kıtasındaki insan hakları mekanizmaları |
13) | Dünya Çalışma Örgütü Sistemi |
14) | Evrensel ve Bölgesel İnsan Hakları Sistemlerinin Karşılaştırılması ve Genel Değerlendirme |
15) | Dönem sonu sınavları |
16) | Dönem sonu sınavları |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Okuma metinleri haftalık olarak öğretim üyesi tarafından paylaşılacaktır. | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders, flipped classroom, sunum. | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | ||||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | ||||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | ||||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | ||||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
ersonb@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 3 | 3 | 2 | 112 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 20 | 2 | 2 | 24 | ||
Ödevler | 1 | 34 | 34 | ||||
Final | 1 | 14 | 2 | 2 | 18 | ||
Toplam İş Yükü | 188 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 7.5 | ||||||
AKTS | 7.5 |