MATH 108 Discrete and Combinatorial MathematicsMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Mühendislik Fakültesi
Ders Kodu MATH 108
Ders Adı İngilizce Discrete and Combinatorial Mathematics
Ders Adı Türkçe Ayrık ve Kombinatorik Matematik
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 hours Okuma: None Laboratuvar : None Diğer: None
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 134 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadece lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Bilgisayar bilimlerinin matematik temellerini öğrenmek ve anlamak, analitik ve eleştirel düşünme yeteneklerini geliştirmek ve matematiksel ve mantıksal ispatlar çıkarmak.
Ders Açıklaması Dersin konuları, kümeler kuramı, tümevarım, bağıntı ve fonksiyonlar, temel olasılık ve sayma kuramı, özyineleme ve özyinelemeli bağıntılar, çizge ve ağaç yapıları ve ilgili algoritmalar, algoritma analizi ve modüler aritmetik içermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Matematiksel düşünme, mantık, kümeler, fonksiyonlar/ilişkiler, matematiksel ispatların temellerini uygular ve basit ispatları doğru ve formal olarak uygun bir şekilde sunar;
2) Bir algoritmanın temel kavramını anlar ve uygun algoritmaları kombinatorik matematikteki problemleri çözmek için uygular;
3) Özyineleme (rekürsiyon) ve yineleme ilişkileri ilkesini anlar ve bunu matematiksel ve algoritmik problemlere uygular;
4) Grafik teorisi, ağaçlar ve ilgili algoritmaları kavrar;
5) Sayma ve olasılığı uygular.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Sınav,Ödev
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev
Hazırlayan ve Tarih FUNDA ÖZDEMİR , February 2025
Ders Koordinatörü FUNDA ÖZDEMİR
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi FUNDA ÖZDEMİR

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Temeller: Mantık
2) Temeller: Niceleyiciler, Argümanlar
3) İspatlara Giriş
4) İlişkiler ve Fonksiyonlar
5) Diziler ve Toplamalar
6) Algoritmalar: Temel Bilgiler
7) Algoritma Analizi
8) Sayı Teorisi: Modüler Aritmetik, Asal Sayılar
9) Sayı Teorisi: Temel Algoritmalar
10) Sayma ve Olasılık
11) İleri Düzeyde Sayma
12) Özyineleme (Rekürsiyon) ve Tümevarım
13) Yineleme İlişkileri
14) Grafik Teorisi ve Ağaçlar
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarDiscrete Mathematics and Its Applications, Kenneth Rosen, 7th Edition, 2011 Supplementary Textbook: Discrete and Combinatorial Mathematics, R. P. Grimaldi, Addison-Wesley, 2004
Öğretme TeknikleriTersyüz Derslik. Öğrenciler için bağımsız çalışma.
Ödev ve ProjelerDers önce ve sonrası uygulamalar.
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıGerekli
Diğer AktivitelerGerekli değil.
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Küçük Sınavlar 4 % 20
Ara Sınavlar 2 % 80
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi ozdemirf@mef.edu.tr

Dr. Funda Özdemir Eğitmenin ofisi: 5. kat Sınavlar: Kitap ve not kullanımı yasaktır. Devam Kuralları: YÖK yönetmelikleri geçerlidir. Ara Sınav/Final Kaçırma: Ara sınav veya final tarihleri için istisnasız hazır bulunmanız ve seyahat planlarınızı bu tarihler etrafında yapmanız beklenir. Tıbbi acil durumlar, doktor raporu ile birlikte sunulursa hariç tutulur. Ara sınav/final gününde sağlık merkezinde muayene edildiğinizi belirten bir not, tıbbi mazeretle ara sınavdan/finalden devamsızlığın yeterli bir belgesi değildir. Notun, ara sınavı/final'i alacak durumda olmadığınızı belirtmesi gerekir. Uygun mazeret belgelerinin sunulması şartıyla kaçırılan ara sınav/final için telafi yapılacaktır. Belirlenen günde ara sınav/final'e katılmaz ve geçerli bir mazeretiniz olmazsa, ara sınav/final'den sıfır (0) alırsınız. İş görüşmeleri, işveren etkinlikleri, düğünler, tatiller vb. mazeret olarak kabul edilmez. Quiz Kaçırma: Kaçırılan quizlerin telafisi yoktur. Sınıf İçi Uygun Davranış ve Öğrenci Davranış Kuralları Hatırlatması: YÖK Yönetmelikleri İntihal Beyanı: YÖK Yönetmelikleri

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 3 1 70
Ödevler 10 1 1 20
Küçük Sınavlar 10 1 1 20
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Final 1 10 2 12
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü/25 5.4
AKTS 5