Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PSYC 304 | |||||
Ders Adı İngilizce | Experimental Psychology | |||||
Ders Adı Türkçe | Deneysel Psikoloji | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 156 saat | |||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
PSYC 206 - Research Methods II |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Araştırma Yöntemleri, Temel İstatistik | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Psikolojide deneysel yönteminin öğrenilmesi, deneysel yöntemin kullanılabileceği ve kullanılamayacağı durumların anlaşılması, deneysel yöntemi kullanan çalışmalara eleştirel bir bakış açısı kazanılması, Deney tasarımı, veri analizi ve akademik yazım konusunda deneyim kazanılması | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders, psikoloji öğrencilerinin bu alandaki deneysel araştırma yöntemlerini bizzat uygulayarak öğrenmelerini hedeflemektedir. Dersin amacı deneysel araştırmaların nasıl planlanması ve gerçekleştirilmesi gerektiğini, bu araştırmaların sonuçlarının nasıl analiz edilmesi gerektiğini ve sonuçların nasıl raporlanacağını öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Bu sürecin her aşamasını ve bilimsel yöntemi anlamak; 2) Psikolojide kullanılan çeşitli deneysel ve deneysel olmayan araştırma tasarımlarını ayırt etmek. 3) Psikolojik soruları ele alırken farklı araştırma stratejilerinin ve tasarımlarının güçlü ve zayıf yönlerini karşılaştırmak ve karşıtlık oluşturmak. 4) Bir deneyde kontaminasyon/karıştırıcı değişkenlerin kaynaklarını belirlemek; sonuçları etkileyebilecek önyargıların nereden kaynaklanabileceğini ve bunların nasıl kontrol edilebileceğini anlama 5) Deneycinin, araştırma kurumunun rolünü ve psikolojik araştırmaların yürütülmesinde etik konusunun önemini anlamak. 6) Psikolojik deneyler gerçekleştirmek ve bu deneyin araştırma hedeflerini, yöntemlerini ve bulgularını APA stilinde bir rapor halinde sunmak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | H | Sınav |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Derse Katılım |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Derse Katılım |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | S | Homework,Derse Katılım |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Sınav,Homework,Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Homework,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Sınav,Derse Katılım |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Homework,Derse Katılım |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | S | Sınav,Homework,Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | YALCIN AKIN DUYAN , March 2022 |
Ders Koordinatörü | YALCIN AKIN DUYAN |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi YALCIN AKIN DUYAN |
Hafta | Konu |
1) | Giriş - Tanıtım |
2) | Davranışın bilimsel olarak anlaşılması / Nereden Başlamalı |
3) | Etik / Temel Araştırma Konuları |
4) | Deneysel Tasarım/Karmaşık Deneysel tasarımlar |
5) | Deneylerin yürütülmesi |
6) | İstatistiksel Çıkarım/Genelleme |
7) | MAKALE SUNUMLARI (BİREYSEL) |
8) | Açık Bilim Hareketi ve Tekrarlama Krizi |
9) | Giriş Bölümünün Yazılması: Literatür Taraması, İntihal |
10) | Yöntem Kısmının Yazılması: Katılımcılar, Materyaller, Prosedür |
11) | Sonuçların Kısmının Yazılması: Giriş İstatistikleri: Deneysel Sonuçlar Nasıl Yorumlanır? |
12) | Tartışma Bölümünün Yazılması: Katkılar ve Sınırlılıklar |
13) | Laboratuarda hayvanlarla yapılan deneylerde araştırma bulgularının sunulması |
14) | GRUP PROJELERİNİN SÖZLÜ SUNUMU |
15) | Final sınav dönemi |
16) | Final sınav dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Textbook: Scott Plous - The Psychology of Judgment and Decision Making (1993) Articles: Grossberg, S., & Pilly, P. K. (2008). Temporal dynamics of decision-making during motion perception in the visual cortex. Vision Research, 48(12), 1345–1373. https://doi.org/10.1016/j.visres.2008.02.019 Mulder, M. J., van Maanen, L., & Forstmann, B. U. (2014). Perceptual decision neurosciences - a model-based review. Neuroscience, 277(February 2016), 872–884. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2014.07.031 Brown, S. D., & Heathcote, A. (2008). The simplest complete model of choice response time: Linear ballistic accumulation. Cognitive Psychology, 57(3), 153–178. https://doi.org/10.1016/j.cogpsych.2007.12.002 Gold, J. I., & Shadlen, M. N. (2007). The neural basis of decision making. Annual Review of Neuroscience, 30, 535–574. https://doi.org/10.1146/annurev.neuro.29.051605.113038 Krajbich, I., Lu, D., Camerer, C., & Rangel, A. (2012). The attentional drift-diffusion model extends to simple purchasing decisions. Frontiers in Psychology, 3(JUN). