School/Faculty/Institute |
Faculty of Education |
Course Code |
PCG 316 |
Course Title in English |
Learning Disabilities |
Course Title in Turkish |
Öğrenme Bozuklukları |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Intermediate |
Semester |
Spring |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: |
Lab: |
Other: |
|
Estimated Student Workload |
228 hours per semester |
Number of Credits |
4 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
PCG 214 - Developmental Psychology II
EDS 103 - Educational Psychology
|
Expected Prior Knowledge |
Psychology of Learning
Developmental Psychology II
|
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students
|
Overall Educational Objective |
To understand learning disabilities in order to intervene into these issues in school environment
|
Course Description |
Students will learn the characteristics of learning disabilities, be able to understand language and processing deficits and how they interfere with academic achievement and social relationships; will learn reading disabilities, writing disabilities, math disabilities; will understand assessment and intervention approaches for students with learning disabilities |
Course Description in Turkish |
Öğrenciler bu derste öğrenme güçlüğünün ne demek olduğunu öğrenir, dil ve süreçlerindeki eksikliklerinin akademik başarı ve sosyal ilişkileri nasıl etkilediğini anlar; okuma güçlüğü, yazma güçlüğü, matematik güçlüğünün ne demek olduğunu öğrenir; öğrenme güçlüğü olan öğrenciler için değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını anlar. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) öğrenme güçlüğü alanındaki felsefi, tarihsel ve güncel eğilimleri anlamak ve takdir etmek;
2) Öğrenme güçlüğünün özelliklerini, türlerini ve yaygınlığını tanımlayın ve açıklayın
3) Öğrenme güçlüğünün nedenlerini açıklamak
4) Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin dil, bilişsel, akademik, sosyal ve davranışsal özelliklerini anlamak
5) Belirli öğrenme güçlüklerinin ve/veya DEHB ve disleksi dahil öğrenme sorunlarının etiyolojisini ve olası tedavi seçeneklerini bilmek
6) Öğrenme güçlüğü olan çocuk ve gençlerin değerlendirilmesine ilişkin özel terminoloji kullanmak
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1) |
|
|
|
|
|
|
2) |
|
|
|
|
|
|
3) |
|
|
|
|
|
|
4) |
|
|
|
|
|
|
5) |
|
|
|
|
|
|
6) |
|
|
|
|
|
|
7) |
|
|
|
|
|
|
8) |
|
|
|
|
|
|
9) |
|
|
|
|
|
|
10) |
|
|
|
|
|
|
11) |
|
|
|
|
|
|
12) |
|
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
|
H |
Exam
|
2) |
|
H |
HW
|
3) |
|
S |
Exam
|
4) |
|
S |
HW
|
5) |
|
N |
|
6) |
|
S |
Exam
|
7) |
|
N |
|
8) |
|
N |
|
9) |
|
N |
|
10) |
|
N |
|
11) |
|
N |
|
12) |
|
N |
|
Prepared by and Date |
SERVET ALTAN , February 2024 |
Course Coordinator |
SERVET ALTAN |
Semester |
Spring |
Name of Instructor |
Öğr. Gör. CAVİT YEŞİLDAĞ |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Müfredat Temel Kavramları |
1) |
|
2) |
Öğrenme Güçlüğüne Giriş
Öğrenme Güçlüğünün Nedenleri |
3) |
Erken Çocuklukta Önleme ve Müdahale
Ergenlik ve Yetişkinlikte Geçiş Programlaması |
4) |
Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Biliş, Üstbiliş ve Bellek |
5) |
Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu |
6) |
Ebeveynler ve Aileler
Eğitim Yaklaşımları |
7) |
Konuşma Dilinde Zorluk Yaşayan Öğrenciler |
8) |
Okumada Zorluk Yaşayan Öğrenciler |
9) |
Okumada Zorluk Yaşayan Öğrenciler |
10) |
Yazmada Zorluk Yaşayan Öğrenciler |
11) |
Yazmada Zorluk Yaşayan Öğrenciler |
12) |
Matematikte Zorluk Yaşayan Öğrenciler |
13) |
Matematikte Zorluk Yaşayan Öğrenciler |
14) |
Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Genel Eğitim Sınıflarına Katılımı |
15) |
Final Sınavı Haftası |
16) |
Final Sınavı Haftası |