İç Mimarlık | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi | |||||
Ders Kodu | FADA 121 | |||||
Ders Adı İngilizce | Ethics in Design | |||||
Ders Adı Türkçe | Tasarımda Etik | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 80 saat | |||||
Ders Kredileri | 3 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Mimarlıkta etik bir duruşun uygulanabilirliğini ve durumunu incelemek | |||||
Ders Açıklaması | Mimarlık; çevresel, sosyal ve ekonomik değişim ve yeniliklere kendini yeniden tanımlayarak yanıt vermektedir. Bu yanıtlar mimarlık mesleğinin etik sınırlarının uzlaşımlar olarak yeniden tanımlanmasına neden olur. Gerek doğa, gerekse yapılı çevre tasarım sürecinde dikkate alınan önemli unsurlardır. Bu açıdan, tasarım ideolojileri ve mühendislik çözümleri arasındaki bağlantılar inceleme gerektirir. Mesleğin tarihinin ekolojik şartlara yönelik çözümleri gerek teorik gerekse projeler yönünden araştırılabilir. Bu nedenle, evrensel açıdan olduğu gibi Türkiye’deki sürdürülebilir tasarım pratiği ile ilgili yöntem ve teknolojiler değerlendirilecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) 1. Modern felsefe ve eleştirel düşüncenin sonuçları aracılığıyla çağdaş bağlamlarda etik kavramını tartışmak; 2) 2. Mimarlıkta etik bir duruşun uygulanabilirliğini ve durumunu analiz etmek; 3) 3. Mimarlığın, çevresel, sosyal ve ekonomik gerçekliklerdeki yeni gelişmelere yanıt olarak kendini yeniden icat etmesini eleştirmek; 4) 4. Mimarlığın etik sınırlarının farklı dönemlerdeki gelenekler olarak yeniden tanımlanmasını değerlendirmek; 5) 5. Mimarlığın ekolojik zorunluluğa hem söylemde hem de projelerdeki yanıtını izlemek; 6) 6. Mimarlıktaki etikle ilgili tasarım mekanizmalarını eleştirmek. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (Avrupa Dil Pasaportu B2 seviyesine eşdeğer). | ||||||
2) İnsan-mekan ilişkisinin algısal, deneyimsel ve davranışsal yönlerine ilişkin bilgi ve anlayışı iç mekan tasarımının girdisi olarak kullanabilme becerisi. | ||||||
3) İç Mimarlık mesleğini hızla değişen teori ve yaklaşımlar ışığında yeniden yorumlayabilme becerisi. | ||||||
4) Mekanların tasarımına yönelik kişisel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirme becerisi. | ||||||
5) Alanındaki problemlerin çözümünde disiplinlerarası tasarım ve araştırma prensiplerini etkili bir biçimde uygulayabilme becerisi. | ||||||
6) Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgi ve içgörüyü yaratıcı bir şekilde iç mekan tasarım problemlerinin tasarımında bir araya getirebilme becerisi. | ||||||
7) Sosyal sorumluluk bakış açısıyla sürdürülebilir iç mekan tasarım yaklaşımlarını geliştirmek için gerekli etik metodolojiyi kullanma becerisi. | ||||||
8) Sürdürülebilirlik kapsamında malzeme ve ürünler kullanarak iç mekanların geliştirilmesine yönelik bilgiye ulaşma ve kullanma becerisi. | ||||||
9) Girişimcilik, yaratıcı düşünme ve liderlik becerilerini yenilikçi iç tasarım yaklaşımları geliştirmeye yönelik kullanabilme becerisi. | ||||||
10) Yerel, ulusal ve küresel ağlar bağlamında, disiplinler arası yaklaşımlar geliştirerek iç mekan tasarım sorunlarına çözüm üretebilme becerisi. | ||||||
11) Tasarım fikirlerini görsel, sözlü ve yazılı medyada sunabilme, analog ve dijital teknikleri kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki çevrelerde fikir paylaşımında bulunabilme becerisi. | ||||||
12) Çeşitli kullanıcıların ihtiyaçlarına, yerel ve bölgesel değerlere, doğal ve kültürel mirasa saygılı, duyarlı ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımları geliştirme becerisi. | ||||||
13) İç mekanları bina sistemleriyle bütünleşik bir biçimde tasarlama becerisi. | ||||||
14) Entelektüel bir profesyonel olabilmek için bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirleme ve ulusal ve uluslararası profesyoneller ve gruplarla bağlantı kurabilme becerisi | ||||||
15) Ulusal ve uluslararası standartlara, mesleki görgü kurallarına, mevzuatlara ve yasal prosedürlere uygun iç mekan tasarım önerileri geliştirebilme becerisi. | ||||||
16) Yeni düşünme ve yaratma yolları geliştirmek amacıyla güncel araştırmaları, buluşları, yaklaşımları ve teknolojileri takip edebilme becerisi. | ||||||
17) Toplumsal ve mekânsal sorunları tanımlayıp değerlendirerek tasarım çözümleriyle fark yaratma becerisi, bunları toplumun kullanımına sunma becerisi. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (Avrupa Dil Pasaportu B2 seviyesine eşdeğer). | S | |
2) | İnsan-mekan ilişkisinin algısal, deneyimsel ve davranışsal yönlerine ilişkin bilgi ve anlayışı iç mekan tasarımının girdisi olarak kullanabilme becerisi. | H | Ödev |
