HUK 674 Hukuk KuramıMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Kamu Hukuku DoktoraÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Kamu Hukuku Doktora
Doktora Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ders Kodu HUK 674
Ders Adı İngilizce Theory of Law
Ders Adı Türkçe Hukuk Kuramı
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi İleri
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 188 saat
Ders Kredileri 7.5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi yok
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Doktora Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Derste, Hukuk Kuramı’na ilişkin genel yaklaşımlar ve sorunlar ele alınacaktır.
Ders Açıklaması Derste, “Hukuk Nedir?” sorusunun cevabı Temel Hukuk Kuramı eserleri ve yazarları gözden geçirilerek aranacaktır. Bu yolda farklı kuramsal yöntemler ele alınacak, Hukukta yöntemle/Hukuki Yöntembilim, Doğal Hukukçu yaklaşımla/Pozitivist yaklaşım, İradeci yaklaşımla/İradeci olmayan yaklaşım, Hukuku tarih içinde sınırlayan yaklaşımla/Hukukiliği sosyallikle özdeşleştiren yaklaşım, Felsefi yaklaşımla/Antropolojik yaklaşım, Hukukla/Hukuki Bilim ve Hukuklarla/Hukukilik arasındaki farklar ortaya koyulacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Hukukun kuramsal altyapısının hukuku tanımlamanın vazgeçilmez önkoşulu olduğunu öğrenmek.
2) Böylece çeşitli hukuki sorunların çözümünde ve hukuk eğitiminde kurama ağırlık vermenin bir zorunluluk olduğunu kavramak
3) Hukuk tanımının sıklıkla dar bir Yasacılık’la özdeşleştirilmesinin önüne geçmek.
4) Hukuki Bilim’le Hukuk Felsefesi arasındaki temel farkı kavramak.
5) Hukukiliği sosyallikle özdeşleştiren bir Hukuki Bilim’in, asli unsurlarla “Hukuk Nedir?” sorusunu nasıl karşıladığını öğrenmek.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5
1) 1. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır.
2) 3. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
3) 4. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder.
4) 2. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
5) 5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir.
6) 6. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur.
7) 7. En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur.
8) 8. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
9) 9. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
10) 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
11) 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
12) 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur.
13) 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) 1. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır. H Ödev,Sunum
2) 3. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. H Ödev,Sunum
3) 4. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder. H Ödev,Sunum
4) 2. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. H Ödev,Sunum
5) 5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. H Ödev,Sunum
6) 6. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur. H Ödev,Sunum
7) 7. En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur. S Ödev,Sunum
8) 8. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. H Ödev,Sunum
9) 9. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. H Ödev,Sunum
10) 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. N
11) 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. S Ödev,Sunum
12) 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. H Ödev,Sunum
13) 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. S Ödev,Sunum
Hazırlayan ve Tarih ZEYNEP ÖZEN , February 2024
Ders Koordinatörü AKTS1
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. OZAN ERÖZDEN

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Giriş ve Tanıtım. Hukuk Nedir?
2) Temel Hukuk Eserleri
3) Hukukta Yöntem ve Hukuki Yöntembilim
4) Hukuk Felsefesi/Hukuki Bilim ayrımı
5) Tabii Hukukçuluk/Pozitivizm ayrımı. İrade sorunu
6) Hukuki Antropoloji Hukukilik Nedir?
7) Ödev konularının belirlenmesi
8) ödev takibi
9) ödev takibi
10) ödev takibi
11) Sunumlar
12) sunumlar
13) sunumlar
14) sunumlar
15) Dönem Sonu Sınavları
16) Dönem Sonu Sınavları
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarDerste öğrencilere verilecektir.
Öğretme TeknikleriDers anlatımı, ödev hazırlama ve sunum
Ödev ve ProjelerDönem Sonu Ödevi
Laboratuvar Çalışmasıyok
Bilgisayar Kullanımıyok
Diğer Aktiviteleryok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Sunum 1 % 40
Final 1 % 60
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi ozenz@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 3 3 2 112
Sunum / Seminer 1 36 2 2 40
Ödevler 1 36 36
Toplam İş Yükü 188
Toplam İş Yükü/25 7.5
AKTS 7.5