Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||
Course Code | PSYC 304 | |||||
Course Title in English | Experimental Psychology | |||||
Course Title in Turkish | Deneysel Psikoloji | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Intermediate | |||||
Semester | Spring | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 146 hours per semester | |||||
Number of Credits | 6 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites |
PSYC 206 - Research Methods II |
|||||
Expected Prior Knowledge | Research methods | |||||
Co-requisites | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To learn about the use of experimental methodologies in psychology, to develop an understanding of where experimentation might work and where it might not, to develop an ability to critique work using experiments, to gain “hands-on” experience running experimental studies to get some experience in designing an experiment, to improve their skills in statistical analysis and academic writing. | |||||
Course Description | This is an undergraduate psychology course designed to provide students with knowledge about and hands-on practice with experimental research methods in psychology. The purpose of the class is to teach how to plan, conduct, and analyze experimental research, and how to communicate the results of research to others. | |||||
Course Description in Turkish | Bu ders, psikoloji öğrencilerinin bu alandaki deneysel araştırma yöntemlerini bizzat uygulayarak öğrenmelerini hedeflemektedir. Dersin amacı deneysel araştırmaların nasıl planlanması ve gerçekleştirilmesi gerektiğini, bu araştırmaların sonuçlarının nasıl analiz edilmesi gerektiğini ve sonuçların nasıl raporlanacağını öğretmektir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) 2) 3) 4) 5) 6) |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Exam |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | H | Exam |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Participation |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Participation |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | S | HW,Participation |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Exam,HW,Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Exam,Participation |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | HW,Participation |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | S | Exam,HW,Participation |
Prepared by and Date | HİLAL ŞEN , March 2022 |
Course Coordinator | YALCIN AKIN DUYAN |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi BARIŞ SEVİ |
Hafta | Konu |
1) | |
2) | |
3) | |
4) | |
5) | |
6) | |
7) | |
8) | |
9) | |
10) | |
11) | |
12) | |
13) | |
14) | |
15) | |
16) |
Required/Recommended Readings | Smith, R. A., & Davis, S. F. (2013). The Psychologist as Detective: An Introduction to Conducting Research in Psychology. 6th edition. Pearson. Dr. Barbara W. Sarnecka’s Blog: https://sarneckalab.blogspot.com/2018/07/writing-workshop-table-of- contents.html Article-1: Ariely, D. & Wertenbroch, K. (2002). Procrastination, deadlines, and performance: Self- control by precommitment. Psychological Science, 13(3), 219-224. https://doi.org/10.1111/1467-9280.00441 Article-2: Peterson, T., Kaasa, S. O., & Loftus, E. F. (2009). Me Too!: Social modelling influences on early autobiographical memories. Applied Cognitive Psychology, 23, 267-277. doi:10.1002/acp.1455 Article-3: Roseberry, S., Hirsh-Pasek, K., & Golinkoff, R. M. (2013). Skype me! Socially contingent interactions help toddlers learn language. Child development, 85(3), 956-970. doi: 10.1111/cdev.12166 Article-4: Ding, X. P., Wellman, H. M., Wang, Y., Fu, G., & Lee, K. (2015). Theory-of-mind training causes honest young children to lie. Psychological Science, 26(11), 1812-1821. doi: 10.1177/0956797615604628 Article-5: Sugita, Y. (2008). Face perception in monkeys reared with no exposure to faces. Proceedings of the National Academy of Sciences, 105(1), 394-398. doi: 10.1073/pnas.0706079105 Article-6: Stanley, T. D., Carter, E. C., & Doucouliagos, H. (2018). What meta-analyses reveal about the replicability of psychological research. Psychological Bulletin, 144(12), 1325-1346. http://dx.doi.org/10.1037/bul0000169 Article-7: Neuroskeptic (2012). The nine circles of scientific hell. Perspectives on Psychological Science, 7(6), 643–644. https://doi.org/10.1177/1745691612459519 Article-8: Gullo, M. J., & O’Gorman, J. G. (2012). DSM-5 Task Force Proposes Controversial Diagnosis for Dishonest Scientists. Perspectives on Psychological Science, 7(6), 689–689. https://doi.org/10.1177/1745691612460689 Recommended: • Martin, D. W. (2007). Doing Psychology Experiments. 7th Edition. Thomson- Wadsworth. An electronic APA style guide can be found at the following website: https://owl.purdue.edu/owl/research_and_citation/apa_style/apa_formatting_and_style_g uide/general_format.html | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | This course will use a flipped format. Students will prepare for class by reading articles (when needed). They will also have a high amount of hands-on experience on designing studies, conducting experiments, and analysing and reporting results. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Students will submit: 1-) Individual article presentation (Presentation) 2-) Group Project (Research paper) | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | Half of the classes will be held at laboratory to conduct analyses and work actively on papers | ||||||||||||||||||
Computer Use | Students will be expected to use appropriate information technology both in preparation time, and during class hours. They will need to search for and read online resources and articles, work together on class exercises, and prepare their assignments. | ||||||||||||||||||
Other Activities | |||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
senh@mef.edu.tr Students missing a due date for a good reason (e.g., if they have a doctor’s report) may be given some extra time to submit the paper. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. Plagiarism (copying, copy-paste) includes copying sentences or significant sections of sentences from other sources. This can be from other students’ work, or from sources such as books, articles and websites, even if that source is cited in the student’s work. All instances of plagiarism, or other cheating, will result in a grade of zero for that assignment. There will be no opportunity for makeup exams or assignments where plagiarism or other cheating has taken place. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Proje | 3 | 15 | 45 | ||||
Final | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Total Workload | 146 | ||||||
Total Workload/25 | 5.8 | ||||||
ECTS | 6 |