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2012.00193 Rosenbaum, D., Glickman, M., Fleming, S. M., & Usher, M. (2022). The Cognition/Metacognition Trade-Off. Psychological Science, 33(4), 613–628. https://doi.org/10.1177/09567976211043428 Stevens, S. S. (2013). The Psychophysics of Sensory Function. Sensory Communication, 48(2), 1–33. https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262518420.003.0001 Costa, A., Foucart, A., Arnon, I., Aparici, M., & Apesteguia, J. (2014). “Piensa” twice: On the foreign language effect in decision making. Cognition, 130(2), 236–254. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2013.11.010 Whitney, P., Rinehart, C. A., & Hinson, J. M. (2008). Framing effects under cognitive load: The role of working memory in risky decisions. Psychonomic Bulletin and Review, 15(6), 1179–1184. https://doi.org/10.3758/PBR.15.6.1179 Smith, P. L., & Ratcliff, R. (2004). Psychology and neurobiology of simple decisions. Trends in Neurosciences, 27(3), 161–168. https://doi.org/10.1016/j.tins.2004.01.006 Liu, T., & Pleskac, T. J. (2011). Neural correlates of evidence accumulation in a perceptual decision task. Journal of Neurophysiology, 106(5), 2383–2398. https://doi.org/10.1152/jn.00413.2011 Teodorescu, A. R., & Usher, M. (2013). Disentangling decision models: from independence to competition. Psychological Review, 120(1), 1–38. https://doi.org/10.1037/a0030776 Yeung, N., & Summerfield, C. (2012). Metacognition in human decision-making: confidence and error monitoring. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological Sciences, 367(1594), 1310–1321. https://doi.org/10.1098/rstb.2011.0416 Insabato, A. (2014). Neurodynamical theory of decision confidence. Heitz, R. P. (2014). The speed-accuracy tradeoff: History, physiology, methodology, and behavior. Frontiers in Neuroscience, 8 JUN. https://doi.org/10.3389/fnins.2014.00150 Forstmann, B. U., Ratcliff, R., & Wagenmakers, E.-J. (2015). Sequential Sampling Models in Cognitive Neuroscience: Advantages, Applications, and Extensions. Annual Review of Psychology, 1–47. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-122414-033645 | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Tersyüz öğrenme | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | 1-) Bireysel Makale Sunumu (Sunum) 2-) Grup Projesi (Araştırma makalesi) | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Derslerin yarısı, analiz yapmak ve makaleler üzerinde aktif olarak çalışmak için laboratuvarda gerçekleştirilecektir. | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Öğrencilerin hem hazırlık sürecinde hem de ders saatlerinde uygun bilgi teknolojilerini kullanmaları beklenmektedir. Çevrimiçi kaynakları ve makaleleri araştırmaları ve okumaları, sınıf etkinliklerinde birlikte çalışmaları ve ödevlerini hazırlamaları gerekecektir. | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
duyany@mef.edu.tr Geçerli bir nedenle (örneğin, doktor raporu varsa) teslim tarihini kaçıran öğrencilere ödevi teslim etmeleri için ek süre tanınabilir. Öğrencilerden, üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenir; bu, ders içeriğine ve başkalarının görüşlerine saygı göstermeyi de kapsar. İntihal (kopyalama, kopyala-yapıştır), başka kaynaklardan cümle veya önemli cümle bölümlerinin kopyalanmasını içerir. Bu, başka öğrencilerin çalışmalarından veya kitaplar, makaleler ve web siteleri gibi kaynaklardan, öğrencinin çalışmasında kaynak gösterilmiş olsa bile olabilir. Tüm intihal veya diğer kopya durumlarında, o ödev için sıfır puan verilecektir. İntihal veya başka bir kopya olayında telafi sınavı veya ödevi yapılmayacaktır. Her türlü kopya, yalan ve aldatma, intihal ve sınav sırasında kopya çekme gibi çeşitlendirilmiş halleriyle dürüst olmayan davranışlardır ve hoş karşılanmayacaktır. Akademik dürüstsüzlük ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Proje | 3 | 15 | 45 | ||||
Ödevler | 1 | 10 | 10 | ||||
Final | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Toplam İş Yükü | 156 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.2 | ||||||
AKTS | 6 |