Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
School/Faculty/Institute | Faculty of Education | ||||
Course Code | PCG 302 | ||||
Course Title in English | Internship II: Vocational Guidance and Counseling II | ||||
Course Title in Turkish | Staj 2: Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Bahar | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 246 hours per semester | ||||
Number of Credits | 10 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
EDS 103 - Educational Psychology PCG 211 - Theories of Personality PCG 214 - Developmental Psychology II |
||||
Expected Prior Knowledge | Basic knowledge in developmental psychology and counseling theories | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To learn the career counseling and guidance with an emphasis on school settings and educational implications. | ||||
Course Description | This course has two main purposes: to provide students with an understanding of career counseling and guidance with an emphasis on school settings and educational implications as highlighted in the School within University Model. This course is designed to aid students implement students' the basic concepts of vocational guidance and career counseling, theoretical and practical background, nationally standardized assessments, assessment and testing instruments and techniques related to vocational guidance and career counseling in various settings. The second purpose is to place students as full-time counselor assistants in a partner school with a mentor counselor. | ||||
Course Description in Turkish | Bu dersin iki ana amacı vardır: Öğrencilere, Üniversite Modelinde Okul'da vurgulandığı gibi okul ortamları ve eğitim uygulamalarına vurgu yaparak kariyer danışmanlığı ve rehberliği anlayışı sağlamaktır. Bu ders, öğrencilerin mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı ile ilgili temel kavramları, teorik ve pratik arka planı, ulusal olarak standartlaştırılmış değerlendirmeleri, mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı ile ilgili ölçme ve test araçlarını ve tekniklerini çeşitli ortamlarda uygulamalarına yardımcı olmak için tasarlanmıştır. İkinci amaç, öğrencileri tam zamanlı psikolojik danışman adayları/asistanları olarak bir mentor danışmanı gözetiminde partner bir okula yerleştirmektir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) . 2) . 3) . 4) . 5) . |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) | |||||
2) | |||||
3) | |||||
4) | |||||
5) | |||||
6) | |||||
7) | |||||
8) | |||||
9) | |||||
10) | |||||
11) | |||||
12) |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | S | HW | |
2) | H | Presentation | |
3) | N | ||
4) | H | Project | |
5) | H | Project | |
6) | N | ||
7) | N | ||
8) | N | ||
9) | N | ||
10) | N | ||
11) | N | ||
12) | N |
Prepared by and Date | EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ , |
Course Coordinator | EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ |
Semester | Bahar |
Name of Instructor | Doç. Dr. EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ |
Hafta | Konu |
1) | . |
2) | . |
3) | . |
4) | . |
5) | . |
6) | . |
7) | . |
8) | . |
9) | . |
10) | . |
11) | . |
12) | . |
13) | . |
14) | . |
15) | . |
16) | . |
Required/Recommended Readings | Zunker, V. G. (2016). Career Counseling. A Holistic Approach (9th ed.). Boston, MA: Nelson Education, Ltd. Gysbers, Norman C. & Heppner, Mary J. & Johnston, Joseph A. (2014) Career Counseling: Holism, Diversity, and Strengths (4th ed.). American Counseling Assn. Supplementary texts: Niles, S. G., Goodman, J., Pope, M. (2018). Kariyer Danişmasi Vaka Kitabi: Öğrenciler, Uygulayıcılar ve Psikolojik Danışman Eğitimcileri İçin Bir Kaynak - The Career Counseling Casebook: A Resource for Students, Practitioners, and Counselor Educators. Nobel Akademik Yayıncılık. Niles, Spencer G. & Bowlsbey, Joann H. (2013) 21. Yüzyılda Kariyer Gelişimi Mudahaleleri (4th ed) Translation: Korkut-Owen, Fidan. Nobel Akademi Yayıncılık. Kuzgun, Yıldız. (2014) Meslek Gelişimi ve Danışmanlığı. Nobel Akademi Yayıncılık. Yeşilyaprak, Binnur (2016). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı: Kuramdan Uygulamaya. (7th ed.). Pegem Akademi Yayıncılık. Özer, Kadir. (2013). Ayşe Ve Ailesi Sınava Hazırlanıyor. Remzi Kitabevi. | ||||||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Face to face | ||||||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Students will be assessed on the following seven (6) components *: 1. In class participation and attendance %10 2. Standardized tests (LGS, YKS, KPSS) report %10 3. Career counseling sessions & assignments %30 4. Bi-weekly practicum reflection papers (6 items) %20 5. Online Practicum presentation & Reflection%20 6. School Counselor Evaluation 10% * Detailed instructions for the assignments are provided on Blackboard | ||||||||||||||||||||||||
Laboratory Work | . | ||||||||||||||||||||||||
Computer Use | . | ||||||||||||||||||||||||
Other Activities | . | ||||||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||||||||
Course Administration |
. . . |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Ödevler | 8 | 20 | 2 | 176 | |||
Total Workload | 246 | ||||||
Total Workload/25 | 9.8 | ||||||
ECTS | 10 |