İnşaat Proje Yönetimi (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | Programın Süresi: 1.5 | Kredi Sayısı: 90 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | ||||
Ders Kodu | IPY 535 | ||||
Ders Adı İngilizce | Building Information Modeling | ||||
Ders Adı Türkçe | Yapı Bilgi Modellemesi | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Alıştırma,Ters-Yüz Öğrenme,Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Bahar,Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 116 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Yüksek Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Gelişmiş ülkelerde sıklıkla kullanılan, Ülkemizde ise henüz yeni başlayan BIM (Yapı Bilgi Modellemesi) konusunda bilgi sahibi olmak, BIM tabanlı ve BIM süreçlerini içeren örnek yapım projeleri üzerinde gerçekleştirilen uygulamalarla, dijitalleşme düzeyi yakın gelecekte daha da artması beklenen inşaat sektöründe, dersi alan öğrencinin mezun olduktan sonra BIM yöneticisi olarak görev üstlenebilecek düzeyde uzmanlaşmasını sağlamak dersin faydaları ve hedefleri arasındadır. | ||||
Ders Açıklaması | Yapı Bilgi Modellemesi proje verilerinin 3-Boyutlu bir şekilde dijital olarak oluşturulduğu ve yönetildiği bir süreçtir. Bu veriler yapının kavramsal tasarımından yıkımına kadar tüm yaşam döngüsü içinde yer alır ve koordine edilir. BIM, yapı sektörü için tasarlanmış bir dijital çalışma yöntemidir. BIM kavramı, yapının yaşam döngüsü süresince mimar, mühendis ve diğer tüm yapı profesyonelleri arasında bir bilgi alışverişi ve verimli bir işbirliği ortamı yarattığı için mühendislik projelerine ve proje yönetimine önemli düzeyde değer ve profesyonellik katmaktadır. Yapı Bilgi Modellemesi dersinde; farklı projelerin tasarımı, inşası ve sürdürülmesi gibi ana süreçlerde etkin olarak kullanılabilen; işveren, tasarımcılar, yüklenici ve tedarikçiler gibi tüm süreçlerdeki görev üstlenicilerin ortak olarak kullandığı ve yararlandığı bir bina bilgi yönetim sistemi ile ilgili teorik bilgi örnek uygulamalarla öğrencilere aktarılmaktır. Mesleğin yeni ve gelişime açık uygulamalarını içeren BIM ve BIM yöneticiliği konusunda bilgi sahibi ve uygulama becerisi olan uzman bireyler yetiştirmek dersin hedefleri arasındadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) BIM (Yapı Bilgi Modellemesi) ve BIM tabanlı uygulamalar konusunda teorik ve pratik düzeylerde yeterli bilgiye sahip olması 2) BIM araçlarını kullanabilme becerisi 3) Yapım projelerinde, gerek ofis gerekse şantiye ortamında BIM yöneticisi olarak BIM tabanlı uygulamalar gerçekleştirebilme yetkinliğine sahip olması. 4) Elde edilen bilgiler ve gerçekleştirilen pratik uygulamalarla edinilen uzmanlık sayesinde, BIM’in temelini oluşturan ve BIM süreçleriyle ilişkili olarak; sürdürülebilir tasarım, sürdürülebilir malzeme kullanımı ve sürdürülebilirlik yapım gibi Dünya’da ve ülkemizde öncelikli hale gelen, çevreye duyarlı, zaman ve maliyet konularında optimal tasarruf sağlayan yeşil sertifikalı binaların üretim kriterleri konusunda bilgi sahibi olmak, böylelikle mesleğin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarını gerçekleştirebilme becerisine sahip olmak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, yapı işletmesi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir. | ||||
2) Yapı işletmesi ve proje yönetimi konularında bilimsel araştırma yaparak derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||
3) İnşaat proje yönetiminde kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. | ||||
4) Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar ve yenilikçi çözümler getirir. | ||||
5) İnşaat proje yönetimi çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | ||||
6) Proje verilerinin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||
7) Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu inceler ve uygulamalarıyla gösterir. | ||||
8) Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, proje yönetimi ile ilgili karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | ||||
9) İngilizce dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||
10) İnşaat proje uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlar. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, yapı işletmesi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir. | H | Derse Katılım,Proje |
2) | Yapı işletmesi ve proje yönetimi konularında bilimsel araştırma yaparak derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | N | |
3) | İnşaat proje yönetiminde kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. | N | |
4) | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar ve yenilikçi çözümler getirir. | S | Derse Katılım,Proje |
5) | İnşaat proje yönetimi çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | N | |
6) | Proje verilerinin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | S | Proje |
7) | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu inceler ve uygulamalarıyla gösterir. | S | Proje |
8) | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, proje yönetimi ile ilgili karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. | N | |
9) | İngilizce dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | N | |
10) | İnşaat proje uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlar. | N |
Hazırlayan ve Tarih | , |
Ders Koordinatörü | GÖKÇE TÖNÜK |
Dönem | Bahar,Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. AHMET CITIPITIOGLU |
Hafta | Konu |
1) | Dersin tanımı, amaçları ile öğrenme metotlarının açıklanması |
2) | Planning and management of building production processes from ancient times to the present (Classical Greek, Roman, Ottoman periods and today) |
3) | BIM’e giriş, BIM nedir, Yapı Bilgi Modellemesinin amaçları |
4) | BIM kullanan ülkeler ve BIM tabanlı üretilmiş örnek projeler |
5) | BIM araçları ve kullanım metotları |
6) | BIM süreçleri ve süreçlerde izlenen aşamalar |
7) | BIM “NOD” tanımlamaları ve uygulama örnekleri |
8) | BIM’in faydaları, BIM kullanımının avantajları ve dezavantajlarının karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi |
9) | BIM’in geleceği, Türkiye’de kullanım olanakları, BIM Yöneticiliği |
10) | BIM sürdürülebilirlik ilişkisi, örnek projeler üzerinden analizi |
11) | BIM tabanlı örnek bir yapım projesinin hazırlanması |
12) | Yapım projesi üzerinden BIM 3D çakıştırma analizleri |
13) | Yapım projesi üzerinden BIM 4D modelleme; Süre Planlama analizleri |
14) | Yapım projesi üzerinden BIM 5D modelleme; Maliyet Planlama analizleri |
15) | Proje/Sunum Dönemi |
16) | Proje/Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | BIM içerikli hazırlanmış makaleler, yüksek Lisans tezleri internet ortamında elde edilerek okunmalıdır. Ayrıca, gerek ulusal, gerekse uluslararası BIM tabanlı çalışan firmaların internet sitelerinden gerçekleştirdikleri uygulamalar hakkında bilgiler elde edilebilir. | |||||||||
Öğretme Teknikleri | BIM tabanlı örnek projelerin hazırlanmasında, önce kişisel çalışmalar, projelerin çakıştırılması ve süreç analizlerinde öğrenciler arasında takım çalışması yapılmaktadır. Ders her hafta PPT sunumu şeklinde anlatılmaktadır. | |||||||||
Ödev ve Projeler | Dersin ölçme ve değerlendirmesi; dönem sonunda her öğrenci tarafından ayrı ayrı sunulan proje-ödev üzerinden yapılmaktadır. | |||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||
Ders Yönetimi |
yilmazibra@mef.edu.tr 02123953600 |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Proje | 1 | 14 | 2 | 2 | 18 | ||
Toplam İş Yükü | 116 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 4.6 | ||||||
AKTS | 5 |