PSYC 465 Readings and Research in Developmental Psychology VMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 465
Course Title in English Readings and Research in Developmental Psychology V
Course Title in Turkish Gelişim Psikolojisinde Okuma ve Araştırma V
Language of Instruction EN
Type of Course Exercise,Flipped Classroom
Level of Course Select
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 187 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Expected Prior Knowledge Research Methods in Psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn to understand and critically assess different theories of moral development, comprehend and critique the scientific literature on this matter, and analyze and evaluate published literature based on this scientific understanding.
Course Description This course is an advanced course on readings and research in moral development. The main aim of the course is to increase experience in research methodology while discussing moral developmental theories and research. The module will build knowledge on what is viewed as moral and different theoretical frameworks of moral development.
Course Description in Turkish Bu ders, ahlaki gelişim üzerine okumalar ve araştırmalarla ilgili ileri düzey bir derstir. Dersin ana amacı, ahlaki gelişim teorileri ve araştırmaları tartışılırken araştırma metodolojisi konusunda deneyim kazandırmaktır. Bu modül, ahlaki olarak neyin kabul edildiğine ve ahlaki gelişimin farklı teorik çerçevelerine dair bilgi birikimi oluşturacaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) know theories in moral development literature.
2) understand and critique empirical articles published in journals and book
3) synthesize material and apply key concepts.
4) Write and present a proposal
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Exam
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Exam
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Lab
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. H Lab
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. S Exam
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. S Exam
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Exam
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. H Lab
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam
Prepared by and Date MELİKE ACAR , October 2024
Course Coordinator MELİKE ACAR
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ACAR

Course Contents

Hafta Konu
1) Introduction and Course Overview
2) Social Domain Theory
3) The development of sociomoral emotions and moral reasoning
4) Theory of mind and moral development
5) Early moral development
6) Perceptions of parenting and moral development
7) Moral lives across cultures
8) Moral development and religion
9) Lying
9) Lying
9) Lying
9) Lying
9) Lying
10) Morality and intergroup conflicts
11) Social inequalities and morality
12) Data coding and analysis
13) Data coding and analysis
14) Proposal presentations
14) Proposal presentations
Required/Recommended ReadingsKillen, M.& Smetana, J. (2014). Handbook of Moral Development. 2nd Edition. APA Press
Teaching Methods
Homework and ProjectsWeekly Questions to Reading (15%). Each week, a required chapter is assigned. Before you come to the class, you must carefully read the chapter and write two questions on the blackboard. The deadline for posting your questions is Sunday midnight. The first draft of your proposals: (15%). As an outcome of this course, you should propose a research study about social and moral development. The first draft of your proposals is expected to be two pages long (1000 words). It should include the context and need for studying the topic, the participants to be studied, and the potential research design that would address the problem. The statement of the problem will draw on at least three academic research articles. You are expected to propose the topic for your final paper, a research proposal (see final paper below). Research article presentation (20 %): You are expected to present the research article assigned for the particular week in the class with a group of 3 people. Final proposal: Final research proposal (40 %) Your research proposal should include the following: 1) an explanation of the “problem” to be studied; 2) your research questions; 3) a review of the literature that contextualizes the “problem” and identifies gaps in the literature your study hopes to fill in; 4) the ontological, epistemological, and methodological lenses and frames you are bringing to your research; 5) explanation of your choice of location, participants, etc. and the methods to be applied in your study 6) Ways of gaining access to your research site and participants, your role as a researcher, how are you going to deal with ethical and power issues about your study.
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
TOTAL %
Course Administration acarmel@mef.edu.tr

Melike Acar

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 4 126
Sunum / Seminer 2 14 5 4 46
Proje 1 12 3 15
Total Workload 187
Total Workload/25 7.5
ECTS 7.5