Öğrenme Bilimleri (Tezsiz) (İngilizce) | |||||
Yüksek Lisans | Programın Süresi: 1.5 | Kredi Sayısı: 90 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
School/Faculty/Institute | Graduate School | ||||||||||
Course Code | LSC 502 | ||||||||||
Course Title in English | Educational Research Methods | ||||||||||
Course Title in Turkish | Educational Research Methods | ||||||||||
Language of Instruction | EN | ||||||||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||||||||
Level of Course | Introductory | ||||||||||
Semester | Fall | ||||||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||||||
Estimated Student Workload | 130 hours per semester | ||||||||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||||||
Pre-requisites | None | ||||||||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||||||||
Co-requisites | None | ||||||||||
Registration Restrictions | None | ||||||||||
Overall Educational Objective | To inform about the scientific research process, its characteristics, data collection and evaluation techniques. | ||||||||||
Course Description | Research techniques used in the field of education; research problem; ethics and research; variables and hypotheses; literature review; sampling; data collection and scales; validity and reliability; preparing a research proposal; qualitative and quantitative research methods. | ||||||||||
Course Description in Turkish | Eğitim alanında kullanılan araştırma teknikleri; araştırma problemi; etik ve araştırma; değişkenler ve hipotezler; literatür taraması; örnekleme; veri toplama ve ölçekler; geçerlilik ve güvenirlik; bir araştırma önerisi hazırlama; nitel ve nicel araştırma yöntemleri. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) 1. Nicel ve nitel araştırmanın önemi ve ilkelerini anlar. 2) 2. Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurar. 3) 3. Bilimsel bilgiye ulaşma yollarını kullanır. 4) 4. Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurar. 5) 5. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde açıklar. 6) 6. Uygun analiz yöntemlerini kullanma konusunda yetenekleri geliştirir ve kullanır. 7) 7. Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurar. 8) 8. Bağımsız araştırma projelerini tasarlar ve yürütür. 9) 9. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilir. 10) 10. Bağımsız araştırma projelerini tasarlar. 11) 11. Araştırma projeleri oluşturur ve yürütür. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) | |||||||||||
2) | |||||||||||
3) | |||||||||||
4) | |||||||||||
5) | |||||||||||
6) | |||||||||||
7) | |||||||||||
8) | |||||||||||
9) |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | N | ||
2) | N | ||
3) | N | ||
4) | N | ||
5) | N | ||
6) | N | ||
7) | N | ||
8) | N | ||
9) | N |
Prepared by and Date | SERVET ALTAN , March 2024 |
Course Coordinator | SERVET ALTAN |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. ZELHA TUNÇ |
Hafta | Konu |
1) | Toplantı, oryantasyon Araştırmaya Giriş |
2) | Bilimsel araştırmanın doğası, temelleri ve bileşenleri |
3) | Bilimsel araştırmanın doğası, temelleri ve bileşenleri |
4) | Araştırmada etik |
5) | Eğitim araştırmalarında problemi tanımlamak, iyi problemler nereden gelir? |
6) | Literatür incelemesi |
7) | Verilerin toplanması Numune alma ve numune alma yöntemleri |
8) | Nicel araştırma I |
9) | Nicel araştırma II |
10) | Nicel araştırma III |
11) | Karma Tasarım ve Niteliksel Araştırma I |
12) | Niteliksel araştırma II |
13) | Araştırma yazma ve raporlama |
14) | Araştırma yazma ve raporlama |
15) | Dönem Sonu Sınavları |
16) | Dönem Sonu Sınavları |
Required/Recommended Readings | Büyüköztürk, S., vd., (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 30. Baskı, PEGEM. [Temel kitap, Zorunlu] | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped learning methods | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | 1. Lecture Participation (10%) Your participation in class activities and discussions is important not only for your own learning, but also for the learning of other members of the class. Therefore, class participation will be evaluated. 2nd Final Exam (40%) All subjects until the exam day are included in the exam. The exam will consist of multiple choice, short answer and open-ended questions. 3. Final Presentation (10%) You are expected to submit your research proposal/Final project online by the specified date. Details will be announced separately. 4. Final Project and Ethics Committee Application (40%) Ethics Committee application and Final Project/Research Proposal are the two most important basic components of this course. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | |||||||||||||||||||
Computer Use | |||||||||||||||||||
Other Activities | |||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
altans@mef.edu.tr Asst. Prof. Dr. Servet Altan |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Proje | 1 | 8 | 8 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 12 | 2 | 14 | |||
Total Workload | 130 | ||||||
Total Workload/25 | 5.2 | ||||||
ECTS | 5 |