CE 490 Senior Design Project ResearchMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code CE 490
Course Title in English Senior Design Project Research
Course Title in Turkish İnşaat Mühendisliği Tasarım Projesi Araştırması
Language of Instruction EN
Type of Course Project
Level of Course Introductory
Semester Spring,Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 1 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 34 hours per semester
Number of Credits 1 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge Basic knowledge about theory, methodology and application in civil engineering design
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students – Senior year level
Overall Educational Objective To learn how to perform a research about a specific realistic civil engineering problem and to propose a design process time-line that models that problem, which includes engineering standards, realistic constraints and conditions, by using the knowledge and skills acquired through previous courses.
Course Description This course constitutes the first stage of CE senior design project. Students will first perform a research that includes a literature survey on a problem that they selected as a team. Then, based on the problem selected, students will propose a design process time-line that models that problem under the supervision of their advisors.
Course Description in Turkish Bu ders İnşaat Mühendisliği bitirme tasarım projesinin ilk ayağını oluşturmaktadır. Öğrenciler takım olarak seçtikleri bir problem üzerine öncelikle literatür taraması içeren bir araştırma yapacaklardır. Daha sonra seçilen problemi baz alan bir inşaat mühendisliği sistemi veya prosesi için bir tasarım akışı önereceklerdir. Tüm süreç danışmanın idaresinde sürdürülecektir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) identify a practical civil engineering design problem by applying appropriate techniques, skills, and modern engineering tools necessary for practice;
2) deliver a design process time line for a design project under consideration in formal written format;
3) demonstrate effective presentation skills;
4) function effectively as a member of a team;
5) recognize the importance of acquiring and applying new knowledge as needed and demonstrate skills of self-directed learning.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date BAHADIR ŞADAN , November 2023
Course Coordinator BAHADIR ŞADAN
Semester Spring,Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi BAHADIR ŞADAN

Course Contents

Hafta Konu
1) Introduction
2) How to make a research? What is plagiarism?
3) Technical report writing
4) Basics of project management
5) Senior Design Project & Geotechnical Design
6) Basics of civil engineering design and Transportation Design
7) Basics of structural analysis and seismic design
8) Basics of steel structures design
9) Basics of water resources design
10) Teams setting, project topic selection
11) Self- directed research
12) Self- directed research
13) Self- directed research
14) Evaluation of the progress of the project time line through the submitted draft time line
15) Final Exam/Project/Presentation Period
16) Final Exam/Project/Presentation Period
Required/Recommended Readings• Project Specifications • Books, articles, codes and other references related to the project topic
Teaching MethodsIn class seminars and meetings
Homework and ProjectsSenior Design Project Time-Line
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Sunum 1 % 15
Rapor Teslimi 1 % 85
TOTAL % 100
Course Administration sadanb@mef.edu.tr

Instructor’s office and phone number: 5th Floor, A544 office hours: via email email address: sadanb@mef.edu.tr Meeting with the advisor: You are responsible for all arrangements of meetings with your advisor. Report: No late submission. Students do not submit their reports on time will fail the course. Presentation: Students that miss their presentation time/day will fail the course. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations Disclaimer: The instructor reserves the right, when necessary, to alter the grading policy, change examination dates, and modify the syllabus and course content. Modifications will be announced through BB. Students are responsible for the announced changes.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 10 0 1 10
Uygulama 1 3 1 4
Proje 1 20 20
Total Workload 34
Total Workload/25 1.4
ECTS 1