PCG 316 Learning DisabilitiesMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Education
Course Code PCG 316
Course Title in English Learning Disabilities
Course Title in Turkish Öğrenme Bozuklukları
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 228 hours per semester
Number of Credits 4 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PCG 214 - Developmental Psychology II
EDS 103 - Educational Psychology
Expected Prior Knowledge Psychology of Learning Developmental Psychology II
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To understand learning disabilities in order to intervene into these issues in school environment
Course Description Students will learn the characteristics of learning disabilities, be able to understand language and processing deficits and how they interfere with academic achievement and social relationships; will learn reading disabilities, writing disabilities, math disabilities; will understand assessment and intervention approaches for students with learning disabilities
Course Description in Turkish Öğrenciler bu derste öğrenme güçlüğünün ne demek olduğunu öğrenir, dil ve süreçlerindeki eksikliklerinin akademik başarı ve sosyal ilişkileri nasıl etkilediğini anlar; okuma güçlüğü, yazma güçlüğü, matematik güçlüğünün ne demek olduğunu öğrenir; öğrenme güçlüğü olan öğrenciler için değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını anlar.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) öğrenme güçlüğü alanındaki felsefi, tarihsel ve güncel eğilimleri anlamak ve takdir etmek;
2) Öğrenme güçlüğünün özelliklerini, türlerini ve yaygınlığını tanımlayın ve açıklayın
3) Öğrenme güçlüğünün nedenlerini açıklamak
4) Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin dil, bilişsel, akademik, sosyal ve davranışsal özelliklerini anlamak
5) Belirli öğrenme güçlüklerinin ve/veya DEHB ve disleksi dahil öğrenme sorunlarının etiyolojisini ve olası tedavi seçeneklerini bilmek
6) Öğrenme güçlüğü olan çocuk ve gençlerin değerlendirilmesine ilişkin özel terminoloji kullanmak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) H Exam
2) H HW
3) S Exam
4) S HW
5) N
6) S Exam
7) N
8) N
9) N
10) N
11) N
12) N
Prepared by and Date SERVET ALTAN , February 2024
Course Coordinator SERVET ALTAN
Semester Spring
Name of Instructor Öğr. Gör. CAVİT YEŞİLDAĞ

Course Contents

Hafta Konu
1) Müfredat Temel Kavramları
1)
2) Öğrenme Güçlüğüne Giriş Öğrenme Güçlüğünün Nedenleri
3) Erken Çocuklukta Önleme ve Müdahale Ergenlik ve Yetişkinlikte Geçiş Programlaması
4) Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Biliş, Üstbiliş ve Bellek
5) Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu
6) Ebeveynler ve Aileler Eğitim Yaklaşımları
7) Konuşma Dilinde Zorluk Yaşayan Öğrenciler
8) Okumada Zorluk Yaşayan Öğrenciler
9) Okumada Zorluk Yaşayan Öğrenciler
10) Yazmada Zorluk Yaşayan Öğrenciler
11) Yazmada Zorluk Yaşayan Öğrenciler
12) Matematikte Zorluk Yaşayan Öğrenciler
13) Matematikte Zorluk Yaşayan Öğrenciler
14) Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Genel Eğitim Sınıflarına Katılımı
15) Final Sınavı Haftası
16) Final Sınavı Haftası
Required/Recommended ReadingsInstructional strategy and expectations for both students and instructional staff that follow from this. Student work modes (independently and/or in teams). Any work with the outside community – geographic or industry sector.
Teaching MethodsLecture
Homework and Projects2 Journal Critics: 15% Project Paper: 15%
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Ödev 1 % 14
Sunum 3 % 24
Projeler 3 % 24
Ara Sınavlar 2 % 20
Final 1 % 18
TOTAL % 100
Course Administration acarmel@mef.edu.tr
Cavit Yeşildağ

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 3 0 0
Sunum / Seminer 3 8 24 96
Proje 3 8 24 96
Final 1 16 2 18 36
Total Workload 228
Total Workload/25 9.1
ECTS 4