3) | İç Mimarlık mesleğini hızla değişen teori ve yaklaşımlar ışığında yeniden yorumlayabilme becerisi. | N | |
4) | Mekanların tasarımına yönelik kişisel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirme becerisi. | H | Ödev |
5) | Alanındaki problemlerin çözümünde disiplinlerarası tasarım ve araştırma prensiplerini etkili bir biçimde uygulayabilme becerisi. | H | Ödev |
6) | Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgi ve içgörüyü yaratıcı bir şekilde iç mekan tasarım problemlerinin tasarımında bir araya getirebilme becerisi. | H | Ödev |
7) | Sosyal sorumluluk bakış açısıyla sürdürülebilir iç mekan tasarım yaklaşımlarını geliştirmek için gerekli etik metodolojiyi kullanma becerisi. | H | Ödev |
8) | Sürdürülebilirlik kapsamında malzeme ve ürünler kullanarak iç mekanların geliştirilmesine yönelik bilgiye ulaşma ve kullanma becerisi. | S | |
9) | Girişimcilik, yaratıcı düşünme ve liderlik becerilerini yenilikçi iç tasarım yaklaşımları geliştirmeye yönelik kullanabilme becerisi. | N | |
10) | Yerel, ulusal ve küresel ağlar bağlamında, disiplinler arası yaklaşımlar geliştirerek iç mekan tasarım sorunlarına çözüm üretebilme becerisi. | H | Ödev |
11) | Tasarım fikirlerini görsel, sözlü ve yazılı medyada sunabilme, analog ve dijital teknikleri kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki çevrelerde fikir paylaşımında bulunabilme becerisi. | S | |
12) | Çeşitli kullanıcıların ihtiyaçlarına, yerel ve bölgesel değerlere, doğal ve kültürel mirasa saygılı, duyarlı ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımları geliştirme becerisi. | H | Ödev |
13) | İç mekanları bina sistemleriyle bütünleşik bir biçimde tasarlama becerisi. | N | |
14) | Entelektüel bir profesyonel olabilmek için bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirleme ve ulusal ve uluslararası profesyoneller ve gruplarla bağlantı kurabilme becerisi | H | Ödev |
15) | Ulusal ve uluslararası standartlara, mesleki görgü kurallarına, mevzuatlara ve yasal prosedürlere uygun iç mekan tasarım önerileri geliştirebilme becerisi. | N | |
16) | Yeni düşünme ve yaratma yolları geliştirmek amacıyla güncel araştırmaları, buluşları, yaklaşımları ve teknolojileri takip edebilme becerisi. | N | |
17) | Toplumsal ve mekânsal sorunları tanımlayıp değerlendirerek tasarım çözümleriyle fark yaratma becerisi, bunları toplumun kullanımına sunma becerisi. | S |
Hazırlayan ve Tarih | ESRA SERT , May 2022 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi ESRA SERT |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | "Etik" Kavramı |
3) | Mimarlık, Çevre ve Ekoloji |
4) | Proto-ekolojizm |
5) | Mimarlıkta Ütopyacı Düşünce |
6) | Modern Hareket ve Çevresel Düşünceler |
7) | 1960'lardaki Teknolojik Cevaplar |
8) | Seminer |
9) | Çevresel Etiğe Çağdaş Yaklaşımlar |
10) | Ekolojik Mimarlık |
11) | Sürdürülebilir Mimarlık |
12) | Mevcut Çevresel Tasarım Yöntemleri |
13) | Mimarlıkta Dijital Teknolojiler ve Çevresel Etik |
14) | Yönetmelikler, Kurumlar ve Organizasyonlar |
15) | Final Değerlendirme Dönemi |
16) | Final Değerlendirme Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Önerilen Okuma: King, R., 2000. “Environmental Ethics and the Built Environment”, Environmental Ethics 22: 115-31. Light, Andrew and Rolston, Holmes (eds.), 2003. Environmental Ethics: An Anthology , Oxford: Blackwell. Her hafta için gereken okumalar Blackboard'a yüklenecektir. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders, eğitmenin sunumları ve sınıfın kapsamlı tartışmaları ile işlenecektir. Ders, tüm sunumların önceden kaydedilip sınıf öncesinde öğrencilere sunulduğu ‘Ters Yüz Sınıf’ modelini takip etmektedir. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | - | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | - | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Var | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | ||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
aydinli.semra@gmail.com Prof. Dr. Semra Aydınlı aydinli.semra@gmail.com Esra Sert esraser85@gmail.com Derse katılım önem arz eder. Öğrenciler, sunumları önceden izlemekten ve her sunumda verilen talimatlara uymaktan sorumludur ve sınıfa hazırlıklı gelmelidirler. Dersin çoğunlukla, kavramlar, fikirler, yaklaşımlar ve bireysel çalışmaların tartışılmasına ayrılacaktır. Bu nedenle, öğrenci katılımı dersin başarısı için çok önemlidir. Akademik Dürüstsüzlük ve İntihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 1 | 56 | ||
Ödevler | 1 | 8 | 8 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 2 | 6 | |||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Toplam İş Yükü | 80 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 3.2 | ||||||
AKTS | 3 |